2014. augusztus 18., hétfő

Egy cigány süvöltött: megöllek, te mocskos - ismerős?!

„Megöllek, te mocskos!”
Megszólal a megkéselt motoros
 

Fotó: Tofán Levente
Szerző: Hírmondó | A cikk megjelenésének dátuma: 18/08/2014 

Jelenleg is a brassói kórházban ápolják azt a szovátai motorost, aki elsőként érkezett a múlt vasárnap Kézdiszentléleken történt, tragikus kimenetelű baleset színhelyére. A bajba jutottakon segíteni akaró motorost – és a rendőrségi közleményekből „kifelejtett” barátnőjét, B.-t – a cigánysoron élők súlyosan bántalmazták, a 27 éves fiatalembert két helyen meg is szúrták. Hozzáütöttek a barátnőjéhez is, jóllehet a rend őreinek erről sincs tudomása.

A lábadozó, a héten a kórházat már elhagyó férfi Kiss Leventének, a Free Frog’s Riders motorosklub vezetőjének mondotta el szalagra a történteket, aki az érintett beleegyezésével rendelkezésünkre bocsátotta a hangfelvételt. Ebből sok olyan apró részlet derült ki, ami sajnos, több pontban ellentmond a hivatalos közleményeknek. 

A motoros, akit nevezzünk most Jánosnak, elmondta: a kórházban először két sepsiszentgyörgyi rendőr jelent meg, akik a balesettel kapcsolatos történtekről érdeklődtek, majd egy másik alkalommal a lincseléssel kapcsolatosan is jegyzőkönyvet állítottak össze, telefonon is többször konzultáltak a megkéselt férfivel. 

A motoros életben volt
Adománygyűjtés az áldozatok megsegítésére.
Ritkán tapasztalt szolidaritás (Fotó: Bartos Lóránt)
János körülbelül ötszáz méterrel volt lemaradva az előtte haladó Kawasakitól, a helyszínen látható féknyomot ő hagyta, nem a balesetező motor. Amikor a helyszínre érkezett, azt látta, hogy mindkét áldozaton, így Sebestyén Attilán és a súlyos sérüléseket szenvedő női utasán is rajta volt a bukósisak, így azok a későbbiekben kerültek le róluk. A megsérült motoros az oldalán feküdt, őt János óvatosan a hátára fektette, de csak ennyit tehetett érte, mert akkor már elkezdték rugdosni. Nemcsak őt, hanem a sérülteket is – mondja –, viszont nem tudná azonosítani az ütlegelőket, mert a bukósisakja a fején volt, és az korlátozta a látószögét.

Motoros konvoj Kézdiszentléleken, múlt szerdán.
A csendőrség előzetesen szólt a romáknak, hogy a
felvonulás idejére hagyják el a falut (Fotó: Bartos Lóránt)
„Amikor felnéztem, akkor láttam két illetőnél bicskát, és fenyegettek, hogy ezt beléd szúrom, megforgatom benned, megöllek, te mocskos!” – emlékezik vissza János, aki csillapítani próbálta a cigányokat, mondván, segíteni akar. A továbbiakban szó szerint idézzük. 

Két késszúrás a hátba
„Ők nem hallgattak rám, csak azt nézték, hogy minél jobban tudjanak verekedni, vagy tudjanak belém kötni. Akkor láttam meg B.-t – ő ott maradt a motornál az úttesten, mondtam, hogy hívja fel a 112-őt – és a köréje gyűlteket, és elindultam feléje, hogy védelmezzem, amennyire tudom, nehogy mi is úgy járjunk, mint Attila, hogy ott maradjunk az út szélén. Ahogy elfordultam, a hátamba két késszúrást kaptam. Odamentem B.-hez, amennyire tudtam, a csókákat elhessegtettem, de aztán csak jöttek, és ütöttek jobbról-balról.

Nekem a bukósisak a fejemen volt, a barátnőmnek nem, mert a telefonálás miatt levette. Kapott ő is egy-két ütést az arccsontjára, a halántékára, karjára. Mondtam neki, hogy menjünk el, beindítottam a motort, de már kiáltották, hogy húzd le. B.-t közben le is vették mögülem, ezért leállítottam a motort, és békességet mutatva mondtam, oké, itt maradunk, de hagyjatok, mert a másik kettő meg fog halni. Nem tágítottak az agressziótól, léccel futott felém egy idősebb, megtermett illető. Kivédtem az ütést a kezemmel, de utána leütötte a sisakomról a plexidet, beszúrt, a jobb szemem héját elérte, szemüvegemet összegörbítette, szerencsére a lencse nem tört el, hogy a szememet elvágja.”
Gyáva emberek
„Akkor kezdtek nyakászni, jobbról-balról püföltek: ócska népség, gyáva emberek, csak hátulról mertek támadni – folytatja a tragikus pillanatok felidézését János. – Nem tudom, meddig tartott ez, de egyszer csak sikerült leteperniük. Akkor azt gondoltam, kész, ennyi volt, vége. Vettem kis erőt magamon, felálltam, és ahogy egyik ütni próbált, valahogy kivettem a lécet a kezéből. Addig hadonásztam, míg egy kicsit lecsitultak, legalább nem mertek közel jönni. Mire mentem B. felé, már érkezett a rendőrség. Addig 5–8 perc telt el.”

Csendőrautó járőrözik a szentléleki cigánysoron.
Bosszútól tartanak (Fotó: Bartos Lóránt)
A rendőrök először a barátnőjét ültették be az autóba, ő nem akarta a motort otthagyni, mert a járművet feldöntötték, és azt is ütötték. A rendőr azonban rászólt, hogy üljön be az autóba – ekkor a vérveszteség miatt már kezdett rosszul lenni, nehezen vette a levegőt. G.-vel, Attila női utasával egyetemben őt is mentőbe helyezték, és Sepsiszentgyörgyre szállították. A motorost este onnan Brassóba küldték, ahol nyomban megműtötték, aminek köszönhetően most már jobban érzi magát, felépülés alatt áll. 

Rendőrt is bántalmaztak
János ütlegelés közben csak egy-két alkalommal tudott a sebesültek irányába fordulni, akkor látta, hogy már nincs rajtuk a bukósisak. „Vízzel locsolták őket, és később még láttam, hogy nagyon sokan vannak körülöttük, ráncigálták a lábukat, kezüket” – mondja János, aki a későbbiekben szem elől tévesztette a sérülteket.

A szerdai tiltakozó tömeg. Pártatlan ítélkezést várnak
az igazságszolgáltatástól (Fotó: Tofán Levente)
Még egy érdekes dolgot osztott meg: amikor ő a helyszínre ért, a kerítés nem volt összetörve, a baleset nem azon a ponton történt: a deszkákat a cigányok szedték le, azokkal püfölték őt. János elmondta: szembesítés esetén azonosítani tudná az elkövetőket, arcukat nem felejtette el. Hozzátette: egyik odaérkező rendőrt meglökték, fél kézzel megfogták a nyakát, a másiknak talán a sapkáját ütötték le. Ezt a megyei rendőrfőnök tagadta, verbális agresszióról beszélt.

Félnek a cigányok 
A Transindex-portál szerint valakik petárdákat dobtak a cigánysor egyik udvarába, és többen attól tartanak, valóra válnak az egyre gyakoribb fenyegetőzések, és valakik tényleg rájuk gyújtják a házaikat. A sérült kislány apja azt nyilatkozta a portálnak, hogy tévedés volt a segíteni akaró megverése, most már nagyon sajnálják, de a nagy káoszban mindenki azt gondolta, ő a gázoló.
A cigánysor lakói tehát rettegnek, s talán nem is alaptalanul. A szolidarizáló megmozdulás egyik szervezője, Kiss Levente a Hír TV-nek azt mondta, olyan képek vannak a birtokában, „amelyek alátámasztják, hogy nem balesetben halt meg a motoros, hanem lincselés áldozata lett. Meggyilkolták – addig ütötték a védtelen motorost, aki a baleset után élet-halál között volt. Egy idős cigány nő mosta fel, aztán jöttek a lány hozzátartozói, a sisakot levették a fejéről, és akkor törték szét a fejét. Nem elég ez, hogy nem segítenek azon, aki balesetet szenved, jön a társa, aki hátulról érkezik, azt is jól elagyabugyálják, meg is szúrják kétszer.”

A Transindex a boncolási jegyzőkönyvhöz is hozzájutott. Az eset súlyához képest meglepően szűkszavú dokumentum a halál elsődleges okaként a szív leállását, további okokként pedig koponyaűri vérzést és koponyaalapi törést jelöl meg – olvashatjuk a portálon.
A cigánysoron egyébként szinte állandó a csendőrségi és rendőrségi jelenlét, a hatóságok valószínűleg bosszútól tartanak. 

Bartos Lóránt

a Székely Hírmondó nyomán a
Fejér Szövetség Sajtószolgálat


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése