Ez is levelesládánkba érkezett. Hosszú, de nagyon is figyelemre érdemes Léhmann György és Varga István levelezése a deviza hitelesek ügyében. Ajánjuk olvasóink figyelmébe.
Leveledet köszönöm, de csalódást okoz.
Hiszen még mindig azt közlöd, hogy hányrétegű megoldásra van
szükség.
Miután feltártuk a mellkast, folyik a vér, legfeljebb 10
percig van életben a szívbeteg, most beszéljük meg azt, hogy milyen
megoldásokra van szükség a megmentésére.
És közben azon meditáltok, hogy a belgyógyászre, vagy a
sebészre van inkább szükség.
További jó problémázgatást kívánok nektek, ebből én kiszálok
akkor, ha egyáltalán valaha is benne voltam.
Ha egyszer ezt a közgazdászi fontoskodásotokat abba tudnátok hagyni egy teljesen tisztán jogi probléma kezelésénél, talán hasznára tudnátok lenni a hazának.
Részemről vége. Elegem van.
Folytassátok a leveledben írt
3. A taktika az, hogy a jöjjön létre az adósvédő szervezetek szövetsége,
mely erőt mutat, de megmarad a jogszerű demonstrálás szintjén és maga is
jogszerűséget követel, valamint mellette egy szakmai team a hatások
mérlegelésére. A szakmai pedig polgári és büntető jogi, pénzügyi, illetve
szociológiai.
elképzeléseiteket úgy, ahogy akarjátok, de egyszer majd Ti
álljatok a nemzet elé, és számoljatok el ezzel a sok agyatlan
gondolattal.
Három csodálatos gyermekem van és hat még csodálatosabb
unokám, kölcsöntartozásom nincs, mond mi a csudát kerestem én
köztetek.
Most elmegyek Orbán Viktor módjára táncolni
legkisebb lányom esküvőjén, bízva abban, hogy unokáim száma nőni
fog.
Tisztelettel: Léhmann György
From: Varga István
Sent: Tuesday, September 10, 2013 10:19 AM
To: Dr. Léhmann György
Subject: Re: Nem tudok hallgatni
A levél három szempontot vet fel:
-
személyi,
- szakmai,
-
taktikai.
1. Nem ismerem Alberttel említett jogászokat, bár Dantesz ügyvéd úr nevét
valahol hallottam. Nem hiszem, hogy a pénzügyi jogok biztosánál
tevékenykednek, mert a biztos úrral gyakran találkoztam, de az említett
személyekkel nem.
Az említett találkozónak nincs jelentősége, a minisztériumban hiányzik a
szellemi alap egy saját hatásvizsgálathoz, így az érdemi megbeszéléshez
is. Csupán formaság a találkozó.
2. A szakmai munka hátromrétegű: jogi, az adósra és a banküzemre való
kihatást illető. Nyílván pontos jogi elbírálásra és megoldásra van szükség, de
ez nem elégséges. Ugyanis forintban is olyan számok adódnak, melyek
teljesíthetetlenek. A korábbi forintkamatokkal a jelzáloghitelek nem működő
képesek. Tehát pénzügyi megfontolások is kellenek. Ugyanígy a kölcsönt nyújtó
oldalán. Ott sok minden bonyolít, pl. az, hogy nem bankok kölcsönöztek jó részt.
A bankok maguk elé toltak egy eldobható intézményt, mert tudtak a tömeges
bedőlésről, így ezek menjenek tönkre a nem fizető adósságok miatt. Továbbá az
önálló zálogjog intézményének használata - ezért vezették be - azaz eladták a
fedezeteket és visszavásárolták egy szerződésben. (Ez is swap elven történt).
Így a kis kölcsönzők azonnal forráshoz jutottak és ismét új kölcsönt nyújtottak,
majd megint eladtak, etb. Tehát nekik van egy nagy fizetési kötelezettségük pl.
az FHB követelésére. Az FHB-t pedig az állam megmentette - ma is tartozik vele,
állandóan hosszabbítják a határidőket - így a költségvetés is jelentősen
érintett, ha az FHB-t bedöntik a kicsik, akik a visszavásárlást nem törlesztik.
Szóval a leánybankok a kockázatnak ezt az oldalát is "nemzetiesítették". Nem a
bankok vannak bajban, hanem néhány bank, közben elhullanak azok, melyeket erre
is szántak. Szóval összetett a pénzügyi oldal - jobban, mint a jogi.
3. A taktika az, hogy a jöjjön létre az adósvédő szervezetek szövetsége,
mely erőt mutat, de megmarad a jogszerű demonstrálás szintjén és maga is
jogszerűséget követel, valamint mellette egy szakmai team a hatások
mérlegelésére. A szakmai pedig polgári és büntető jogi, pénzügyi, illetve
szociológiai.
Remélem a héten ez a szervezet létrejön, utána jelentkezem.
Türelmes és eredményes munkát kívánva,
V. I.
2013.09.10. dátummal, 7:36 időpontban Dr. Léhmann György írta:
DR. LÉHMANN GYÖRGY (8600 Siófok Szűcs u. l. - tel. 84/313-176 és 06-20/49-39-85l)
ügyvéd irata e-mail: lehmann@invitel.hu
============================== ============================== ==============
Varga
István
úrnak
a
Magyar Nemzeti Bank
Felügyelő Bizottsága
tagjának
Tisztelt Varga úr, Kedves
István!
Legutóbbi szeptember 7-i Hozzád intézett levelemet az
alábbiak szerint kezdtem:
Szerintem
mindazok, akik eddig mindent elkövettek
a hazánkban dúló devizában nyilvántartott forinthitellel kapcsolatos tragédia
áldozatai érdekében, történelmi helyzetbe kerültek akkor, amikor a
Miniszterelnök végre kijelentette, hogy Kormánya november 1-ig várakozik,
illetve megállapította ennek a tragédiának alapjául szolgáló hibás
kölcsönszerződések miatti banki felelősséget.
Megtette ezáltal mindazt, amit egy felelősen gondolkozó
demokratikus jogállamban megtehet, hiszen végre belátta azt, hogy nem
Kormányára tartozik egy mások által megkötött magánjogi szerződés problémáinak
rendezése, de egyúttal azt a határozott véleményét is megfogalmazta, amit
ilyen esetben a Miniszterelnöktől, vagy a Köztársasági Elnöktől
is joggal elvárhat egy ország népe.
Ennek az állapotnak okáért, a kölcsönszerződések
hibáiért a szerződést készítő Pénzintézetek a felelősek.
Majd levelemet az alábbiak szerint
folytattam:
A
Miniszterelnöki nyilatkozat alapján olyan fajta helyzetbe kerültünk, mint a
Halál ötven órája című filmben a
német hadvezetés, azaz ha letelik a határidő, akkor felszáll
a köd, és vége van mindennek. Vagy meg tudjuk győzni akár többféle
szerződésmódosítási lehetőséggel a Kormányt és közvéleményt arról, hogy
csak a
károsultak érdekében megszólalók konkrét javaslata szerint lehetséges
tisztességes rendezése a hibás szerződés kijavításának, vagy a bankok mellett
eddig is százával tevékenykedő sztárügyvédek által kimunkált újabb rafinált
elképzeléseket a Kormány jobb híján nem fogja tudni elkerülni.
------------------------------ ---
Ilyen előzmények után a mai napon egyik levelezőm
eljuttatta hozzám Makkos
Albert közgazdász néhány nappal ezelőtt szétküldött alábbi
levelét:
Kedves
Barátaim!
Dr. Szegedi Ilona
szervezésében a mai napon 4 órakor fogadott volna Rogan úr titkársága. A
megbeszélésen dr. Szegedi
Ilona, dr. Dantesz Péter és én vettem volna részt. A
megbeszélést elhalasztották, és csak jövő hét csütörtökön kerül
sor.
A megbeszélésre a
csatolt előkészítő levelet készítettük. Miután ma nem fogadtak, a levelet
Rogán úr részére elküldtük.
Üdvözlettel
Makkos
Albert
És
a levélhez csatolt, Rogán Antal FIDESZ Frakcióvezetőjének címzett levelet is
megkaptam az alábbiak szerint:
Rogán
Antal úr
Országgyűlési
képviselő részére
Tárgy:
Lakáscélú deviza jelzáloghitelek konverziója
Tisztelt
Képviselő úr!
Olvastuk
Patai
Mihály és Gyuris Dániel urak interneten közzétett Ön részére
írt levelét, amely a Bankszövetség devizahitelek rendezésére vonatkozó
feltételes javaslatát tartalmazza. (A megállapodás véglegesítése előtt még a
külföldi anyabankok módosíthatnak.) Ezt úgy értékeljük, hogy más változat is
számításba jöhet.
A
Kormány javaslatáról nem hallottunk. Mindez akár azt is tükrözheti, hogy a
Kormánynak nincs elképzelése, csupán a Bankszövetség javaslatának elfogadása a
feladata. Ez az állapot komoly aszimmetriát, egyenlőtlenséget mutat a Kormány
és a Bankszövetség között.
Alapvető
jogi feltételek a rendezéshez:
a.
Számunkra minden devizahiteles réteg (lakás-, szabad-felhasználású, ill.
gépkocsikölcsön) egyenlő. Nem fogadható el az a kettős mérce, hogy a rendezés
csak egyes körökre terjedjen ki.
b.
Bármely megoldásnál a jogállamiság elvéből kell kiindulni.
c.
Elfogadhatatlan olyan gondolat, hogy bármely devizahiteles törvényi vagy
szerződéskötési kényszer révén lemondjon perlési jogáról.
d.
Elképzelhetetlen olyan jogi változtatás, amely a bankok múltbeli
törvénysértéseinek fenntartását – visszamenőleges hatállyal - lehetetővé
teszi. (Például a Bankszövetség javaslatában szereplő polgári perrendtartás
változtatása.)
A
rendezéshez a szerződéseket forintosítani kell. A forintosítás a
szerződéskötés napján meglévő eladási árfolyam alapján történhet, mintha nem
is szerepelt volna deviza gondolata sem az ügyben. A kölcsönfelvevők
forintkölcsönének kamatszintje (a Bankszövetség javaslatával összhangban) a
mindenkori BUBOR + 2% lehetne, negyedéves kamatperiódussal. Ezzel a
rendezéssel az egyes – különböző helyzetben lévő – kölcsönfelvevők elszámolása
az alábbiak szerint történne:
1.
Folyamatosan fizető kölcsönfelvevők (90 napnál kisebb elmaradással). A
szerződést az új feltételek szerint átszámolják, az esetleges túlfizetéssel a
tőketartozást csökkentik.
2.
Késedelemben lévő, de nem felmondott szerződéssel, illetve nem végrehajtási
szakban lévő kölcsönfelvevők. A szerződést az új feltételek szerint
átszámolják, és az esetleges túlfizetéssel a tőketartozást csökkentik.
3.
Amennyiben kölcsönfelvevő az új számítási mód szerint is késedelemben van,
nyilatkozzon, hogy az újonnan kiszámolt törlesztő részletet tudja/akarja-e
fizetni. A döntést a szerződés helyreállítására a kölcsönfelvevő nyilatkozata
szerint kell meghozni. Tehát a szerződés vagy visszaállításra kerül, vagy
ingatlant értékesítik.
4.
Ingatlan értékesítés során a Nemzeti Eszközkezelő Zrt vásárolja meg az
ingatlant. Elengedik a kölcsönfelvevő tartozását és a tulajdonról való
lemondás után lakbért fizet. A kölcsönfelvevő vállalja, hogy a lakbérfizetési
elmaradása esetén bármikor fizetőképességének megfelelő méretű lakásba
költöztethetik. A Nemzeti Eszközkezelő Zrt
2
keres
olyan finanszírozót, aki vállalja, hogy a bérleti konstrukciót ismételten
kölcsönszerződés révén tulajdonosi viszonnyá alakítja. Ezzel a megoldással az
állami finanszírozás átmeneti jellegűvé válik és piaci alapon rendezhető lesz
a lakásállomány.
A
fenti szempontok alapján rendezésre kerülő kölcsönök vonatkozásában a perlés
okafogyottá válik, tehát nem szükséges törvénymódosítással a már hatályos
jogrendbe beleavatkozni.
Jelenleg
a jegybanki alapkamat 3,8%. A Bankszövetség anyaga szerint is már 2%
kamatfelárral a kölcsönszerződések a finanszírozhatók. Az 5,8% kamattal
szemben a bankok jelenleg a devizaalapú kölcsönöknél 9-10% nagyságrendű
kamatot alkalmaznak. A Bankszövetség előterjesztésében szereplő, törlesztő
részletek csökkenése csak
a finanszírozás extraprofitjáról való részbeni lemondást
jelent, amit a Bankszövetség azonban ezt megtévesztően veszteségként
kommunikálja. A Bankszövetség – egyébként átláthatatlan, banki konszenzusra
épülő javaslata ma is nélkülözi a realitást, és változatlanul a magas banki
profit fenntartását célozza.
Nem
szabad arról megfeledkezni, hogy a jogászok és civil szervezetek már tisztában
vannak a devizaalapú szerződések számtalan semmisségével, amelyek mind több
perben jelennek meg. A bankszektor a semmisségek kimondásával - amit a bírói karra nyomást
gyakorolva megakadályozhatna meg - hátrányosabb helyzetbe kerülhet, mint egy
reális pénzügyi rendezéssel. Egyébként is tisztességtelen az a jelenlegi
helyzet, hogy a Kormány egy tisztázatlan politikai ügy rendezését bírókra
testálja, akik pedig a Kormányra várva, ezáltal döntésképtelen helyzetbe
kerülnek.
Végezetül
nem szempont, hogy a devizahitelesek nem járhatnak jobban a
forinthiteleseknél. Ez a banki gondolat csupán a banki profit emelését
szolgálja. Ha a forintkölcsönök kamata nem követi a jegybanki kamatot, akkor
azon is változtatni kell, nem pedig a devizahitelesek kamatát magas a szintre
emelni.
Ez
a megoldás a bankszektor részére is elfogadható lehetne:
A
fizetésképtelenné vált adósok ingatlanától folyamatosan megszabadulna.
A
bankszektor mindig hangoztatta, hogy a devizahitelezés kezdeti időszakában a
devizahitelesek jól jártak. A szerződések forintosításával a devizahitelesek
is forinthitelessé válnának, és a korábbi időszakban fennálló a magas
jegybanki alapkamat miatt a bankok profitja megmaradna.
A
tömegessé váló semmisségi perek révén nem szenvednének el erkölcsi és anyagi
veszteséget.
A
bankrendszer folyamatosan arra hivatkozik, hogy egy átfogó rendezés a bankok
tönkremenetelét eredményezi. Nehezen hihető ez az álláspont. Számos
magyar bank
vezetője az Európai Unión belül a banki profit alapján a legmagasabb, évi 1
millió euro nagyságrendű jövedelmet ért el a tavalyi évben. Még mindig
hatalmas profit van a bankokban! Vélelmezhető, hogy egy a fentiek szerinti
rendezés legfeljebb a kiemelkedő profitot csökkenti, de nem ingatja meg a
bankrendszert.
Budapest,
2013. szeptember 6.
Makkos
Albert közgazdász
dr. Dantesz Péter ügyvéd dr. Szegedi Ilona ügyvéd
------------------------------
Szerintem a levél végén olvasható két ügyvédnek semmi
köze ehhez a levélhez nincsen, hiszen semmiféle jogi alapot nem jelöltek meg a
levélben arra nézve, hogy milyen jogszabályok alapján miről írnak.
Feltételezem azt, hogy Doubrovszky György miniszteri
biztosnál tevékenykednek mindhárman, és csupán ezért kerültek az ügyvédek is
feltüntetésre. Egyébként pedig nem másról szól a Rogán Antalnak címzett levél,
mint arról, hogy válaszolgatnak egy korábbi Bankszövetségi levélre.
Olyan szinten, hogy jogi végzettséggel rendelkező
embernek a levél olvasása közben a haja az égnek áll. Zűrzavaros, értelmetlen
alkotás. A levél olvasata után bennem az a gondolat merült fel, hogy Matolcsy
György még mindig képes befolyásolni a bankok érdekében a folyamatokat.
Immár ugy, hogy az adósok képviselőiként írják le
mindazokat az általa kinevezett miniszteri biztos emberei, amik a bankok
számára azért a legkedvezőbbek, mert minden törvényes és jogi alapot nélkülöző
álmodozások mindösszesen.
Aztán majd fel lehet ébredni az ilyen levelezések után,
és az ébredést követően rájöhet minden adós arra, hogy ismét rászedték őket.
Nem először, és sajnos nem utoljára.
Ady Endre versének alábbi része jut
eszembe:
„De ha a piszkos, gatyás, bamba
Társakra s a
csordára nézett,
Eltemette rögtön a nótát:
Káromkodott vagy
fütyörészett”
Siófokon 2013. szeptember 10. napján.
Léhmann
György
Fejér Szövetség Sajtószolgálat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése