A szíriai Árpád város
Arpad város romjai forrás: rovasoldal.eoldal.hu |
forrás: http://magyarno.com, 2013. november 16., 11:46
Sokan észrevették már, hogy régi, közel-keleti térképeken
feltűnően nagyszámú magyarul hangzó helységnév van. Ezek közé tartozik
az Arpad név, pontosan ugyanúgy írva, mint a magyar Árpád, csak éppen az
ékezetek hiányoznak.
Sokan fel is tették már a kérdést: lehetséges-e ennyi hangnak pontos
sorrendben való, véletlen egyezése? Mi ennek a matematikai
valószínűsége? Tudomásom szerint eddig még senki sem ismertette a magyar
olvasóközönséggel a szíriai Arpad történetét, pedig meg van írva, elég
hozzáférhető helyen, a Cambridge Ancient History-ban.
Eszerint Arpad önálló fejedelemség volt a Kr.e.-i első évezredben,
Szíriában, a jelenlegi Aleppótól északra. Aleppó is hozzá tartozott,
több más várossal, a főváros azonban ott volt, ahol most az Erfat nevű
rom van. (Némely térképen R’faat névvel jelölik.) Hogy milyen nyelven
beszéltek Arpad lakosai, azt nem tudjuk, azt sem, hogy kik voltak
vezetőik, fejedelmeik. A szíriai homok hallgat. Amit tudunk róluk, azt
ellenségeiknek, az asszíroknak feljegyzéseiből tudjuk.
Az asszírok rendkívül tehetséges, kíméletlen és kegyetlen nép voltak.
Sémita nyelven beszéltek. Asszíria ott keletkezett, ahol sumír időkben a
sumírral rokon, őslakos subar nép lakott. Az őslakosságot azonban,
amely a világ első magas civilizációit megteremtette, ollóba fogta két
alacsonyabb műveltségű, de nagyobb vitalitású etnikum: az indo-európai
és a sémita. Évezredes viaskodások során az olló szétszabdalta az
őslakosok, a sumírok, elamiták, subarhurriták városait.
Subartu, az egykori “szabad föld” a világtörténelem legocsmányabb
zsarnokságának, az asszír államnak közepe lett, innen hódítottak
birodalmat az asszír királyok és egymás után döntötték meg az őslakosok
védelemre túl későn fegyverkező fejedelemségeit. Ilyen volt Hanigalbat, a
ősi hármas hegy, az Ararát vidékén, az onnan négy tenger felé induló
négy folyó földjén. Az asszír felirat közli az utókorral, hogy amikor
végül bevették Hanigalbatot, ott húszezer embert vakítottak meg.
Végül, az asszír hódításnak már csak az Arpad fejedelemség állt ellent.
Pedig fontos hely volt: Szíria kulcsa. Az asszír haderő három évig
ostromolta Arpadot. Aleppó megadta magát és máig megmaradt. De Arpad nem
adta meg magát és az asszírok nem dicsekszenek vele, hogy ott hány
foglyot nyúztak meg és temettek el élve. Úgy látszik, hogy amikor
bementek a füstölgő romhalmazba (Kr. e. 740), ott már élő embert nem
találtak. A környék egyszerű népét deportálták, amennyiben rejtőzne ott
Arpadból való – esetleg az ostrom előtt kimenekített asszony, vagy
kisgyerek – az elszórassék. Bizonyos, hogy messzire vitték őket, talán
északi ércbányák rabszolgái lettek. Az asszír gazdaság alapja a fémekkel
való kereskedés volt.
Arpad hősi, hosszú küzdelmének, dicső végének emléke mégis fennmaradt és
lelkesített késő nemzedékeket. Akkor is, amikor már legenda lett, hogy
az asszír sárkányfészket széttaposta a káldok, médek és szittyák
szövetsége (Kr.e. 612). Peregtek a századok, keleti birodalmak születtek
és omlottak össze, régi zsarnokságok helyébe új zsarnokságok jöttek.
Azok ellen is küzdeni kellett és a szabadságharcosok ragyogó példája nem
ment feledésbe: továbbadták a lantosok, hiszen “száll az ének szájról
szájra…”
Amikor később az arab hódítás jelentette az őslakosság veszedelmét
ezek megint ellenálltak. Az arab írók feljegyezték ellenfelük nevét, aki
éveken át vezette a ellenállást: “Upas ibn Madar.” Padányi Viktor
történész fordítása szerint: “Magyar nembéli Opos.” Azt is feljegyezték
róla, hogy amikor a helyzet reménytelen lett, kitört ostromlott várából
és kísérőivel együtt átvágta magát az ostromgyűrűn, elmenekült észak
felé.
A sorsot egyformán osztja a Magyarok istene. Van aki a dicsőséges
halált kapja és van, aki a halálnál sokszor nehezebb életet. Opos és
társai az emigráns életet kapták. Hiszem, hogy magukkal vitték ősi
fajtájuk nagyszerű hagyományait, köztük a szíriai Arpad emlékét.
Ilyen hosszú idő után? Opos menekülésének dátuma Kr.u. 738. Igen, a
költők ilyen hosszú idő után is megőrizték, mert “fű kizöldül ó
sírhanton, bajnok ébred hősi lanton…”
* (szerk: a következő bekezdéshez feltétlen olvasd el a szerkesztői megjegyzést!)
A kazár birodalom határszélein egymásra találtak régen szétvált
rokontörzsek és megfogant a gondolata egy nemzetnek, amely majd
Etelközben volt megszületendő. Az a nemzet, amelyről később Leó bizánci
császár írta, hogy szabad nép (eleutheros to ethnos). Hihető, hogy ennek
a szabad népnek emlékezetében éltek a régi szabadsághősök, akik egyszer
régen egy szálig meghaltak a szabadság védelmében.
* szerkesztői megjegyzés: már csak arról kellene leszoknunk, hogy a jól ismert és kézzel fogható tények ellenére "mi" továbbra is azt hirdetjük, hogy a magyar nemzet valahol máshol és máskor született, mint a Kárpát-medencében évezredekkel Álmos és Árpád előtt (hogy mást ne is említsünk(pl. hogy a Árpád népének korabeli sírjai tizede annyit sem képeznek, mint az őslakosokéi, még ha a rokonság nyilvánvaló is minden szempontból, vagy hogy Frank föld avagy Gallia első püspökének, Szent Mártonnak legendája és Cirill és Method legendája is már magyar királyokról szól, Szent Istvánról nem is beszélve, aki maga is úgy nyilatkozott, ..., stb.)
Ha ez így volt, akkor feltehetjük, hogy ennek köze volt ahhoz, hogy
Etelközben Árpád néven emelték pajzsra a honfoglalásra választott
vezért. Aki ragaszkodik a régi, hivatalos magyarázathoz, amely szerint
honalapító fejedelmünk nevének kiejtése “árpácska” volt, ám tegye, – úgy
kell neki! Ismerjük fel végre, hogy lélektani lehetetlenség, hogy egy
fejedelmi család a fiait Tormásnak, Taknyosnak, Torkoskának Zabszemnek,
Árpaszemecskének nevezte volna. Ilyen nevű fejedelmet nem emeltek volna
pajzsra a hetumogerek. A fejedelem neve nem tréfa.
Ha a régi Arpad nevét vette fel az új vezér, abban lehetett
méltóságteljes tiszteletadás a régmúlt szabadsághőseinek. Lehetett benne
program is, ígéret, szent fogadalom az eljövendő évezredre, hűségeskü a
szabadság örökszent eszményéhez. Benne volt Árpád fiának Leventének
áldozatos halála, benne volt a felhőbe hanyatlott drégelyi vár,
Szigetvár füstölgő romja, a sztrecsnói tető, Szathmáry tízezerje és a
három Görgey fiú vadászpuskái, amelyekkel 1919-ben a csehek ellen mentek
és meghaltak. Benne volt a budapesti gyerekek harca az orosz tankok
ellen. Azoknak dicsősége, akik meghaltak és azoknak kötelessége, akik
élvemaradtak az örök magyar élet és a szabadság szolgálatában. Sok minden van az Árpád névben, amely sumír nyelven azt jelentette: Dicsőségre választott.
(Történelmi Kalauz, Canada, III. évkönyv 1999)
Dr. Bobula Ida őstörténész
Fejér Szövetség Sajtószolgálat
Ajánlott további oldal: http://arpad.org/old/pages.php?&menuid=18
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése