Véletlenek
márpedig nincsenek! Pontosabban vannak, vannak dolgok, amelyek
néhányunk által nem véltek. S aztán kiderül, hogy mások által nagyon is
véltek, avagy mégsem véletlenek. Így van ez Grandpierre Atilla
előadásával is a héten.
Július 7-én, azaz hetedik hónap hetedik napján,
Grandpierre
Atilla hetedik, azaz 7. alkalommal szerepel körünkben, s épp a 7
vezérről elnevezett Hétvezér Esték programján, s ki másról, ha nem
Árpád Nagykirályról tartana előadást Árpád neve napján, a Pozsonyi
csata 1108. évfordulóján!
Fehérvár!
Fehérvár patriótái! Hol töltitek az első kedd estét 2015. júliusában,
ha nem az Országzászló téren, a Fejér Szövetség Hétvezér Esték
előadássorozatának 278. előadásán?! Úgy-e költői a kérdés, hisz nincs az a program, ami felérne azzal, ami a jelenlévőkre vár!
Ráhangolásként fogadjátok szeretettel Atilla készülő könyvének második, kicsiny morzsácskáját!
Grandpierre Atilla:
A Kárpát-medence ásványkincsei és a fémművesség eredete
Ráhangolásként fogadjátok szeretettel Atilla készülő könyvének második, kicsiny morzsácskáját!
Grandpierre Atilla:
A Kárpát-medence ásványkincsei és a fémművesség eredete
Újabb részletek Az ősi Magyarország c. készülő könyvből
A Kárpát-medence ásványkincsei
Az emberiség életében kulcsfontosságú a fémek felfedezése. Fejlett
technikát kifejlesztő magas műveltség nem képzelhető el fémművesség
nélkül. Fémek nélkül nincsenek magas hatékonyságú eszközök, nincs
korszerű kapa, kasza, sarló, tehát nincs fejlett mezőgazdaság, nincs
ipar, nincs kocsi, fejlett állattenyésztés sem. A manapság bevett,
szokásos félreértések elkerülése végett szögezzük le alapelvként, hogy a
fémművesség nem fejlődhet ki fémek nélkül. A fémművesség megjelenése és
kifejlődése tehát szükségképpen azokban a körzetekben kellett
megtörténjen, amelyek fémekben különösen gazdagok, és ahol nagyszámú,
magas népsűrűségű és magas tudású nép is rendelkezésre áll. Ezek egyike
sincs jelen Mezopotámiában, ahonnan régebben a fémművességet
eredeztették. Ugyanakkor minden feltétel adott a fémművesség
kifejlődéséhez a Kárpát-medencében. A Kárpát-medence ugyanis a
ásványkincsekben éppúgy rendkívül gazdag, mint magas a nagy népsűrűséget
lehetővé tevő rendkívül termékeny talajban, folyókban, vizekben.
Előző cikkünkben már utaltunk rá, hogy a Kárpát-övezetben kb. 900
ásványfajt, a Földön ismert összes (kb. 4000 féle) ásvány közel
egynegyedét találták meg (Szakáll Sándor 2000, 49–55. old.). Miske
Kálmán régész 1904-ben tette közzé német szakfolyóiratban tanulmányát,
amelyben bebizonyítja, hogy a Közép- és Nyugat-Európában igen kiterjedt
területen előkerült, a külföldi múzeumokban gyűjtött öntvények túlnyomó
része a mai Szombathely környékéről, Velemszentvidről származik. Az
őskori kohászat és fémfeldolgozás a Kárpát-medencében alakult ki (Bárczy
1999). A Wikipédia „Metallurgy” szócikkében
(http://en.wikipedia.org/wiki/Metallurgy) már azt írják, hogy jelenlegi
ismereteink szerint a fémek ércekből kivonásának első bizonyítékai az
őskori Vincsa település (a mai Belgrád, régi magyar neve Nándorfehérvár)
műveltségből, mert it találtak egy i.e. 5 500 körül készült réz baltát.
A Vincsa műveltség másik neve: Tordos-Vincsa műveltség, jelzi a
műveltség erdélyi pólusát. Tordos környékén találta meg a tatárlakai
korongot Nicola Vlassa 1961-ben, rajta olyan írásjelekkel, amelyek a
Vincsa műveltségben talált több tízezer tárgyon is szerepelnek, és
valódi írásnak tekinthetők, mert egyezményes módon ugyanaz az írásjel
ugyanazt a hangot jelöli. Megdöbbentő elmaradást jelez viszont, hogy
amikor ennek az angol nyelvű Wikipédia-oldalnak magyar megfelelőjét
megnézzük a bal oldali sávban található Languages rovatban a Magyar
nyelv címszót, és erre rákattintunk, a Kohászat címszóhoz
(http://hu.wikipedia.org/wiki/Koh%C3%A1szat) jutunk, amelyben a
leghalványabb utalás sem szerepel arra vonatkozóan, hogy a fémek
ércekből kinyerésének tudományát a Kárpát-medencében, a Tordos-Vincsa
műveltség népe találta fel. Ugyanakkor a tudomány halad, és ma már
általánosan elfogadottnak tekinthető, hogy a fémművesség a
Kárpát-medencéből ered.
A fémművesség és a kohászat először a Kárpát-Balkáni Fémművességi
Körzetben, az i.e. 6.-5. évezredben, a rézkorban jött létre, minden
bizonnyal az állattenyésztő műveltség kialakulásával egyidőben (Chernykh
2009, 116). A Kárpát-medence rézkorában robbanásszerű gyordsasággal és
nagy mennyiségben jelennek meg a nagy réztárgyak: balták, csákányok,
fokosok. A Kárpát-medence fémművességének egyedülálló fellendülése a
szükséges és könnyen elérhető nyersanyagforrásokra, így az Erdélyben és
Kelet-Szlovákiában felfedezett felszíni, ill. vízmosásokban görgetett
termésréz és arany előfordulásokra támaszkodott. A metallurgiai
fellendülés mögött bizonyos technikai újítások, eljárások
kikristályosodását is látnunk kell, mint például a fémolvasztás- és
öntés tudományát, majd a rézkor végén a négykerekű, szarvasmarha
vontatású kocsi felfedezése és a termékszállításban való alkalmazűása
(Kalicz Nándor – Raczky Pál 2002). Az itteni rézművesek voltak a világ
legfejlettebb ötvösei (Anthony and Chi 2009).
John Noble Wilford 2009 decemberében a New York Times-ban megjelent
cikkét így kezdi: „Görögország és Róma dicsősége előtt, sőt, az első
mezopotámiai városok és a Nílus menti templomok előtt, a Duna alsó
folyásánál és a Balkán hegylábainál egy olyan nép élt, amely
művészetében, technológiájában és nagy távolságú kereskedelemben
megelőzte korát”. A fentiek ismeretében azonban bátran hozzátehetjük: a
Duna alsó folyásának civilizációja az egész Kárpát-medencét átfogó,
egységes műveltség része volt. Ez az egységes műveltség többféle néven
ismeretes, régészeti alapon is különböző szempontokból elnevezve: a
vonaldíszes kerámia műveltsége, a Kőrös-kultúra népe, az
Erősd-Kukutyin-Tripoljei műveltség népe, a jogarhordozó nép, a
kurgánokat építő nép, a kőköröket építő nép, a hun jellegű üstöket
készítő nép (lásd Grandpierre K. Endre és Grandpierre Atilla: Atilla és a
hunok és Grandpierre Atilla: Királyi mágusok ősnépe, a magyar c.
könyvét).
Másfél évezreden át, i. e. 5700-tól vagy még korábban már földet
műveltek és jelentős városokat építettek, néhányat akár kétezer
épülettel. Birtokában voltak a rézöntés tudományának, ami a kor új
technológiája volt. Sírjaikban lenyűgöző szépségű fejdíszeket és
nyakláncokat találtak, ami pedig – tegyük hozzá – azért is különösen
érdekes, mert a különleges fejdíszek és nyakékek a magyarok (szkíták)
ismertetőjegyei voltak az őskorban és az ókorban. Az archeológusok és
történészek új kutatásai kiszélesítették a sokáig mellőzött kultúra
értelmezését, a „civilizáció” határán járó értékelést biztosítva
számára. Egyes tudósok a népet és a térséget egyszerűen Ősi Európának
nevezik. A települések szoros kapcsolatot tartottak fenn a réz- és
aranykereskedelmi hálózatok révén, és kerámia-mintáik is hasonlítottak.
Több város területe a nyolc négyzetkilométert is felülmúlta – a régészek
szerint a korabeli világban nem ismeretes ennél nagyobb emberi
település.
1. kép. A Kárpát-balkáni fémművességi központ. Itt találták fel a fémművességet |
A világ egyik legelső nagy aranykincs-leletét nem Egyiptomban, nem
Mezopotámiában, nem Kínában találták, hanem – a Kárpát-medencében.
Sajnos – egy régészünk, Makkay János kivételével – úgy tűnik, ez a tény
elkerülte a figyelmet. A tiszaszőlősi kincsről van szó, amelyről Makkay
János (1985) kimutatta, hogy az ún. „mojgrádi” kincs is hozzá tartozik. A
800 gramm súlyú nagy csüngőt tartalmazó, legalább 467 darabból álló,
két és fél kilogrammnál súlyosabb mojgrádi aranykincs és a tiszaszőlősi
kincs egyugyanazon lelethez tartoznak, érvel meggyőzően Makkay János.
Mivel azonban a leletnek csak egy része maradt fenn, ezért az eredetileg
megtalált aranykincs súlya – senki tudja, mennyivel – de több, mint 2,5
kg. Kora hasonló a várnai aranyleletéhez. Ha pusztán csak az
aranyleletek méretéből indulnánk ki, akkor a mi rézkori kultúráink
mesterembereiben kellene a felfedezőket és az első exportőröket
gyanítanunk. A Kárpát-medence hajdan gazdag termésarany-lelőhelyei jól
alátámasztanák ezt a feltevést – teszi hozzá Makkay.
A tiszaszőlősi aranyművesség színvonala legalábbis eléri a várnai
aranyleletét. Ezt a tényt pedig akkor tudjuk kellőképpen értékelni, ha
figyelembe vesszük, hogy a várnai aranylelet összességében, esztétikai
minőségében és történelmi jelentőségében felér Tutankhamon vagy a
Kolumbusz-előtti Amerika indiánjainak aranykincseivel (Lázár 2002).
A medence természeti kincseinek sorából kiemelkedő az ásványokban
való közismert gazdagsága, amely sajátos geológiai történéseinek,
földtani felépítésének az eredménye. Közülük a legjelentősebbek, a
legismertebbek, a leghíresebbek a nemesércek (arany, ezüst), a
színes ércek (réz, ólom, cink), a vasérc, a bauxit (alumínium érc), a
mangánérc, az uránérc, a kősó és a kőszén (Központi Bányászati Múzeum
Sopron, http://www.kbm.hu/hu/node/79).
Még a középkori Magyarország is évszázadokon át híres volt
meghatározó, európai hírességű ezüstbányászatáról. Az itteni telepeket
már évezredek óta bányászták. A kősótermelés és a sójövedelmek
hasonlóan, évezredeken át, egészen a trianoni békediktátumig meghatározó
gazdasági szereppel bírtak. Az obszidián és a só kereskedelmi útjai a
Kárpát-medencéből indultak, a borostyánkő-, gyöngy- és selyemutak a
Kárpát-medencét szelték át, egyrészt a Kárpát-medence különlegesen
gazdag ásványkincsei, másrészt a magas fejlettségű közigazgatás és nagy
népsűrűség miatt (Bárczy 1999). Az erdélyi sólelőhelyek kitermelése
mintegy 10 ezer évre nyúlik vissza (Hahn 2004). Erdély sóbányáinak
jelentőségét jellemzi, hogy a parajdi sótelep Európa egyik legnagyobb
sótartaléka. Egyedül Parajd sóbányái több száz évre elegendő sót
jelentenek egész Európa számára (Csibi Márta 2009).
Európa manapság sokak által legelsőnek tekintett nagy aranylelete, a
várnai kincs (kora i.e. 4 550 – 4 450 közé tehető), valószínűleg erdélyi
eredetű (Zysk 1981, Lázár 2002, Leusch, Pernicka and Armbruster 2013).
Az erdélyi műveltség jelentőségét jelzi, hogy kisugárzása nem
korlátozódott a Balkánra. A II. egyiptomi dinasztiabeli Kheneri fáraó
sírjából (i.e. 3000 körül) előkerült egy arany tárgy, melyet vörös
fémlerakat vont be; egy antimon ötvözetről van szó (A. R. Burn: Minoans,
Philistines and Greeks 1930, 78). „A két fém az arany és az antimon nem
egyesül, csak egy harmadik ritka elemnek a segítségével, amit
telluriumnak neveznek. A geológusok csak egy helyet ismernek, ahol mind a
három fém együtt található, az pedig Erdély (Magyarország). Fel kellett
tételeznünk, hogy Kr.e. 3000 évvel az egyiptomiak a Dunától északra
fekvő Erdélyből kaptak aranyat” – írja A. R. Burn könyvének 78. oldalán.
Az i.e. 2. évezredben Skandináviában virágzó kereskedelem alakult ki
Közép-Európával. Skandinávia innen szerezte be a rezet és az ónt.
Európa-szerte a kor legkiemelkedőbb presztízs-tárgyai a Kárpát-medencében
készültek. A lollandi Torupgaardéban talált, 84,5 cm hosszú kard
Magyarországról került Dániába i.e. 1 900 körül (Past Worlds. The Times
Atlasz. Régészet. Akadémiai, 1994, 116. o. A bronzkori Skandinávia).
A híres Nebra korong (i.e. 1 600 körüli, Lipcsétől 60 km-re nyugatra
találták; http://en.wikipedia.org/wiki/Nebra_sky_disk) sárgareze az
egészen szokatlan ón kis mennyiségét tartalmazza, amely nem múlja felül a
2,5%-ot (Pernicka, 2004). Ugyanakkor a magas ezüst tartalom, amely az
aranyat tartalmazó részekben a 20%-ot is felülmúlja, jelzi, hogy az
aranyat egy erdélyi bányában termelték ki (Emilia Pasztor, Curt Roslund,
2007, Antiquity, 267-278.). Arra is fény derült, hogy a Nebra-korong a
Kárpát-medence néphagyományában évezredeken át mindmáig őrzött ősi
sámánisztikus világképpel és termékenység-vallással függ össze (Pásztor
2015, 2012).
Az ókori civilizációkról írt könyvek, tankönyvek a mai napig
Mezopotámiát, Egyiptomot, Mükénét, az Égei-tenger környékét, olykor az
ázsiai civilizációkat ismertetik. A legújabb kutatások azonban már az
Apa-Hajdúsámson néven ismert tiszai-erdélyi civilizációt is kiemelkedően
előkelő helyen tárgyalják.
2. kép. A cófalvi aranyfokos Erdélyből, az i.e. 19-14. századból. A világon egyedülállóan felett erdélyi aranyművesség ezer évvel megelőzte a görög aranyművességet |
A cófalvi (Trei-Scaune, Tufalau) aranylelet 1840-ben került
napvilágra, az akkori Czofalva és Barátos faluk között egy szekér kereke
arany csákányokban akadt meg. Az ezt követő keresésben négy arany
csákány jött napfényre, majd aranyláncok, nyeregszerhez tartozó
boglárok, arany lóállazó, gombok, s tömör arany kerültek elő egy
fazékból. Az aranyak 20 karátosak, a csákányok súlya egyenként fél
kilogramm körüli.
A leletek alakja, a díszítő elemek stílusa és típusának elemzése
alapján a cófalvi aranyleletek kora a középső bronzkorra (i.e. 19–14.
század) tehető. Kétségtelen a cófalvi balták, díszítőelemeik és kísérő
tárgyaik szoros összefüggése az Aral-tó környéki andronovói, és a
Balkánon virágzó mükénéi műveltséggel. Ugyancsak a keleti, sztyeppei
kapcsolatra utalnak a szív alakú csüngők, amelyek a cófalvi és egykorú
rokon somogyomi aranyleletben szintén megtalálhatók. A cófalvi fokoshoz
hasonló nyéltetős balták előzményei nagyobb számban nyugatabbról csak a
hajdúsámsoni (Hajdú vm.) leletből ismeretesek (Mozsolics 1949). Az
Erdély-Felső-Tisza vidék bronzkori műveltségének jellemző jelképei „a
jogarak, az ivócsészék és a borostyán ékszerek” (Kristiansen és Larsson
2006, 126. o.), vagyis az újkőkor végétől, a rézkor elejétől (i.e. 5
100-tól) érdekes módon szintén éppen az Erdély-Felső-Tisza vidékéről
kiáramló „jogarhordozó nép” (Govedarica, 2004) jelképei, a kurgánok
népének jellegzetes kultikus tárgyai. A jogar és az ivócsésze kultusza a
szkítáknál és a székelyeknél is fennmaradt. Minden jel szerint az
Erdély-felső-Tisza vidéki magas műveltség legalábbis az újkőkortól a
bronzkorig nemcsak világszínvonalon állt, hanem egyenesen vezető
szerepet játszott az emberiség műveltségében.
3. kép. Aranykincs, Marosvásárhely, az i.e. 2. évezred közepéről |
4. kép. Aranykincs, Szarvaszó, Erdély, i.e. 1200 körül |
Kristianssen és Larsson, a bronzkor kimagasló szakértői „A bronzkori
társadalom felemelkedése” (The Rise of the Bronze Age Society, 2006)
című könyvükben kimutatják, hogy az Erdély-Felső-Tiszavidék volt a
bronzkori Európa műveltségi központja. A mükénéi műveltség Erdélyből, az
i.e. 1 750 körül hatalmas fellendülést előidéző Apa-Hajdúsámson
műveltségből ered. Ezek az eddig szinte ismeretlen tények és
összefüggéseik itt bemutatott különleges sorozata a görög-római alapokon
épült nyugati civilizációt alapvetően új megítélését teszik
szükségessé. Ha az ókori görög-római műveltség világszerte az iskolai
tananyag alapvető részét jelenti, és az Erdély-Felső-Tiszavidéki
műveltség egyik mellékága, akkor elsősorban az Erdély-Felső
Tisza-vidéki, Apa-Hajdúsámsoni műveltséget a görög műveltségnél nagyobb
jelentőségű tananyagként kell majd a kötelező iskolai tananyag részévé
tenni.
forrás: http://www.grandpierre.hu
folyt. köv.
Fejér Szövetség Sajtószolgálat
A leginkább vonatkozó korábbi bejegyzéseink:
Ráhangolódás Grandpierre Atilla keddi Hétvezér előadására (1. rész)
A leginkább vonatkozó korábbi bejegyzéseink:
Ráhangolódás Grandpierre Atilla keddi Hétvezér előadására (1. rész)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése