Nem a Titanic volt a legnagyobb hullámsír, viszont máig média-képes
Sokan a cím állítására bizonyosan felkapják a fejüket. A világ legnagyobb hajókatasztrófája és „Wilhelm Gustloff”?
Szinte
mindenkinek, aki a “hivatalos történetírás” műveit olvassa, annak a
világ legnagyobb hajó katasztrófájaként rögtön a „Titanic” története jut
az eszébe. Igen, ezt a hajókatasztrófát már valóban rengetegszer
feldolgozták, csak filmből ez idáig négy készült a történetből. A
„Titanic” elsüllyedésekor 1517 ember veszett oda. Ez valóban nagyon nagy
szám, de én most egy olyan tragédiáról szeretnék egy képet felvázolni,
amelyben szerény becslések szerint is, az áldozatok száma 6000 és 9000
fő közé tehető! Ráadásul a döntő többségük nő és gyermek volt…
Történetünk jóval a második világháború előtt kezdődik.
Az
1929-es nagy pénzügyi világválság után, Németországban jelentős
változások történtek. 1933-ban Adolf Hitler került a német kancellári
székbe, és az ország irányítását a Nemzeti Szocialista Német Munkáspárt
vette át.
Történetünk
szempontjából a hatalmat gyakorlók új intézkedései közül az alábbiak
bírnak jelentőséggel: bevezették a világon először a 40 órás munkahetet,
a túlórapénzt és a fizetett ünnepeket. Korábban a fizetett szabadság
általában nem haladta meg a 4-5 napot, vagy egyáltalán nem létezett.
Most viszont a munkásoknak évi 18 nap állt rendelkezésükre.
A
több szabad idővel, a munkanélküliség felszámolásával, a nagyobb
jövedelmekkel párhuzamosan, megnőtt az igény a kulturált nyaralások
iránt is. Mindezek miatt létrehozták a „Kraft durch Freude” mozgalmat,
mely állami támogatással anyagilag elérhető nyaralási lehetőséget
biztosított a munkásoknak. Ez a szervezet a német „Arbeitsfront”- hoz
tartozott.
Az
ilyen nyaralásoknak köszönhetően, munkások százezrei tudtak szabadságuk
ideje alatt szervezett szárazföldi, és tengeri utazásokon részt venni. A
német munkások a következő néhány év alatt összesen akkora utat jártak
be, mintha a földet az egyenlítőnél 54-szer megkerülték volna! Az állami
támogatásoknak köszönhetően ezen utazások szinte mindenki számára
elérhetővé váltak.
Az
utak lebonyolításához külön tengeri flottát építettek, és ennek a
flottának volt egyik legnagyobb luxus gőzöse a „Wilhelm Gustloff”.
A
208,5 méter hosszú, 23,5 méter széles és 25 484 bruttó regiszter tonnás
hajó a maga idejében a világ egyik legnagyobb luxus gőzösének
számított. Az 1463 főnyi utas kényelmét a hajón 417 fős személyzet
biztosította.
A
hajót illető névadás kapcsán, először az „Adolf Hitler” elnevezés
merült fel, de mivel az avatás előtt nem sokkal vesztette életét a
nemzeti szocialista párt mártírjának tekintett Wilhelm Gustloff, így
végül a hajót az ő neve után keresztelték el.
Wilhelm
Gustloff (1895-1936) egyébiránt az NSDAP egyik külföldi – svájci –
szervezetének volt a vezetője, akit 1936. február 4-én lőtt agyon egy
merényletben egy David Frankfurter nevű orvostanhallgató.
A
hajót 1937. május 5-én bocsátották egy nagy ünnepség keretében vízre,
az avatási ceremóniát elvégzésére Wilhelm Gustloff özvegyét kérték fel.
A
hajó vízrebocsátásától kezdve szállította a német munkásokat, luxus
körülmények között, elsősorban norvégiai és svédországi
hajókirándulásokra.
Ezeken a kiránduló hajókon nem voltak különböző osztály besorolások, minden kabin azonos luxussal volt felszerelve.
A
„Wilhelm Gustloff” első, ettől eltérő, katonai célú bevetésére a
spanyol polgárháború végén került sor. Ekkor a hajó a Condor Légió
katonáit szállította haza, Németországba.
1939.
szeptember 20-án átadták a hajót a haditengerészetnek, ahol mint
kórházhajót vették állományba. Ekkor a hátsó fedélzetre könnyű
légvédelmi ágyúkat szereltek fel és a hajótestet átfestették szürkére.
1940. november 20-ával kezdődően már Gdynia kikötőjében állomásozott, egy tengeralattjáró alakulat lakóhajójaként.
1944.
októberében a harcok már német földön dúltak. Az egyik első falu,
amelyet a szovjet csapatok elfoglaltak Nemersdorf volt
Kelet-Poroszországban. A vörösök a férfiakat és fiatal fiúkat rögtön
agyonlőtték, de nem kímélték az egészen kicsiny gyermekeket sem. A nőkre
még ennél is borzalmasabb sors várt. Őket előbb megerőszakolták
Sztálinnak a németek ellen felhergelt katonái, majd ezt követően
brutális kegyetlenséggel végeztek velük is.
Ilja Ehrenburg |
A Vörös Hadsereg katonáit szándékosan hergelték, uszították, fanatizálták a német lakosság ellen elkövetendő rémtettekre.
Ilja
Ehrenburg, Sztálin, őrült, németgyűlölő propagandistája az „Öljetek”
című röplapján uszította a katonákat a kegyetlen gyilkosságokra:
Az áldozatok |
“Öljetek!
Dicső szovjet harcosok, öljetek! A németek nem emberi lények. Az a szó,
hogy “német” a mai naptól legyen a legnagyobb szitokszó, amit a
szátokra vesztek. Ölnöd kell, és ha nem öltél meg legalább egy németet a
mai nap, akkor ez a napod kárba veszett! Ha nem tudod őket golyóval
kivégezni, akkor a bajonettel szúrd agyon őket. Ha csendes körülötted a
front, és amíg várod, hogy ismét harcba indulj, ezalatt az idő alatt is
keress németet, akit megölhetsz. Öljetek, mert nincs annál nagyobb
élvezet, mint amikor a halomba szórt német hullákat ugorjátok át! Ne a
napokat, ne a kilométereket számoljátok, hanem öljetek és öljetek! A
megölt németeket számoljátok az elfoglalt városok helyett. Öld a
németet, ez a nagyanyád kérése! Öld a németet, ezért imádkozik az anyád!
Öljetek, ezt kéri tőletek a gyereketek! Öld a németet, ezt kéri
hangosan kiabálva tőled a szovjet haza! Ne hibázz, ne adj kegyelmet,
ölj! Dicső szovjet harcosok, öljetek!”
Ezek
után nem csoda, ha sokan közülük szinte hőstettnek tekintették a
gyilkosságokat. Amikor a német csapatoknak sikerült a falut
visszafoglalniuk, borzalmas látvány tárult szemük elé. Az oroszok
nemcsak a civil lakosságot irtották ki, hanem közel ötven, velük
elméletileg szövetséges francia hadifoglyot is lemészároltak…
A
német lakosság értesült a borzalmakról és elindult a menekültek áradata
a kikötők felé. A civilek evakuálását biztosítandó Dönitz admirális
elrendelte a „Hannibál-hadművelet” végrehajtását. Ennek keretében, 1945.
januárjától kezdődően a több milliónyi német, és nem német menekült
elszállításában 672 kereskedelmi, utasszállító és iskolahajó vett részt,
jónéhány más egység mellett.
Kézen fekvő volt, hogy a Gdynia kikötőjében állomásozó „Wilhelm Gustloff” is csatlakozik a flotta menekítő akciójához.
1945
január végét írták. A Vörös Hadsereg elől menekülők folyamatosan
érkeztek a kikötőbe. Friedrich Petersen kapitány megkezdte a menekülők
felvételét a hajójára. Elsőként, egy teherautónyi civilt hajóztak be.
Másnap a helyi kórházból érkeztek várandós anyák a hajóra. Részükre
külön szülészeti részleget alakítottak ki a hajón.
Majd
egy komplett kórházi részleg érkezett, valamint nagyszámú szárazföldi
mentőszolgálatos. A sebesült katonák mankóikon vánszorogtak fel a
hajóhídon, a súlyosabb sérülteket, pedig hordágyakon szállították.
Ekkora már több mint 4000 ember zsúfolódott össze a hajón.
Petersen kapitány engedélyt kért az indulásra, de azt nem kapta meg.
A
következő napon helyi kormányhivatalnokok és családtagjaik érkeztek,
illetve újabb vonatszállítmányok hozták a kiéhezett, összefagyott
menekülteket.
Az
SS emberei vigyáztak arra, hogy csak gyerekek, asszonyok és sebesültek
kerüljenek fel a hajókra. A harcképes férfiaknak ott kellett maradniuk,
vállalva a további harcot. Számukra nem volt hely a hajón.
Az eredetileg kétszemélyes kabinokban, immáron legalább tizenhárman zsúfolódtak össze.
Újabb két nap telt el, és a hajó, indulásra készen várta a parancsot, de az csak nem érkezett meg…
Petersen
kapitány folyamatosan kérte az illetékesektől az engedélyt a kifutásra,
de azt a választ kapta, hogy a hajót maximálisan fel kell tölteni
menekültekkel.
A
napok teltek, a menekültek folyamatosan érkeztek legyengülve, átfagyva.
Sok esetben az anyák a karjukon hozták megfagyott gyermekeiket.
A
hajón már áldatlan állapotok uralkodtak. Mindenütt emberek feküdtek, a
folyosókon szinte már lépni sem lehetett. Az egész hajót az emberi
szenny, vizelet, és a sebesültek bűze töltötte meg.
Már
a legénységi kabinokban is menekülteket kellett elhelyezni, így a
legénység kiszorult szállásáról, és a fedélzeten, a hidegben próbált
pihenni. Nagy volt a rendetlenség, a káosz. A hangosbeszélőn állandóan
elveszett gyerekeket kerestettek.
1945.
január 30-án délelőtt 10 órakor Petersen kapitány végre megkapta az
indulásra vonatkozó parancsot. Ebben az utolsó pillanatban érkezett még a
hajóra 373 Marinehelferin, haditengerészeti szolgálatban álló női
kisegítő. Ők már csak a fedélzeti uszoda medencéjében találtak helyet
maguknak. Rajtuk kívül „befutott” még egy 918 fős tengeralattjáró
kadétokból álló csoport is. Immáron több mint 9000 ember volt már a
hajón!
Ennyi
ember számára már rég nem volt elegendő mentőcsónak a hajón, így
szereztek még felfújható csónakokat és mentőmellényt, lehetőség szerint
mindenkinek.
A
„Wilhelm Gustloff” végül 12 óra 20 perckor futott ki, de a kikötő
bejáratnál még kisebb hajók állták útját, így újabb menekülteket
kényszerültek felvenni. Őket már nem is számolták…
Céljuk
Swinemünde volt. Petersen kapitány nem nagyon számított ellenséges
támadásra, mivel az „Admiral Hipper” nehézcirkáló és kísérő
torpedórombolói a közelben tartózkodtak.
A
kaptány azt is tudta, hogy az elmúlt öt napban Riga térségéből egy kis
hajóraj sértetlenül menekített ki több mint 62 000 embert.
Petersen
két út között választhatott. Vagy a part mellett hajózik, ahol az aknák
jelenthetnek veszélyt, vagy kifut a nyílt tengerre, és ott próbálja meg
az erősen túlterhelt hajót biztonságba kormányozni. Petersen kapitány
ez utóbbit választotta.
Este
nyolc óra körül a „Wilhelm Gustloff” hóviharba került, a tenger erősen
hullámzott és a látótávolság is a minimumra csökkent. Az erősen
túlterhel hajó csak nagyon lassan tudott haladni. Mindezek ellenére, az
utasok jól viselték a megpróbáltatásokat. Amikor a kapitány rádión arról
értesült, hogy egy német aknamentesítő konvoj közeledik,
felkapcsoltatta a hajó piros-zöld navigációs fényeit, hogy elkerülje a
velük való ütközést. Ezzel, az éjszakai sötétségben nagyon könnyen,
távolról is észlelhetővé tette a hajót.
Ugyanezen az estén az orosz S-13-as jelű tengeralattjáró éppen ebben a térségben portyázott.
Parancsnokának,
Alexander Ivanovics Marinyeszko-nak – aki nem éppen tartozott a flotta
„legelitebb” tisztjei közé – jelentették, hogy egy hajót észleltek nem
messze tőlük.
Az S-13-as búvárhajó 700 méterre közelítette meg a „Wilhelm Gustloff” -ot.
Este
21 óra volt, amikor becsapódott a hajó orrába, a vízvonal alatt az
orosz tengeralattjáró első torpedója. A pánik leírhatatlan volt.
De
ekkor még úgy látszott, hogy a hajó folytatni tudja útját, egy
biztonságos kikötő felé. A kapitány és a legénység igyekezett
megnyugtatni az utasokat. Ekkor csapódott be a második torpedó. Ez a
hajó fedélzetén robbant éppen az uszodánál. Az itt lévő Marinehelferinek
közül csak ketten tudtak megmenekülni…
Hamarosan újabb detonáció hallatszott, a harmadik torpedóé, amely a gépházat találta el. Ez megpecsételte a hajó sorsát…
A tengeralattjáró ugyan kilőtt még egy negyedik torpedót is az oldalára dőlt hajóra, de az célt tévesztett.
Ekkor
Petersen kapitány kiadta a parancsot a hajó elhagyására. A sebesült
katonáknak esélyük sem volt a megmenekülésre. A jegesedés miatt a hajó
mentőcsónakjainak csörlője befagyott, mínusz 15-20 fok Celsius körül
járt a hőmérő mutatója. Az utasok és a személyzet baltákkal és késekkel
próbálta kiszabadítani a csónakokat. Sok csónak egyszerűen leesett a
fedélzetről a kapkodás és a pánik miatt. Nagy volt a tülekedés a
mentőcsónakok körül, az emberek sokszor egymást akadályozták a munkában.
A személyzet fegyverrel próbálta fent tartani a rendet, de kevés
sikerrel. Nagy pánikot okozott az is, amikor észrevették, hogy a
mentőcsónakoknak nincsenek evezői.
A
jég fogságából kiszabadított mentőcsónakokat sorjában eresztették
vízre. Több annyira zsúfolt volt, hogy az emberek kiestek belőle, mire
azok vizet értek.
Kis
idő múlva a hajó egyre jobban megdőlt. Olyannyira, hogy nagyon sokan
egyszerűen lecsúsztak a jeges fedélzetről a 2 fokos tengerbe. Csontok
törése és emberek üvöltése hallatszott. A túlélőket a mai napig elkíséri
ez a hang, amelyet elmondásuk szerint „sohasem lehet elfeledni”. A
vízben a túlélésre szinte alig volt esély. Akinek nem jutott hely a
csónakokban, azok megpróbáltak a víz felszínén maradni. A „Wilhelm
Gustloff” az első becsapódástól számítva jó 70 percig volt még a
felszínen, majd 22 óra 15 perc körül egy nagy robbanás kíséretében
elmerült. A merülés közben a hajó lámpái felgyulladtak, mivel a
vészáramfejlesztő elkezdett működni. A tenger itt viszonylag sekély
volt, nem támadt nagy örvény utána.
Este
9 órakor kezdte a hajó rádiósa az S. O. S jeleket továbbítani a
következő szöveggel:„A „Wilhelm Gustloff” -ot háromszor megtorpedózták –
6000 fő van a fedélzeten” Sajnos ennél lényegesen többen voltak.
Kijelenthető, majdnem dupla annyian, mintegy 10.500 ember…
20
perccel azt követően, hogy a hajó elmerült, érkezett meg elsőként az
„Admiral Hipper” cirkáló. A még életben lévők boldogan kiabáltak, de a
cirkáló olyan nagy volt, hogy nem tudott a zsúfolt mentőcsónakok közé
menni anélkül, hogy fel ne borította volna azokat.
A nagy hideg miatt, a vízben mentő mellényel lebegő utasok nagy része ekkorra már halott volt.
Aztán
jöttek tovább a mentőhajók. „Löwe” TZ-12, mely 272 túlélőt vett a
fedélzetére, TZ-36 torpedóromboló, a „Gotenland”, a „Göttingen”, mely
már csak 22 túlélőt vett fel, és a VP-1703 futárhajó mely az utolsó
túlélőt vette fel reggel 5 óra 15 perckor.
Az egyik mentőcsónakban, halott felnőttek és gyerekek alatt találtak egy 15 hónapos még élő kisfiút.
Az egyik megmentett állapotos nő, nem sokkal megmenekülése után hozta világra egészséges gyermekét az egyik mentőhajón.
Összesen 1239 túlélője volt a katasztrófának. Hatszor annyian haltak meg, mint a „Titanic” balesetében…
Marinyeszko
kapitány tíz nappal később elsüllyesztette a „General von Stauben”
kórházhajót is. Itt az 5 000 menekültből kevesebb, mint 600 élte túl a
katasztrófát. Itt is többen haltak meg, mint a „Titanic” esetében.
Marinyeszko,
27 évvel a halála után a Szovjetunió szétesése előtt közvetlenül,
1990-ben (!) kapta meg a legmagasabb kitüntetést, a „Szovjetunió hőse”
címet.
Alexander
Ivanovics Marinyeszko kapitány lelkét több mint 14 000 ártatlan civil
menekült – csecsemők, gyermekek és nők – és sebesült katona halála
terheli.
1945.
április 16-án az orosz hadiflotta elsüllyesztette a „Goya”
utasszállítót, fedélzetén 6 220 utassal, melyből csak 165 fő élte túl a
katasztrófát…
A
„Wilhelm Gustloff” elsüllyesztését kezdettől fogva mély hallgatás
övezte. Az oroszok sem igazán akartak hencegni a több ezer ártatlan
civil halálával. Később pedig ez is, mint sok minden más, tabu témának
számított.
A „Wilhelm Gustloff” roncsai a mai napig, 44 méter mélyen, az oldalára dőlve pihennek a homokos tengerfenéken.
A roncsot, a sok ezer áldozat sírját, azóta hivatalosan kegyeleti hellyé, tengeri temetővé nyilvánították.
Továbbította aFejér Szövetség Sajtószolgálat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése