"... Merthogy, amikor zsidók
látogatják meg őt, ők akkor sem veszik le a kipát, amikor a magyar
műveltség zárt helyiségébe – pl. a parlament épületébe – látogatnak,
holott a magyar műveltség embere fedett fővel nem lép be zárt helységbe.
Sőt, a nekik való behódolás látszatáért – vagy szíve szerint is –
inkább Semjén dr. teszi fel a fejére a kipát – otthon. ..."
Erkölcs avagy ideológia - (szét)tago lt magyar nemzetpoli tika
Közismert a
magyar nemzetpolitikai elgondolások széles körű tagoltsága. Sokan vannak
jószándékú magyarok, akik nehezen tudnak az egyes elképzelések illetve
törekvések között különbéget tenni. És ez az esetek többségében nem
rajtuk múlik, hiszen valóban nehéz az egyes nemzeti megnyilvánulások
között felfedezni a lényeges különbséget. A világháló híráradata ezúttal
segített, mert pár napos különbséggel két ausztráliai magyar közéleti
ember – Csapó Endre és Cser Ferenc
– elemzése is megérkezett postaládánkba. Mindketten elkötelezett magyar
hazafiak, mindketten fontos közírók, mindketten több tízezer kilométer
távolságból figyelik kicsiny magyar hazánk történéseit, és minden
bizonnyal a magyar nemzet jövőjéért való aggódás ragadtatott velük
tollat. Mégis micsoda különbség! Ha tömören kell a különbség lényegét
megfogalmaznunk, akkor azt talán a legtalálóbban így lehet: egyikük az
erkölcsöt, másikuk az ideológiát választja alapértéknek avagy
zsinórmértéknek.
Olvasóinkra bízzuk annak megállapítását, hogy melyik, másik?
Csapó Endre
Nemzetegyesítés globálisan
A magyar kormány végre elhatározta intézményes kapcsolatba lépni az elvándorolt magyarokkal
Szeretettel köszöntöm a Deák Kör hívására ma megjelent Hölgyeket és Urakat!
Mai
beszélgetésünk keretében nemzetegyesítésről lesz szó, a világban
szótszórtan élő magyarok és a magyarok közép-európai országa
viszonyáról. Tehát nemzetről, magyarságról.
Mi,
akik ma itt összejöttünk, együvé tartozunk, valamiben azonosak vagyunk:
mindannyian magyarok vagyunk. Ugyanakkor ausztrálok vagyunk, ebben az
országban élünk, itt vagyunk állampolgárok.
Akkor,
mi az, hogy: magyar? A válasz az lehet, hogy a magyar nemzethez
tartozunk. De mi az, hogy magyar nemzet? Tudjuk, a történelem folyamán
változott a nemzet fogalma. Eredetileg az ország lakosai nemesek voltak
és jobbágyok. Akkor a nemesek alkották a nemzetet. A jobbágy csak a
nemesi birtok tartozéka, tulajdona volt. Ott dolgozta le az életét.
Mindamellett Magyarországon nem honosodott meg a feudalizmus olyan
szélsőségesen, mint Nyugat-Európában. Egyre több és több jobbágy kapott
nemességet, adott esetben egy egész falu egész népe. Mondhatnánk, hogy a
magyar nemesi rendszer demokratikus volt olyan értelemben, hogy nyitott
volt az alsóbb származásúak részére, és így népesebb volt, mint Európa
nyugati országaiban. 1848-ban eltörölték a kiváltságokat, nincs többé
nemes és nem nemes, mindenki polgár. És akkor hirtelen érdekes lett,
hogy a nemesek között milyen sok a nem magyar. Nem minden magyar polgár
volt magyar nemzetiségű. A forradalom vívmánya volt, hogy a nemzet szó,
mint fogalom, mindenkire vonatkozott, aki a magyar állam polgára volt.
Tótok, rácok, oláhok, svábok egyaránt.
A
magyar nemzetet az első világháború végén a trianoni béke szakította
több részre. A szétszakított Magyar Királyság állama nemcsak a nem
magyarnyelvű állampolgárokat szakította el, hanem 4 millió magyar
anyanyelvű került a létrehozott szomszédos államokba. Ettől kezdve a
nemzet fogalma leszűkült, azóta a magyar nemzet a magyar anyanyelvűek
összessége. Magyar az, akinek magyar az anyanyelve.
Jelenleg
10 millió magyar van Magyarországon, 3.5 millió magyar van a jelenlegi
határokon túl, a Kárpát-medencében, és a valójában megszámolhatatlan
egy-két millió szanaszét a világban. Így mi is történelmi képződmény
vagyunk, háborúk, politikai üldözés, gazdasági helyzet okozta szegénység
miatt, vagy éppen – mint mostanában – egy jobb élet alakításáért másfél
– kétmillió magyar vándorolt szét a nagy világban, a mögöttünk hagyott
száz évben. Ez a földrajzilag meghatározott három kategória képezi a mai
magyar nemzetet, tehát sok országban, más államok polgáraiként is élnek
magyarok.
Nem
állampolgári kategória tehát, nem faji kategória. Leginkább tekinthető
kulturális egyediségnek, ilyen alapon kultúrnemzetként határozható meg.
Egy kultúrnemzetet nem az államhatárok fognak egybe, hanem a közösség
lelki sajátosságai, kultúrája iránti érdeklődés, odatartozás érzése. A
materialista szemlélet nem tud mit kezdeni a nemzet fogalmával, mert a
nemzet lelki közösség, szellemi együvétartozás vállalt szolidaritása.
József Attila megfogalmazásában: „A nemzet közös ihlet”.
Miért
volt fontos ezt így meghatározni? Azért, mert a nemzet ilyen értelemben
meghatározott fogalmát a nemzetközi jog nem ismeri. Az országon belüli
jogalkotás pedig elmulasztotta tételesen megfogalmazni azt, hogy az
állampolgárság jogi ténye mellett létrejött egy igény legalizálni azt a
helyzetet, hogy a magyar nemzet milliós nagyságrendben létezik a magyar
állam határain kívül.
Itt Ausztráliában fogalmaztuk meg a rendszerváltoztatás napjaiban, hogy:
„Azt
akarjuk elérni, hogy hozzon a magyar országgyűlés olyan törvényeket,
amik törvényes és jogi keretet adnak az egész magyar nemzetnek az
államhatároktól függetlenül. Emeltessék a nemzet fogalma alkotmányjogi
képletté, mert érzéseiben is, vágyaiban is, és reméljük,
felemelkedésében is : egy a nemzet.”
Egy
neves jogász akkor arra figyelmeztetett minket, hogy a nemzetközi jog
nem ismer olyan jogalapot, hogy nemzeti hovatartozás. Akkor azt mondtam –
laikus de logikus észjárással –, ha a nemzetközi jog talált jogalapot
arra, hogy a háborúban legyőzött országok népét szét lehet osztani több
országra, hogy milliókat el lehet zavarni szülőhelyükről, hogy az mind
törvényes cselekedet volt, akit megfosztottak mindenétől, és a háborús
bűnökért csak a vesztesek büntethetők, és ha mindez végtelenségig a
nemzetközi jog része lehet, akkor igenis legyen olyan nemzeti jog, ami
védelembe veszi az üldözötteket, az igazságtalanul bántalmazottakat.
Törvény készült a nemzetről
És
lett változás. A magyarországi rendszerváltoztatás után húsz évet
kellett várnunk arra, hogy történjen valami ezen a téren. Tavaly, május
31-én nagy többséggel iktatta törvénybe az Országgyűlés a Nemzeti
Összetartozás Napját, ami minden évben emlékeztet Trianonra annak
aláírása évfordulóján, június 4-én. Jellemzően az országgyűlési
szavazáson a szocialisták ellene szavaztak, arra hivatkozva, hogy a
javaslat „rontja Magyarország jó szomszédi kapcsolatait, és nem
szolgálja a határon túli magyarok érdekeit”.
Az
Országgyűlés a törvény elfogadásával kinyilvánította: „A több állam
fennhatósága alá vetett magyarság minden tagja és közössége részét
képezi az egységes magyar nemzetnek, melynek államhatárok feletti
összetartozása valóság, s egyúttal a magyarok személyes és közösségi
önazonosságának meghatározó eleme”.
Sólyom
László köztársasági elnök 2010. június 3-án aláírta a törvényt, így az
másnap, június 4-én hatályba is lépett. Tehát van lehetőség olyan
törvényes jogvédelemre, amely egy nemzet több államra való
szétdarabolásának következményeit képes elhárítani. A nemzet, mint az
emberi élet tényében megvalósuló jogalany, alkalmas jogrendszerbe
iktatásra. Más szóval, ha van nemzet, akkor azt megilleti a jogvédelem.
Az
egy másik kérdés, hogy ez a sajátos magyar szemlélet és sajátos magyar
jogigény hogyan áll meg a nemzetközi jogrend és főleg az Európai Unió
jogrendjében, olyan helyzetben, mint a mai, amikor minden idegen fórum
beleturkál a magyar belügyekbe.
A
magyar nemzetpolitika a Nemzeti Összetartozás Törvényének létével és
erejével megalkotta az állampolgári státusz mellett a nemzet státuszát, a
nemzet ezáltal jogi szubjektum lett, aminek védelmére lehet kiállni,
lehet törvényesen cselekedni, lehet részére, tagjai részére jogi
védelmet nyújtani. Ennek a törvénynek a 3. paragrafusa így szól:
„A
Magyar Köztársaság Országgyűlése kinyilvánítja, hogy a több állam
fennhatósága alá vetett magyarság minden tagja és közössége része az
egységes magyar nemzetnek, melynek államhatárok feletti összetartozása
valóság, s egyúttal a magyarok személyes és közösségi önazonosságának
meghatározó eleme. Ebből kiindulva az Országgyűlés megerősíti
Magyarország elkötelezettségét a magyar nemzet tagjainak és
közösségeinek egymással való kapcsolatuk fenntartására és ápolására, és
az Európában elfogadott gyakorlatot alapul vevő közösségi autonómia
különböző formáira irányuló természetes igényének támogatására.”
A diaszpóra kettős szerkezete
A
háromfelé szakadt nemzetből mi vagyunk az igazi szórvány, minket
veszélyeztet leginkább az asszimiláció. Ugyanakkor egyénileg mi vagyunk a
legjobb helyzetben, anyagi és érvényesülési tekintetben. Közösségileg
mi vagyunk a legkevésbé megszervezhetők. Ugyanakkor megtámadhatatlanok
vagyunk.
Helyzetünknél
és körülményeinknél fogva rendkívüli mértékben hasznára lehetnénk az
anyaországnak, anyagilag is és politikailag is, de a rendszerváltoztatás
óta nem intézményesült olyan átfogó, megoldást ígérő, egységesítő
rendszer a diaszpóra megszervezésére, ami cselekvő tényezővé alakítaná a
diaszpóra anyagi, politikai, szellemi, kapcsolati képességeit.
Csak
egyet említsünk: ha néhány százezer nyugdíjas nem a helyi bankban
tartaná megtakarított pénzét, hanem külföldön is működő magyar
bankokban, azzal magyar vállalkozásokat lehetne finanszírozni, amely
összeg az ország pénzügyi mérlegében jelentős aktívát képezne. Minden
csak szervezés kérdése. De szervezni is csak olyan közegben lehet, amit
előzőleg idealisztikus alapon elkötelezetté ötvöz a célratörő
nemzetpolitika.
Hódi
Sándor a szórványnemzetrész problémáinak egyik legnagyobb ismerője
megfogalmazásában: „A nemzethez tartozás közösségi sorsvállalást jelent.
... A korszerűség szellemében, a szubszidiaritás elvén új
nemzetstruktúrát kell létrehozni, amely szellemi, gazdasági és
kulturális téren egyesíti a szétszabdalt állapotban lévő, politikailag
autonóm nemzetrészeket.” Idézet bezárva.
Ez már a nemzetegyesítés szervezeti, működési területe.
A
diaszpóra távolról sem egységes képlet. A szétszórtan élő embereket nem
lehet megszavaztatni, akik egymást sem ismerik, azok nem alkotnak
demokratikusan képviselhető közösséget. A nyugati szórvány minden
tekintetben, természetében és igényeiben teljesen más, mint a
Kárpát-medencei szórvány. Sem összességében, sem kisebb egységében nincs
területi, települési, kultúrtáji származási kötődése.
Minden
helyi összesereglésünk az éppen egymás közelébe kerültek amorf
összességéből képződik, idegen környezetben, és válik kulturális nemzeti
mikrotársadalmakká, különböző értékalapon, mint egyházközség, iskola,
ifjúsági foglalkozás mint tánccsoport és a cserkészet, sport,
kulturális, társadalmi, bajtársi vagy szakmai egyesület, szövetség vagy
intézmény stb. keretében. Ezek képezik a diaszpóra látható és
támogatásra érdemes és alkalmas részét. Ezt célozta meg a Magyarok
Világszövetsége a két háború között, ezt a feladatot hanyagolta el a
rendszerváltoztatást követő időben a Magyarok Világszövetsége.
A
külföldön élő magyaroknak ezt a felkereshető részét célozta meg a
jelenlegi kormányzat nemzeti együttműködési stratégiája. Ha ezen a téren
az ígéreteknek megfelelő eredményt tud majd felmutatni a jelenlegi
hivatalos törekvés, akkor – méltán mondhatjuk – hatalmas munkát végez,
és évtizedes mulasztást tesz jóvá, amennyire még lehet.
Meg
kell azonban mondani azt is, hogy ilyen feltételezett maximális
eredmény – tehát abban az optimális esetben is, ha sikerül minden
lehetőséget kihasználni az egyesületek, egyházközségek, magyar házak,
minden egyéb meglévő nemzeti megmozdulások virágzóvá tételével – mindez a
diaszpóra összességének csak néhány százalékát érinti. Ez mutatkozik
meg abban, hogy Sydney mintegy húszezer nagyarjából talán ha ezer
megjelenik évi átlagban valamilyen magyar összejövetelen. Ez mindössze
gyenge 5 százalék.
Ebből
az következik, hogy a diaszpóra beépítése a nemzetegyesítés
programjába, két különálló feladatot kíván. Egyik az önszerveződő magyar
egyesületek, egyházközségek, kulturális szervezetek, iskolák, sajtó
támogatása Magyarországról. Ennek érdekében jött létre a Magyar
Diaszpóra Tanács a világon szétszórtságban élő magyarság szervezeteinek
közös fóruma, tavaly november 17-én. A másik, nagyobbik feladat:
megközelíteni a magyar szervezeteken kívülieket, felkelteni
érdeklődésüket a magyar nemzet dolgai iránt. Ez a nehezebb feladat,
ezért evvel kell behatóbban foglalkozni.
Semjén Zsolt, aki ennek a történelmi feladatnak elkötelezett vezetője, mondta erről az alábbiakat:
„Összeírnánk
minden magyart egy összmagyar regiszterben. Ez azért fontos, mert a
magyar nemzet világnemzet lett, abból kifolyólag, hogy az emigráció
szétszórtan él a világban. A nyugati magyarság, az emigráció megtartása
pediglen speciális kapcsolatokat igényel – a negyedik, ötödik
generációtól már nem reális elvárni, hogy úgy beszéljenek magyarul, mint
az itthoniak. Ezért az egyik javaslatom, hogy az emigráns
szervezetekben, mondjuk az Egyesült Államokban, legyen a magyar mellett
egy angol nyelvű szekció is, ahol a negyedik ötödik generációs
magyarokat kell megtartani a magyarságban – még ha az angol nyelviségben
is. Ez a fajta kapcsolattartás az ő identitásukat megerősíti. Gazdasági
beruházás esetén meg lehet nézni, hogy az adott térségben hol vannak
magyarok, akiknek a befolyása, kapcsolatrendszere segítség lehet ilyen
szempontból is. De az sem elhanyagolható, hogy ha van egy magyar ügy –
mondjuk a szlovák nyelvtörvény, ami sérelmes a szlovákiai magyarság,
tehát az egyetemes magyarság számára – akkor mozgósíthatjuk a világ
magyarságát a magyar ügy mellett. Óriási erő van ebben.”
Így
érvelt a miniszterelnök-helyettes, rámutatva a feladat lényegére: tudni
kell minden magyarról, amennyire csak lehet. Sajnos, nem fejtette
tovább a gondolatot, nem indokolta, hogy miért kell tudni minden
magyarról, és miként történjen minden magyar összeírása. Nyilatkozata
többi részében visszatért a közösségekbe szervezhető magyarokra. Minket
pedig nagyon érdekelne, hogy gondol-e a magyar kormányzat a külföldi
magyarság 95 százalékára?
Az elfelejtett többség beépítése
Többször
szóvátettük itt Ausztráliában, hogy a nyugati szórvány beépítése a
magyar kultúrális egységbe anyaországi felelősség és kötelesség, csakúgy
mint az elszakított területek esetében. A nyugatiak, magyarságuk
megtartásán kívül, fontos erőforrást jelentenek a szülőföld magyarjai
számára.
Befogadó
országaikban ott találjuk őket magas részaránnyal a szellemi, ipari,
kereskedelmi, oktatási, diplomáciai, lelkészi, orvosi, katonai és
tudományos pályákon. A kifosztott, hátramaradt, gyors fejlődésre
képtelen Magyarországnak égetően szüksége van minden olyan segítségre,
amit a nyugatra kerültek adni tudnának szellemi, anyagi, kapcsolati és
minden egyéb téren.
Súlyozza
a témát az a sajnálatos tény, hogy az elvándorlás nem csak a múlt
problámája, hanem a jelené és a jövőjé is. Manapság tízezrek dolgoznak
idegenben, és alig egy éve tudatták odahaza a fiatalsággal, hogy
Franciaország megnyitotta kapuit korlátlanul a magyar munkavállalóknak.
Gondolhatjuk, hogy nem söprű meg lapátnyél mellé keresnek izmos
legényeket, hanem olyanokat, akiket az ország iskolái, egyetemei értékes
termelői munkára készítettek elő.
Az
Orvosi Hetilap közli február közepén, hogy a migráció olyan méreteket
öltött, mintha Magyarországon már egyetlen orvos sem kapna diplomát – az
évente végző ezer orvosra tavaly már 1200 elvándorló jutott, ennyien
kérték a külföldi munkavállaláshoz szükséges hatósági igazolásokat. Az
egészségügyi ellátást átmenetileg az Erdélyből áttelepedett orvosok
mentik meg.
Nemcsak
az orvosokra gondolva, de minden egyéb foglalkozási ág megszenvedi az
elvándorlást. És ez a folyamat idestova egy évszázada tart, váltakozó
hullámokban.
Nem
szabadna elengedni a kezüket, és ha már elmentek, kiépített
szervezettel kellene élő kapcsolatot tartani velük, biztatni őket a
hazatérésre. Ennyi érvágást nem tud elviselni az ország. Valami
rendkívülit, valami nagyon eredményeset kell tenni. A képzett emberfővel
– már Széchenyi figyelmeztetett – gazdálkodni kell.
Semjén
Zsolt tehát említette a regisztert, minden fellelhető magyar
számbavételét. Ez járható út, ezt a gondolatot kell követni.
Személyesen, személyi érték szerint kell bekapcsolni valamilyen
magyarországi szellemi vagy gazdasági műhelybe mindazokat, akikben az
érték mellett felkelthető az érdeklődés Magyarország iránt. Ehhez a
célhoz megfelelő intézményt kell létrehozni, nem pedig valami együgyű
„többség dönt” alapon – beszélgető, konferenciázó, jövőre is találkozunk
– asztaltársasághoz alkalmilag odainvitálni.
Ha
a másfélmilliós nyugati diaszpóra szerény tíz százaléka beépítkezik a
magyar tudományos, üzleti, szellemi, társadalmi életbe, és szerény húsz
százaléka a magyar idegenforgalomba, akkor megvalósulna az, amit a
Magyar Élet Falinaptára februári oldalán idézünk Semjén Zsolttól, ami
így hangzik:
„Nemzetpolitikánk
filozófiai fundamentuma: minden nemzet egyszeri és megismételhetetlen
érték. Olyan értékgazdagság, amit csak ő adhat az egyetemes
emberiségnek. Ebből pedig az következik, hogy minden nemzet – így a
magyar nemzet – alapvető küldetése, hogy magát megőrizze, saját
értékeit kibontakoztassa és fölmutassa.”
Nagyon
egyetértünk vele, és hozzátesszük: életbevágó érdek, hogy a
nemzetegyesítés programja úgy valósuljon meg, hogy a világ magyarságát
behálózó csatornákon állandó csúcsforgalom legyen. Százféle ötlettel
lehet és kell elérni azt, hogy a diaszpóra magyarja személyéhez szóló
érdeklődésnek érezze a megközelítést a magyarországi szervezet részéről.
Az unokanemzedék megközelítése.
A
második, harmadik generációban elhalványul a magyarsághoz tartozás
tudata. Ez lehet akár természetes is, ha a szülők, nagyszülők
elhanyagolták ezt az érdekes és talajtalan, inkább csak érzelmi
identitást megteremteni, de miért ne lehetne ennek ellenére is
felkelteni a nemzeti származás iránti érdeklődést intézményesen. Ismert
attitüd, hogy serdülő korban a környezethez tartozás igénye erősebb,
mint akár a családi miliőben való egyéniség-kibontakozás. Később ez
megváltozik. Nem mondanám, hogy érettebbé válik az elme mégegy 15 év
alatt, de 30 évesen már ráérünk magasabbról szemlélni az élet
valóságait, és benne mi magunkat. Ez hozza elő az identitás kérdései
iránti igényt az érett felnőtt korban.
Amikor
a múlt század derekán megérkeztünk ide, Ausztráliába, tizenéves
fiataljaink előtt kitárult egy finom, puritán angolszász kulturált
társadalom, amibe beletartozni felemelkedés volt a rombadőlt világ
országútjait megjárt fiataloknak, akiknek szülei minden munkát
elvállaltak, hogy elveszített polgári világukat itt megalapozhassák.
Jelszó az volt, hogy a mi zátonyra futott életünk maradékát arra kell
fordítani, hogy megalapozzuk gyermekeink jövőjét, olyan jövőt, amiben
nem kell nekik nélkülözni, amiben kifejthetik tehetségüket, és
megtalálják törekvéseik jutalmát.
Ebben
a törkvésben a szülők jelesre vizsgáztak. A negyvenes-ötvenes évek
bevándorlói megalapozták utódaik jövőjét. Ennek ára sok esetben az volt,
hogy el kellett hanyagolni a magunkkal hozott magyar kultúrkincsek
átadását. Egyetemek és főiskolák erősebb idealizmusokat plántáltak
beléjük, mint a lenézett, idejét múltnak ítélt nemzeti, vallási
ideológia. Megrökönyödtünk, hogy fiataljaink a valósággal teljesen
ellentétes képet kaptak például a kommunizmusról, aminek ártalmait mi
szenvedtük meg, mi ismertük meg igazán, ami egészen más volt, mint amit
itt az egyetemek sugalltak.
A
hetvenes–nyolcvanas évekről szóltam, annak a kornak a sajátosságairól.
Azóta nagy változás történt Ausztráliában is, több vonatkozásban.
Változott a társadalmi képlet. A mai Ausztrália egészen más, mint amit
akkor megismertünk. A puritán, hűvös, de őszinte, könnyen kommunikáló,
de nehezen barátkozó angolszász jellegű társadalom vonzó lehetett,
mindenképpen karakteres identitás volt. A mai ausztrál társadalom
annyiféle, amennyi hatás érte, a bevándorolt identitások kavalkádja.
Ebben benne van a magyar jelleg is, egy színfolt, ami az ide érkezett és
akár az itt született magyar utódok részéről identitásként vállalható.
Azt a körülményt, hogy nem asszimilálódunk többé, mert a multikulturális
társadalomban nincs igazán mivel azonosulni, jól kihasználhatja a
magyar azonosságtudatot felébresztő nemzetegyesítő program. Mi, akik ma
itt vagyunk, egy megőrzött identitásban kapcsolódunk egymáshoz.
Megfigyelt jelenség a multikulturális országokban a származás iránti
érdeklődés reneszánsza.
Egyéni érdekekkel az összmagyarságért
Pontosan
tíz évvel ezelőtt Canberrában szólaltam fel a Nagykövetség rendezésében
megtartott magyar találkozón, amelynek témája volt: A magyar
integráció. Szóltam arról, hogy elűzetésünk által Magyarországot
veszteség érte, ami Ausztráliának nyereség volt abban az építkező
korszakban. „Nagy számú magasan képzett szakember érkezett ide, továbbá a
tizenéves korban érkezett, és magas százalékban ausztráliai egyetemet
végzettek sokasága vette ki részét abból a rendkívül sikeres műszaki és
társadalmi fejlődésből. Beleszülettek egy olyan fejlesztési lendületbe,
amely személyes alkotóképességüket is magasba lendítette, amihez fogható
a magyarországi műszaki és humán értelmiségnek soha nem adatott meg.”
Említettem,
hogy ennek a tapasztalat- és tudáshalmazatnak a mellőzését a magyar
fellendülésre elkötelezett kormányzat nem engedheti meg magának.
Természetesen nemcsak az ausztráliai magyarokra gondolva, hiszen a
nagyvilág egész magyarságának megszerzése a történelmi feladat az egész
nemzet szolgálatára. Lehetetlen, hogy ez a mi kormányunk – akkor az első
Orbán-kormány töltötte negyedik évét –, amely olyan rátermett és
gyakorlatias, elhanyagolhatja azt a mérhetetlenül nagy nemzeti vagyont,
amit a sok tízezer magasan képzett, a világ minden táján fontos
pozíciókat betöltő magyar származású egyén képvisel. Ötletek sokaságával
kell előcsalni a magyar emigráció kincseit. Konferenciákkal,
internethálózattal, üzleti, szakmai, művészi összeköttetések
létesítésével. A lehetőség szinte kimeríthetetlen. Integrációs
ügynökségeket kell felállítani, és internethálózatba bevonni minden
föllelhető magyart. Egy-két éven belül jó szervezéssel együtt van a
magyar kataszter, minden magyar ivadék E-mail postájában megkaphatja
hetenként az integrációs híreket, magyar lehetőségeket. Angol nyelven
természetesen. Jelszó lehet: egyéni érdekekkel az összmagyarságért.”
Megismétlem,
mindezt 2002-ben mondtam el Canberrában, az első Orbán-kormány idején.
Amit ott elmondtam, csak egy epizódja volt annak az identitás
konferencia-sorozatnak, amit Kardos Béla az Ausztráliai Magyar
Szövetség, majd a NSW-i Magyar Szövetség rendezésében tíz éven át
szervezett. Nem is említve a Magyarok Világszövetségében eltöltött tíz
év munkásságát, amely időben az Ausztráliai Országos Tanács kiküldöttei
ezen a feladaton fáradoztak, Kardos Béla mint elnökségi tag, Ábel
András, Menyhárt Jenő, és a Magyar Élet hetilap ezen munkásság
közzétételével.
Mindez
a munka, erőfeszítés kárba veszett 2002-ben, amikor a nyerésre álló
Fidesz-vezette pártkoalíció elvesztette a választást. Ez megismétlődött
2006-ban, így nyolc év állt rendelkezésre a baloldalnak, tönkretenni az
országot. Számunkra ez a nyolc év azt jelentette, hogy mindaz, amit tíz
éven át előkészítettünk, elveszett.
Most,
a második Orbán-kormány végre olyan helyzetbe került, amiben újra fel
lehetett venni a teendők közé a nemzeti integrációt. Létrehozta az
Országgyűlés a Nemzeti Összetartozás törvényét, amiről előadásom elején
már említést tettem.
Reménykedünk,
de ugyanakkor nem látjuk kibontakozni a megfelelő méretű felkészülést,
amire alapvetően szükség lenne annak a történelmi jelentőségű és méretű
intézményrendszernek a kiépítésére, ami megfelelne a meghirdetett
programnak, és főleg megfelel annak, amit a nemzetegyesítés szó
kifejez.
Visszautalok
arra a részre, ahol jelzem, hogy a diaszpóra beépítése a
nemzetegyesítés programjába, két különálló feladatot kíván. Az egyik a
közösségekben szervezett magyarok összessége. Egyelőre csak ezzel
foglalkozik a magyar kormányzat, a demokrácia elveinek megfelelően,
képviseleti rendszerben, a Magyar Állandó Értekezlethez csatlakoztatva,
mint egzotikum.
A
másik, a nagyobb rész az, amiből egyénenként kell megközelíteni az
összmagyarság részére értékes réteget. Ezt a sehol nem együtt lévő
virtuális képződményt nem lehet képviseleti rendszerbe foglalni, csak
intézményesen lehet vele foglalkozni, ami alapvetően magyarországi
központi szervezést kíván. Mindamellett diaszpóra csomópontokon
létrejöhetnek a nemzetegyesítés ügyét támogató értelmiségiek önkéntes
tanácskozó szervei, helyi ismereteikkel támogatva a kapcsolatrendszert,
ami egyéneket köt az összmagyarság érdekeit szolgáló tudományos és
szakmai hálózathoz.
Ismét a pszichológus Hódi Sándort kell idézni:
„Elsőrendű
feladat a széttagolt magyarság tudásának, szellemi potenciáljának a
koncentrálása, és az összmagyar tudásszint növelése, amire a világháló
lehetőséget kínál. A világháló a virtuális térben lehetővé teszi a
magyar nemzet újraegyesítését. A virtuális térben ugyanis nincsenek
határok, az eszmék cseréjének, a kapcsolatok létrejöttének nem állja
útját semmi. A világhálón közkinccsé váló nemzeti kultúra erősíti az
emberek önbecsülését, nemzeti tudatát és identitását. Önmagunk és
nemzeti közösségünk vállalása a nemzet felemelkedésének az egyik
legfontosabb mozgató rugója. A felemelkedés ugyanis sokkal inkább
egy-egy nemzet tagjainak a magatartásán, jellemvonásain múlik, semmint
az infrastruktúrán, munkaerőn, nyersanyagon vagy más gazdasági
adottságokon.”
Ez
lenne tehát a nemzetegyesítés globálisan, vagyis az internacionalista
globalizmus veszélyeit elhárító magyar nemzeti globalizmus.
Előadás Sydneyben, 2012. március10-én.
Cser Ferenc
’56 szava
Köszöntöm Dr. Semjén Zsolt miniszterelnökhelyettest, a Kereszténydemokrata Néppárt elnökét Ausztráliában! Eljött közénk „a NEMZETI ÖSSZEFOGÁS A HATÁROKON ÉS TENGEREN TÚL című konferenciára, ahol a magyar nemzetpolitika kérdései kerülnek megtárgyalásra”,
hogy elbeszélgessen velünk – az Emigrációval! Állítólag. Legalábbis Dr.
Semjén Zsolt és Sikó Anna rendkívüli és meghatalmazott nagykövetasszony
közös meghívóján ez szerepel.
A 'konferencia' október 24-én lesz, föltehetően forradalmunk, felkelésünk és szabadságharcunk 55. évfordulójára is emlékezve. Vagy talán még sem? A meghívón ez nem szerepel. Elképzelhető, hogy Orbán Viktor miniszterelnöknek tavaly októberi megemlékezésen elhangzott szavait már komolyan veszik. Idézem:„1956 a magyarok befejezetlen története volt az idei esztendőig, a kétharmados forradalom azonban megszabadított bennünket – ’56 örököseit – attól, hogy a forradalom napján úgy érezzük, mégiscsak újra kell vívni ezt a harcot. A magyar életlehetőségek szabad alakításáért vívott harcot lezártuk – szögezte le Orbán Viktor, hozzátéve: ez a harc a mi győzelmünkkel, az ’56-osok győzelmével, a rendszerváltók, a szabad magyarok győzelmével ért véget 2010 áprilisában.”.
Tavaly eltöprengtem azon, miként
is kell ezt a két mondatot értelmezni? Akkor úgy véltem, ez azt
jelenti, hogy a fülkeforradalom pártvezére ezzel pontot akar tenni ’56
végére, számára ’56 emlegetése a jövőben érdektelenné – esetleg
kellemetlenné – válik, merthogy a fülkeforradalommal úgymond ’56 elérte
céljait – legalábbis a jövőben ezekről a célokról, mint célokról nem
illik beszélni. És most ezen a 'konferencián' Semjén dr. nemzetpolitikai
kérdésekről óhajt a helyi emigrációval beszélgetni. ’56
emlékünnepélyének tőszomszédságában – avagy talán éppen helyett? Nem
tudom.
Azt
viszont igen, hogy emlékeimben föltolulnak a kétharmados forradalom
pártjának elmúlt évi szózatai – és sajnos, a tettei is. És ekkor
ismételten megszólal ’56. Meg, és nem von glóriát a kormányzó koalíció
tettei fölé, hanem éppen ellenkezőleg. Kérdést kérdés után pendít meg:
ezt akartuk ’56-ban? A válasz egyértelmű: nem!
’56
októberében a szegedi egyetemisták fogalmazták meg először a nemzet, a
magyarok óhaját. – A nevezetes 16 pont a következő volt (több
szövegváltozat is elterjedt):
1. Vonják ki a szovjet csapatokat! (Ezt kiáltozták hozzá:"Ruszkik haza!")
2. Új, alulról kiinduló választások legyenek az MDP-ben (Magyar Dolgozók Pártja)! Válasszanak új KV-t (Központi Vezetőséget), hívják össze a pártkongresszust!
4. Nyilvános tárgyalást Farkas Mihály és társai ügyében! Vonják felelősségre Rákosit!
5. Általános, egyenlő, titkos választásokat, több pártot, új nemzetgyűlést, sztrájkjogot!
6. Vizsgálják fölül a magyar – szovjet, illetve a magyar – jugoszláv kapcsolatokat a kölcsönös be nem avatkozás jegyében!
7. Szakemberek bevonásával szervezzék át a gazdasági életet, a hazai adottságok és a nép létérdekei alapján!
8. Hozzák
nyilvánosságra a külkereskedelmi szerződéseket (a magyar közvélemény
nem tud semmiről), a jóvátétel tényleges adatait, adjanak tájékoztatást a
magyar uránról! (az 1947. április 10-ei párizsi békében foglalt jóvátétel tízszeresét rabolták el!)
9. Vegyék teljes revízió alá az ipari normákat, vizsgálják ki a bérköveteléseket, állapítsák meg a munkás létminimumot!
10. Fektessék új alapokra a beszolgáltatás rendszerét, az egyénileg vállalkozók kapjanak a TSZCS-kkel egyenrangú támogatást!
11. Független bíróság vizsgálja felül az összes politikai gazdasági pert, bocsássák szabadon az ártatlanul elítélteket, szállítsák haza a SZU-ba (Szovjetunió) hurcolt foglyokat!
12. Teljes vélemény- és szólásszabadságot, szabad rádiót, MEFESZ újságot! Ismerhesse meg mindenki saját káderadatát!
14. Új, nemzeti jellegű címert!
A katonáknak új, a magyar hagyományoknak megfelelő egyenruhát! Március
15. legyen nemzeti ünnep, október 6. nemzeti gyászünnep és tanítási
szünet!
15. Szolidaritást a lengyel néppel!
16. Október 27-én üljön össze egy országos diákkonferencia, ahol megvitatják a követeléseket!
’56-ban
tehát a nemzet függetlensége alapvető követelés volt. ’56-ban a magyar
dolgozó ember megbecsültetése alapvető követelés volt. ’56-ban az
igazságszolgáltatás kérdése alapvető követelés volt. ’56-ban a hírközlés
és a szólás szabadsága alapvető követelés volt. ’56-ban a független
bíróság alapvető követelés volt. ’56-ban a magyar nemzet érdekét
szolgáló gazdaság alapvető követelés volt. ’56-ban a nemzetgyűlés
összehívása alapvető követelés volt. ’56-ban a magyar ember robotolt és
éhezett. Fegyvert fogott, mert az ország élhetetlenné vált. Egy élhető
Magyarország alapvető követelés volt.
És ma?
Van néhány követelés, ami azóta teljesült. Például a szovjet csapatok
elhagyták az országot. Ám az ország szabadabb-e és függetlenebb-e ma?
Nem! A tankok helyett uralkodnak a bankok. A magyar ember
kiszolgáltatottsága ma semmivel sem kisebb, mint akkor volt. Csakhogy ma
gazdasági rabszolga. Hogy van-e szólás- és sajtószabadság, hát az is
vitatott. Amikor törvény szabja meg, hogy bizonyos vélt, vagy valós
eseményekről csakis ezt, vagy azt szabad mondani – esetleg talán már
gondolni is! – akkor szabadságról nem beszélhetünk. Amikor
gyűlölet-tahók szabadon – a sajtó egy részének aktív támogatásával –
szapulhatják, gyalázhatják a magyar embert, a magyar műveltséget, a
magyar gondolkozást és viselkedést, akkor bizony ’56 szava fölcsendül a
fülünkben és felforr a vérünk: nem ezt akartuk!
A
fülkeforradalom pártja beteljesítette ’56-ot? Ha a kérdés politikai
tartalmára gondolunk, akkor ez mint kijelentés a politikai hazugság
minősített esetét jelenti.
Szabad-e az ország?
Már hogyan lenne az, amikor az országban tomboló kisebbségekről csakis a
dicséret és az elismerés szaván lehet nyilatkozni, különben csőstül
érkezik a megalázó és megvető jelzők tömege a szomszédoktól,
Brüsszeltől, Washingtonból, Londonból, Tel-Avivból és még sorolhatnám.
Esetleg jön egy masszív büntetőper is, mint következmény.
Szabad-e az ország?
Már hogy lenne az, amikor a parlamentje szinte olvasatlanul szavazza
meg Izrael EU társulási szerződését?! Annak az Izraelnek a társulását,
ahol tombol a rasszizmus, akik az általuk megszállt területen
emberirtást folytatnak, akik kritikátlanul megtámadhatnak nemzetközi
vizeken segélyhajót, ott embereket gyilkolhatnak le és még csak az sem
mondható rá, hogy ejnye-bejnye? Legalábbis a magyar kormányzattól ez
nemhogy nem várható el, hanem ellenkezőleg, sokkal inkább arra lehet
számítani, hogy aki ezek miatt fölemeli a szavát, arra rászabadul vagy a
gazdasági, vagy a jogi bürokrácia és aztán megnézheti magát.
Függetlenség?
Amikor a kormányzat szó nélkül eltűri, hogy egy idegen állam
vezéregyénisége az ország felvásárlásáról beszéljen. Amikor szó nélkül
eltűri, hogy egy idegen állam kémrepülőgépe besompolyogjon az ország
fővárosához és feltérképezze az ország elektronikus hálózatát. Amikor
egy idegen állam vallási szertartásai fontosabbak a kormányerőknek, mint
a saját népük műveltsége. Amikor a miniszterelnök, vagy helyettese
boldogan rohan a zsidó ünnepeken megrendezett emlékező megmozdulásokra,
kipával a fejen és parolázik azon közösség vezetőivel, akik számára a
magyar ember legfeljebb koszos, csavargó, dolgozni nem tudó lusta és
megvetett rabszolga. Amikor menorah állítható csőstül, de a
keresztállítás fasiszta, rasszista, antiszemita valami. Semjén dr. meg
is tanulja az izraeli himnuszt – héberül – és gajdolja a rabbiavatáson a
többi kipással. Büszkén. Hibátlan kiejtéssel.
Élhető Magyarország?
Amikor több mint 3 millió magyar él a nyomor szintjén? És a kormányzat
amikor megszorításokra kényszerül, a nyomor szinten tengődő, vagy annak
közelébe kerülő dolgozó emberektől vesz el továbbiakat?! Nem először –
föltehetően nem is utoljára. Ahol a munka ismét a kényszerrel
kapcsolódik össze, mert az ún. közmunka a segély feltétele – de a
díjazás nem a munka, hanem a segély szintjén valósul meg? Ahol
kormányprogrammá válik az ország munkatáborrá alakítása,
kormányprogrammá válhat a munka törvénykönyvének olyan módosítása, hogy a
dolgozó embernek csak kötelességei, az urainak meg csak jogai vannak?
Ahol dolgozó és munkájáért jövedelmet kapó ember éhen halhat, mert a
jövedelme elemi szükségleteit sem fedezi?
Igazságszolgáltatás?
Amikor másfél évvel a fülkeforradalom után engedték ki csak azokat a
politikai foglyokat, akiket az előző rend elleni lázadás miatt
igyekeztek koholt vádakkal börtönbe zárni? Amikor az utcán a cigány
szabadon garázdálkodhat, és legfeljebb ejnye-bejnye a büntetés, ha
durván megtámad, kirabol védtelen magyarokat, miközben egy cigány
utcalánynak kiosztott pofon több évi börtönnel jár. Amikor tetszés
szerint kirabolhatnak bárkit, de ha megszervezik a rablók elleni
védelmet, akkor már a szervezet öltözéke is bűntény és súlyos börtönnel
sújtható? És Semjén dr. azokat ítéli el, akik a cigánybűnözést vissza
akarnák szorítani és azt a törvényt támogatja, amivel a pintőrség a
magukat megvédőket záratja börtönbe, miközben zsinagóga avatáson is
kipával a fején hajbókol az országot fölvásárolni akaró, a magyaroknak a
rabszolgasággal szembeni ellenállása miatt óbégatók előtt.
Igazságszolgáltatás?
Amikor az országot kirabló balliberális elit meg sem közelíthető?
Amikor senki semmiért nem felel, legfeljebb a nyomor szinten dolgozókra
terhelnek újabb és újabb adókat, tőlük vonnak el még többet? De nem az
uraktól! Merthogy a kormányzat alapeszméje szerint akinek semmije sincs
az annyit is ér! Semjén dr., mint a keresztényi eszme pártjának elnöke
nem emelte fel a szavát a kisemberek érdekében, hanem inkább elment a
zsinagógába a héber himnuszt büszkén héberül gajdolni.
És most, 1956 55. évfordulóján idejön Ausztráliába, hogy az emigrációval nemzetpolitikai kérdéseket megvitasson.
Ezek
után joggal merül föl a kérdés: milyen nemzetpolitikai kérdések
kerülhetnek egy Izraelt imádó pártpolitikussal megvitatásra? Talán azok,
hogy a zsidó és a magyar műveltség egymással szögesen ellentétes
felfogású? Míg a magyar befogadó, addig a másik a felsőbbrendűségi
tudatával mélységesen alárendelő? Amíg a magyar elfogadja mások
kultúráját, addig a másiknak Mózes törvényei alapján ama területnek a
kultúráját ki kell irtania, ahová beteszi a lábát? És ez látszik is
hazánkban: a zsidó származású 'filozófusok', irodalmárok, művészek, a
kultúra fölkent és föl-nem-kent apostolai valójában ezt teszik is.
Törvényekkel megtámogatva. Alkotmányos jogaik szerint. És Semjén dr.
elmegy a rabbiavatásra, kipával a fején és dicső fénnyel a szemében
énekli el héberül a héber himnuszt és utána Ausztráliában
nemzetpolitikai kérdéseket akar a nemzeti emigrációval megvitatni.
Akkor
hát milyen nemzetpolitikai kérdésekben akar Semjén dr. itt egyezségre
jutni az emigrációval? Álljunk mögé a Nemzeti Egyetértés Nyilatkozat
szellemében és amit a kétharmados diktatúra kiötlött, azt itt is hajtsuk
végre? Gajdoljuk mi is az izraeli himnuszt a magyar helyett – héberül?
Lengessük az izraeli zászlót Semjén dr.-al egyetértésben és felejtsük el
’56-ot? Mi is?
Talán
lesznek, akik ezt teszik, de remélhetőleg nagyon kevesen. Merthogy
meggyőződésem, hogy a gondolkozó emberek nem teszik meg. Akik itt is és
otthon is gondolkoznak, azok számára ’56 szava szentebb, mint az
Izraelnek behódoló és népét behódoltatni akaró kormányzat szava. Azon
kormányzaté, melynek miniszterelnök helyettese Semjén dr.,
alkalomszerűen kipával , vagy kalappal a fején. Merthogy, amikor zsidók
látogatják meg őt, ők akkor sem veszik le a kipát, amikor a magyar
műveltség zárt helyiségébe – pl. a parlament épületébe – látogatnak,
holott a magyar műveltség embere fedett fővel nem lép be zárt helységbe.
Sőt, a nekik való behódolás látszatáért – vagy szíve szerint is –
inkább Semjén dr. teszi fel a fejére a kipát – otthon. Ami e miatt már
nem az.
A
pesti srácok 1956-ban nem azért fogtak fegyvert, hogy az egyik elnyomó
banda helyett egy másikat, egy semmivel sem kevésbé agresszívet és
vérszomjasat kapjanak a nyakukba. ’56 szava még ma is időszerű, ’56
követelései még mindig nem valósultak meg. Semjén dr.! Ezt vésse az
emlékezetébe, mert ezt üzenjük pöffeszkedő és zsigereikből hazudozó
kormányának! 1956 szellemében és céljai elérése érdekében a harc még nem
zárult le. Sőt, nagyon is nem.
Dicsőség
a barbár elnyomók ellen harcoló, ott vérző, ott elpusztult hősöknek!
Nem feledjük a harc célját: a független, élhető Magyarországot! Már csak
a harcban elesettek, sérültek, a harcok miatt elítéltek iránti
tiszteletből sem feledhetjük és adhatjuk fel a célt.
2011. október 21. 22:59:02
Továbbította az MVSZ Sajtószolgálat
7498/120417
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése