"Magyarország ... Alaptörvénye Országgyűléssel foglalkozó fejezetének 4. cikke (1) bekezdése kimondja "Az országgyűlési képviselők jogai és kötelezettségei egyenlők, tevékenységüket a köz érdekében végzik, e tekintetben nem utasíthatók.” Kimondja továbbá azt is, hogy „a pártok közhatalmat közvetlenül nem gyakorolhatnak” („Szabadság és felelősség”, VIII. cikk, (3) bekezdés), valamint azt is rögzíti, hogy „a közhatalom forrása a nép. A nép a hatalmát választott képviselői útján, kivételesen közvetlenül gyakorolja.” („Alapvetés”, B cikk, (3) – (4) bekezdés). A nép hatalma tehát a képviselő személyében illetve eljárása során, nem pedig egy párt, vagy frakció tevékenységének keretében ölt alakot."
Ángyán József válaszlevele a Fidesz frakcióigazgatójának
forrás: kielegyenafold.hu, barikad.hu; 2012, december 22
Tisztelt Frakcióigazgató Úr! Kedves Képviselőtársam!
A tegnapi nap folyamán e-mailben
továbbított levelét, melyben a frakcióvezetés engem elmarasztaló
döntéséről tájékoztat, ma volt módomban elolvasni. Ebben a Fidesz -
Magyar Polgári Szövetség Képviselőcsoport Alapszabályának 4.§ (5)
bekezdés e) pontjában, valamint az Etikai Szabályzat 11.§ (1) bekezdés
c) pontjában foglaltakra hivatkozva 250 000 Forint büntetés
megfizetésére szólít fel. Ennek indokaként azt hozza fel, hogy a 2012.
december 17-i ülésnapon, Magyarország Alaptörvényének harmadik
módosításáról szóló törvényjavaslat (T/9400) elfogadásakor a frakció
döntésével ellentétes módon szavaztam. Mint írja, a hétfő délelőtti
frakcióülésen a Képviselőcsoport határozott arról, hogy a termőfölddel
kapcsolatos alaptörvény-módosítást a parlamenti szavazás során kötelező
lesz támogatni, én azonban ennek ellenére - megfogalmazása szerint
"tudatosan" - nem támogattam a termőfölddel összefüggő módosítás
parlamenti elfogadását. Ez vonja maga után a fenti szankciót.
Kérem, engedje meg, hogy a
frakcióvezetés fenti értékelését és döntését illetően alkotmányossági
aggályaimat fogalmazzam meg, és mielőtt bármit tennék, az alábbi
megjegyzéseimmel kapcsolatban állásfoglalásukat kérjem.
Szeretném a T. Frakcióvezetés szíves
figyelmét felhívni arra, hogy Magyarország általunk megalkotott és
elfogadott hatályos Alaptörvénye Országgyűléssel foglalkozó fejezetének
4. cikke (1) bekezdése kimondja "Az országgyűlési képviselők jogai és
kötelezettségei egyenlők, tevékenységüket a köz érdekében végzik, e
tekintetben nem utasíthatók.” Kimondja továbbá azt is, hogy „a pártok
közhatalmat közvetlenül nem gyakorolhatnak” („Szabadság és felelősség”,
VIII. cikk, (3) bekezdés), valamint azt is rögzíti, hogy „a közhatalom
forrása a nép. A nép a hatalmát választott képviselői útján, kivételesen
közvetlenül gyakorolja.” („Alapvetés”, B cikk, (3) – (4) bekezdés). A
nép hatalma tehát a képviselő személyében illetve eljárása során, nem
pedig egy párt, vagy frakció tevékenységének keretében ölt alakot.
Mindezek alapján határozott véleményem
az, hogy amennyiben a frakció megtiltja képviselője számára a legjobb
szakmai meggyőződése és lelkiismerete szerinti álláspont kialakítását és
képviseletét, úgy éppen a szó szoros értelmében vett népképviseletet,
illetve végső soron saját működésének jogalapját, azaz az Alaptörvényt
kérdőjelezi meg.
Szeretnék ugyanakkor arra is rámutatni,
hogy a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Képviselőcsoport Alapszabálya
4. § (5) bekezdésének f) pontja - meglátásom szerint Alaptörvényünk
betűjével és szellemével összhangban - rendelkezik arról az
eshetőségről, (és ezzel mintegy elismeri annak létjogosultságát,)
amelyben a Frakció képviselője valamely határozathozatal során a
Szövetség, a Képviselőcsoport, vagy a Frakcióvezetés döntésével
ellentétesen kíván szavazni. Az Alapszabály szerint ilyen helyzetben a
képviselőnek kötelessége erről a Frakcióvezetést előzetesen
tájékoztatnia. Amint azt Ön is tudja, e feladatomnak maradéktalanul
eleget tettem, hiszen:
- a december 7-ei beterjesztést
követő legelső alkalommal, a december 10-ei, hétfő délelőtti
frakcióülésen a teljes Képviselőcsoportot tájékoztattam a termőfölddel
kapcsolatos alaptörvény-módosítással szemben fennálló súlyos
aggályaimról,
- ezt követően az aznap
délutáni mezőgazdasági bizottsági ülésen ugyancsak részletesen
kifejtettem fenntartásaimat, és az indítványt beterjesztett formájában
elutasítottam,
- módosító indítványt
terjesztettem elő, melyben a programunktól teljességgel idegen
"integrált mezőgazdasági termelésszervezés" ködös, meghatározatlan
tartalmú fogalma helyett a - márciusban kormányhatározattal megerősített
Nemzeti Vidékstratégiában rögzített - "családi gazdálkodás" és
"szövetkezés" beemelését javasoltam az Alaptörvénybe a földforgalom és
üzemszabályozás mellé,
- az ugyancsak aznapi általános
plenáris vitában - az első Orbán-kormánytól kezdve következetesen
képviselt és hirdetett néppárti agrár- és vidékpolitikánkból levezetve -
mutattam be és indokoltam a Kormány által beterjesztett indítvány
módosításának szükségességét,
- a másnap délelőtti – a
módosító indítványokkal foglalkozó – bizottsági ülésen majd az esti
részletes plenáris vitában hosszasan érveltem módosító indítványom saját
programunkhoz illeszkedő volta és elfogadásának szükségessége mellett,
- a végszavazást megelőző,
december 17-ei, hétfő délelőtti frakcióülésen érveimet - mások mellett
én is - összefoglaltam, megismételtem, és határozott formában
kifejeztem, hogy az Alaptörvény harmadik módosítását változatlan
formában elfogadhatatlannak tartom, az a nagytőke által uralt
dél-amerikanizálódó vidékhez és agráriumhoz vezet, ráadásul ellentétes
mindazzal, amit hirdettünk, és amire megítélésem szerint a soha korábban
nem tapasztalt felhatalmazást kaptuk a magyar társadalomtól,
- miután mindezek ellenére a
parlamenti szavazás során a kormánypárti frakciók (számomra megdöbbentő
módon az utódpárt MSZP-vel teljes egyetértésben!) módosító indítványomat
– két Fideszes képviselőtársam kivételével - elvetették, ezzel a
családi gazdasági és szövetkezeti modell helyett a nagytőkés integrációs
modellt választották, ezért az emberektől kapott felhatalmazás
birtokában jó lelkiismerettel mást nem tehettem, mint hogy az
Alaptörvényben rögzített önálló mandátumra vonatkozó jogosultságommal
élve nemmel szavaztam az Alaptörvény harmadik módosítására vonatkozó
törvényjavaslatra.
Úgy gondolom tehát, hogy a fentiekkel a
Frakcióvezetés tájékoztatásával kapcsolatos, Alapszabályban rögzített
kötelességemnek teljes mértékben eleget tettem.
Minderre való tekintettel kérem, hogy
kerüljön sor a terhemre rótt cselekmény miatti elmarasztalás
Alaptörvénnyel összeegyeztethető voltának alkotmányossági vizsgálatára.
Az ennek eredményei alapján kialakított frakcióvezetési álláspontról
írásbeli tájékoztatást kérek.
Megjegyzem továbbá, hogy miután a
frakcióvezetés a döntéséről szóló levelet nekem, mint érintetnek csak
jóval azt követően küldte meg, hogy annak tartalmáról és a büntetés
mértékéről a sajtót informálta, a közvélemény tényszerű tájékoztatása
érdekében jelen levelemet és az arra érkező remélt választ szükségképpen
a nyilvánosság elé kell tárnom.
Tisztelt Frakcióigazgató Úr!
Alkotmányossági felvetéseimmel
kapcsolatos mielőbbi válaszát - az azokban megfogalmazott kérdések és
kételyek súlyára és általános érdeklődésre számot tartó jellegére is
tekintettel - várom, ám megértem és elfogadom, hogy erre természetesen
csak a közelgő ünnepek elmúltával kerülhet sor.
Éppen ezért most mindenek előtt áldott,
kegyelemben gazdag, békés Karácsonyt, és egy sokkal jobb, boldogabb új
esztendőt kívánok Önnek, családjának és mindannyiunknak.
A nyilvánosság és a jó szándékú,
tisztességes emberek szövetségének, összefogásának erejében, valamint a
„Világ fölött őrködő Rendben” változatlanul bízva, üdvözlettel:
Gödöllő, 2012. 12. 21.
Ángyán József
ÁNGYÁNT MINISZTERELÖKNEK!!!
VálaszTörlés