Kattints a képre El kell temetnünk Petőfi Sándort! 2014.07.31. 20:00 óra, Hősök Tere Ott a helyed! |
Petőfiért! – 4. rész - Petőfi gyermek- és diákkora – Hódolat Petőfi Sándornak
Huszonöt évvel ezelőtt, 1989. július 17-én tárta
fel a Morvai Ferenc vezette expedíció Szibériában Petőfi Sándor
hamvait. A magyar költészet messiása 165 évvel ezelőtt 1849. július
31-én tűnt el a segesvári csatában, ahonnan súlyosan sebesülten
Szibériába hurcolták. A Magyarok Világszövetsége a két dátumot egyszerre
idézi a magyar nemzet emlékezetébe. Július 31-én, este 8 órakor a Hősök
terén figyelemfelkeltő, emlékező megmozdulást szervez Petőfi a segesvári csatában – NEM HALT MEG! címmel.
De ki is volt Petőfi Sándor? Hódolva nagysága előtt, naponta közlünk
adatokat, okmányokat és képeket Petőfi Sándor diadalútjáról, egy
nagyszerű kiadványból, amely 1910 körül, a Pesti Napló kiadásában jelent
meg.
Kéry Gyula: Petőfi gyermek- és diákkora
4. rész
„1831
szeptemberében Petrovicsné kocsin útra kelt fiával a tolnamegyei
Szentlőrincre. Ott kosztra és lakásra Hittig János jegyzőnél helyezte el
a fiát és beíratta az algimnáziumba. Boldog gyermekkori örömök közt
telt el az a két év, melyet Sándor itt töltött. A jegyző család gyöngéd
szeretettel környezte, Málika, a jegyző leánya, pedig testvérként
osztozott meg mindenben a kis kosztos diákkal, aki ugyancsak nehéz
szívvel vált meg anyjától, mikor az visszautazott Szabadszállásra. De a
jó bánásmód és egy-két meghittebb iskolatárs, akikkel megbarátkozott,
feledtette vele az édesanyja távollétét. Hittigéknél Sándor csak egy
esztendőt töltött, mert Hittiget a következő év elején a majosiak
választották meg jegyzőjüknek, s családjával odaköltözött. Sándor ekkor
Németh Ferenc tanítóhoz került, ahol szintén jó sora volt.
Sándor
az iskolában csakhamar feltűnt korát meghaladó tudásával és egyike lett
a legjobb tanulóknak. Tanára: Lehr András, különös gondot fordított a
szépírásra és a latin nyelvre. Sándor mindkettőben kitűnt. Tanulótársai
közül inkább az idősebbekkel barátkozott. Általában komolyság
mutatkozott magaviseletén. Jellemének vonásai e két esztendő alatt
kezdtek kibontakozni. Egyrészről a bátorság, határozottság és dac,
másrészről a természet szeretete és az érzelmek bősége jellemzik
kialakuló egyéniségét. Az előbbieket apjától, az utóbbiakat anyjától
örökölte. A zajos társaságot kerülte s kedvét inkább könyvei közt lelte.
Ám azért részt vett a diák-játékokban is, de főkép olyanokban, ahol
egymással versenyre keltek és kimutathatta vakmerőségét. Gyermeki
lelkének legszebb megnyilatkozása a természetért rajongás. Órákig
elheverészett a Sió partján, figyelve a ragyogó égboltot, a tovaszálló
felhőket, a fölhangzó madárdalt, s ilyenkor képzeletében feltűnt a
Kunság napfényes rónasága: szépséges szülőfölde, mely már gyermeki
lelkének is tündérszigete volt. Ettől a gyermekmagányosságtól, ettől a
merengéstől termékenyülhetett meg a lelke. ebből bontakoztak ki és
kaptak szárnyra később gondolatai és érzelmei. És midőn a szünidőre
hazatért és a délibábos rónaság jegenyéinek sudaras árnyékában tovább
szőtte a merengést, a kis mészárosgyerek már ekkor lelkében hordta a
lángész szikráját.
Minthogy
a fiú eddig jól tanult, apja elhatározta, hogy tovább iskoláztatja. És
hogy magát a német nyelvben is begyakorolhassa, az 1833-34-iki iskolai
évben Pestre vitte egy rokonához és beíratta az evangélikus iskolába,
ahová többnyire német tanulók jártak. A fiú szépen haladt a német
nyelvben, de gimnáziumi tanulmányait hanyagolni kezdé, s miután apja az
év végén tanulása eredményével nem volt megelégedve: a következő
1834-35-iki iskolai évben már a piaristák gimnáziumába járatta. Itt az
I. grammatikai osztályt végezte, de tanulása itt sem javult. Úgy
látszik, hogy a változott viszonyok hatással voltak a fiúra. A csendes
sióparti tősgyökeres magyar falu után a zajos német város úgy hathatott
lelkére, mint napfény után a ború. Azt a szerető környezetet, melyben
Szentlőrincen élt, itt hiába kereste. Rokona, akinél lakott, lovashajdú
volt, naphosszat el volt foglalva feleségével együtt, s Sándor a
lovashajdú fiainak társaságában gondozás és felügyelet nélkül élte
napjait. Apja igen elkedvetlenedett fia hanyatlásán s midőn megtudta,
hogy a fiú „sokat ólálkodik a színház körül”, ebben veszélyes hajlamok
ébredezését sejtvén, a fiú keresztapjának, Martiny Károlynak
rábeszélésére az 1835-ik év őszén Sándorral Aszódra utazott és a fiút az
ottani algimnáziumi tanár, Koren István gondjaira bízta. E helyütt végezte Sándor 1835-38-ban a második, harmadik és negyedik osztályt.”
(folytatása következik)
A Hódolat Petőfi Sándornak jegyében eddig közölt szövegek:
MVSZ Sajtószolgálat
8413/140721
„A Magyarok Világszövetsége, mint az összmagyarság érdekvédelmi szervezete, védőernyőként kíván működni minden magát magyarnak valló ember számára, bárhol éljen a világon. A Magyarok Világszövetsége minden magyarnak születő embert hozzá tartozónak tekint.” (Alapszabály)
A
Magyarok Világszövetsége egy pártok és kormányok fölötti nemzeti
szervezet. A Magyarok Világszövetségét 1938-ban a Magyarok
Világkongresszusa hívta életre saját, állandóan működő, ügyvivő
testületeként. A Magyarok Világszövetsége minden magyarnak születő
embert hozzá tartozónak tekint.
A
2004. december 5-i népszavazás a Magyarok Világszövetsége több, mint
hét évtizedes történetének legjelentősebb nemzetstratégiai cselekedete.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése