Petőfiért! - Honvédek élve találtak rá a csatatéren?
A
Szegeden élő történész, Dr. Fenyvesi László eljuttatta Patrubány
Miklóshoz, a Magyarok Világszövetsége elnökéhez egy újságcikkét,
amelyben újraközli Körösi Orbók Kálmánnak, a Fehéregyházával határos
Héjjasfalva egykori földesurának írását, amely hitelt érdemlően
szólaltatja meg egyik falustársát, egy ’48-as honvédet, aki 1849. július
31-én késő este egy honvédtársával együtt a csatatéren rátalált a
sebesült Petőfi Sándorra, és – kérésére – bevitte a költőt
Héjjasfalvára, amely akkor már hemzsegett orosz katonáktól…
Szó,
ami szó, bizony csöppet sem könnyű dolog ma már bárminemű újat föltárni
alsó- és felsőbarguzini Barguzini Alekszander Sztyepanovics Petrovics
szovjet-burját katonaköltőnőről, akinek őseit a mi jámbor szittya eleink
jó ideig szerb és szlovák bevándorlóknak hitték…
Annál
inkább nem, mert hiszen világhírű tudós kazánkovácsunk, Fjodor
Fjodorovics Mogorva’vovics már a leghosszabb ideig eltitkosított
alapigazságot is fölásatta róla a nagy szovjet birodalom bújj’rá
nevezetű szibériai szögletében. Nevezetesen, azt, hogy a balga szittyák
által csak Petőfi fedőnéven emlegetett nagy szovjet poéta tulajdonképpen
egy burját hölgy volt… Azt persze már csak a régi magyar idők búvára
teszi hozzá e kétségbevonhatatlan hitelességű, örökéletű alapigazsághoz,
hogy ezt a Petrovics nevű szláv nőszemélyt nyilvánvalóan az akkori,
feudális cári titkosszolgálat küldte be ide mihozzánk, Szkíthiába,
információkat gyűjteni a rebellis pannon baj’társakról…
No,
mindegy, lássuk a medvét! Hát, hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy
Erdély nevű magyar tartomány. Ennek is a Székelyföld elnevezésű
szögletében árválkodott egy Héjjasfalva nevű kis székely falu. Nos,
ennek volt az egyik földesura egykoron a Körösi Orbók Kálmán nevű
írástudó, aki családjával együtt a Maros, vagyis hát, magyarosabban: a
Mureşul elnevezésű, nagy ősdák folyó egyik szittya városában, Déván
élt-halt az I. világégést követően. De miután az „élt-halt”-ból számukra
is már csak az utóbbi látszott valószínűnek, még 1922-ben megfogadták
egy jónevű dévai dák ügyvéd, az utóbb igencsak elhíresülő Petru Groza
atyai jó tanácsát, és angolosan eltávoztak a nagyobbik Szittyaországba,
az Iszter folyó partjai mellé. Talán azért éppen ide, mert ez még az ősi
dákó’román térképeken is kívül esett a nagy román világbirodalom
napnyugati limesein…
No, menekült hősünk sok mindenfélét papírra kapirgált aztán e nagy magyar ugaron, de bizony hivatalos tollforgató csak nem lett belőle sohasem: választott témái meglehetősen érdektelennek bizonyultak a sebeit nyalogató Szkíthiában. Mindazonáltal, a nemzet múzeumában fennmaradt egy kisded kéziratos írása, mely szerint az elöljáróban emlegetett burját hölgy, akit azok a konok és konzervatív szittyák továbbra is Petőfiként emlegetnek, a katasztrofális vereségről elhíresülő segesvári csatatérről Héjjasfalvára került súlyos sebesülten, mely viszont akkor már telides-teli volt muszka harcosokkal. Íme, a magát székelynek mondó szittya írástudó eme feljegyzése!
No, menekült hősünk sok mindenfélét papírra kapirgált aztán e nagy magyar ugaron, de bizony hivatalos tollforgató csak nem lett belőle sohasem: választott témái meglehetősen érdektelennek bizonyultak a sebeit nyalogató Szkíthiában. Mindazonáltal, a nemzet múzeumában fennmaradt egy kisded kéziratos írása, mely szerint az elöljáróban emlegetett burját hölgy, akit azok a konok és konzervatív szittyák továbbra is Petőfiként emlegetnek, a katasztrofális vereségről elhíresülő segesvári csatatérről Héjjasfalvára került súlyos sebesülten, mely viszont akkor már telides-teli volt muszka harcosokkal. Íme, a magát székelynek mondó szittya írástudó eme feljegyzése!
Dr. Fenyvesi László
Körösi Orbók Kálmán:
„Ha
jól emlékszem, egyik napilapban olvastam volt egy kis közleményt, hogy
Petőfi Sándornak az állítólag feltalált porait 1902-ben
Székelykeresztúron ünnepélyesen eltemették. Ugyancsak e közleményben
volt említés téve arról is, hogy a sebesült nagy költőt két huszár
kísérte fel a fehéregyházi csatatérről Székelykeresztúrra. Hogy e
közlemény adatai mennyiben felelnek meg a tényeknek, azt nem tudom, de
nem is kutatom, én kizárólag csak a két huszárról kívánok némi
felvilágosítást adni éspedig arról a két huszárról, akik Petőfit 1849.
július 31-én estve a fehéregyházi csatatérről nem Székelykeresztúrra,
hanem Héjjasfalvára vitték az öreg Cseh József udvarába.
Miután alulírott e két huszár név szerint Hegyi Fodor János és Szali
Gergely István mindkettő héjjasfalvi (Nagyküküllő vármegye) magyar
embert, személyesen ismertem, s miután előbbivel mint szomszédunkkal
többízben volt alkalmam személyesen is beszélni, megkísérlem Fodor
Jánosnak Petőfire vonatkozó elbeszélését a lehető leghívebben leírni.
Az 1880-as években a székelykeresztúri unitárius gymnáziumban, mit kis
deák olvastam egy kéziratot – valami jegyzőkönyvféle lehetett –,
amelyben Petőfi Sándor halála és holttestének felkutatása volt leírva.
Ezen iratból olvastam azt is, hogy Hegyi, helyesen: Fodor János és Szali
Gergely István héjjasfalvi lakosok voltak azok a huszárok, akik
legutoljára látták Petőfit és ők beszéltek legutoljára a halhatatlan
költővel. Határozottan nem állítottam, de úgy emlékszem, hogy ezen
kéziratot nekem Kozma László osztálytársam – Kozma Ferencz akkori
székelykeresztúri áll. tanító képezde igazgatójának a fia – mutatta meg.
Nagyon meglepett a kézirat tartalma, mert az abban említett, akkor még
élő két ember falumbeli volt, s mindkettőt személyesen is ismertem. Alig
vártam a szünidőt, hogy hazamenjek és ezekkel az emberekkel
beszélhessek. Apámnak, ki kocsival jött utánam, még útközben elbeszéltem
a dolgot, s kértem, hogy hívassa át Hegyi János bácsit s kérdezze meg
tőle, hogy igaz-e az, amit ebből az iratból olvastam, s hogy beszélje el
nekünk is ezt a dolgot.
Apám örömmel tett eleget kérésemnek s hazaérve áthívatta az öreg Hegyi
Fodor Jánost hozzánk, aki a következőket beszélte el nekünk:
–
Én és Szali Gergely Pista együtt voltunk Fehéregyházánál a muszkák
elleni csatában, mint közhuszárok. Fehéregyházán belül a réten
állottunk. A falu és a N(agy)küküllő között. Bem kocsiját aznap többször
is láttuk, s láttuk azt is, hogy Petőfi a kocsiban ült. De hogy az
őrnagy urat hol és miképp sebesítették meg, azt nem láttuk, mert a mikor
a muszkák Segesvár felől az erdőből leereszkedtek: nekünk kiadták a
parancsot, hogy vissza kell menni Székelykeresztúrra, de nem Héjjasfalva
felé az országúton, hanem a Búni hídon át Sárdra és onnan Újszékelyre,
mert a kozákok a Héjjasfalvára vivő országúton már erősen közeledtek.
Én
Gergely Pistával a lovakat eleresztve behúzódtam a Küküllő partjára a
füzesbe, s ott egy magas part alatt megbújva bevártuk, amíg a muszkák
elhúzódnak. Késő estve, mikor minden elcsendesedett, búvóhelyünkről
kijöttünk és hazafelé indultunk, hogy otthon szétnézzünk, s azután a
csapat után menjünk. Hazafelé a czapai báró (Szentkereszthy) rétjén
jöttünk át, s ott az úttól nem messzire, egy szalmakazal tövében
fájdalmas nyöszörgést hallottunk. Odamentünk és láttuk, hogy Petőfi
őrnagy úr fekszik ott véresen. Azt kérdezte tőlünk… Hová mentek?...
Héjjasfalvára, mondtuk… Vigyetek magatokkal… nem tudok járni… Leszúrt a
kutya kozák… Én és Pista derékszíjainkkal és szalmagúzzsal két karót
összekötve arra szalmát tettünk, s az őrnagy urat ráfektetve, elvittük
Héjjasfalva végéig, ahol megpihentünk, mert a faluba bejönni nem
mertünk, mivel muszkák voltak a faluban.
Itt azt kérdezte az őrnagy úr: Van-e magyar uraság a faluban?... Van
több is, feleltük mi… Vigyetek a legközelebbihez… Az épp itt van a falu
végén, szóltunk a Cseh József úr kapuja előtt megállva. Akkor tegyetek
le… magam megyek be… Köszönöm… Isten áldjon… Jó fiúk… S azzal az őrnagy
urat a kapu előtt letettük. Be is akart menni az udvarba, de nem bírt
járni a nagy vérveszteség miatt, mire én és Pista bevittük őt Cseh
József úr béres bírójának a lakásába és ott hagytuk, mert féltünk, hogy a
muszkák elfognak s mert az őrnagy úr gyenge volt, hogy tovább nem bírta
az utat.
Mi be sem mehettünk a faluba, mert az tele volt muszkával s az éj sötét
leple alatt a falut megkerülve újból a Küküllő mellé húzódtunk a
Lunkczán át s gyulai malomnál a vízen át Újszékelyre mentünk. Hogy
ezután mi történt az őrnagy úrral, azt nem tudom, de a forradalom után
hogy hazakerültem – mondta Hegyi Fodor János –, hallottam, hogy a
Cseh-udvarban akkor az uraságok nem voltak otthon. Az oláh béres bíró
pedig, a mi eltávozásunk után a faluból hazatérve, midőn meglátta
lakásában a magyar tisztet, azon szavakkal, hogy „Pusztulj innen, mert
te is magyar kutya vagy”, az őrnagy urat kikergette a házból. Eddig
tartott Hegyi Fodor János elbeszélése. Ezek voltak a halhatatlan nagy
költőnk utolsó szavai: „Köszönöm… Isten áldjon, jó fiúk”…
Hogy ezután Petőfi hova lett, azt nem tudja megmondani senki. Sokan
mondják, hogy Petőfi a Cseh József kertjében halt meg, azon éjjel, mikor
a lelketlen oláh őt a házból kiűzte. Sokan állítják, hogy
Székelykeresztúrra vitték. Sőt, arról is hallottam, hogy Hátszeg mellé,
Őraljaboldogfalvára került volna a gróf Kendeffy birtokára, s ott volna
eltemetve, de mindez csak feltevés.
Tény az, hogy Kozma Ferencz volt a székelykeresztúri áll. tanító
képezdei igazgató, aki héjjasfalvi Cseh József földesúr unokájának a
férje, hosszas kutatásokat folytatott ez irányban, sőt ha jól tudom,
Héjjasfalván a Cseh József-féle kertben ásatásokat is végeztetett, de
mint hallottam, a további kutatás pénz nemléte miatt abbamaradt, mert az
akkori kultuszkormány nem sokat áldozott ilyesmire. Kozma Ferencz saját
költségén pedig nem tudta a költséges ásatásokat befejeztetni. Pedig
kár volt, mert köztudomású dolog, hogy Héjjasfalván igen sok 1848/49-es
honvéd alussza örök álmát közös sírokban – amit igazol a faluvégen emelt
emlékoszlop is – amely pedig nem messzire van a Cseh József kertjétől.
De hogy Kozma Ferencz helyes úton indult kutatásaival, igazolja az is,
hogy a nagy beteg költő orvosi segély nélkül végelgyengülésben nem is
bírt volna egy 10-12 kilométeres utat Székelykeresztúrig. S így
valószínűnek látszik az, hogy koszorús költőnk hamvai Héjjasfalván, a
Cseh József kertjében porladoznak.”
Figyelemre
méltó körülmény, hogy Körösi Orbók Kálmán írását, Temesváry Ferenc
közlésében már 1981-ben közzétette a História c. folyóirat, melynek
Glatz Ferenc akadémikus a szerkesztője. Különleges, hogy 1989-ben,
amikor Barguzinban megtalálták Petőfi Sándor vélt földi maradványait, a
Petőfi-kutatás teljességgel megfeledkezett a héjjasfalvi honvédek nyolc
évvel korában közzétett vallomásáról.
Szégyen
és pirulás nélkül tovább nem tűrhetjük a bizonytalanságot s még jókor
el kell magunkról hárítani a késő kornak bizonyosan bekövetkező vádját,
hogy kortársunknak, a nemzet nagy költőjének sírját felkeresni restek
valánk, s a helyett megelégednénk naponkint megújuló mendemondákkal,
melyeket részint a jóakarat, de többnyire a rövidlátóság s nem ritkán
szándékos áltatás koholt végnélküli ámításunkra. Tudni akarjuk, tudnunk
kötelesség: Petőfi Sándor hol és mikor halt meg! –
írta 1860-ban Pákh Albert, a Vasárnapi Újság alapító főszerkesztője,
Petőfi barátja. A feladat ma, százötven év múltán is ugyanaz: Fel kell kutatnunk, és el kell temetnünk Petőfi Sándort!
„Behantozatlan áll S hazám leányi közt
Hamvai fölött a hely. Nincs egy Antigoné,
Hol, merre nyugszik ő, Ki sírját fölkeresve
Nem mondja semmi kő, Hantot föléje nyesve,
Nem mondja semmi jel. Virággal hintené !”
(Arany János)
MVSZ Sajtószolgálat
7402/120203
Vonatkozó bejegyzéseink:
Fel kell kutatnunk és el kell temetnünk Petőfi Sándort! (2011. november)
Fel kell kutatnunk és el kell temetnünk Petőfi Sándort! (2011. augusztus)
El kell temetnünk Petőfi Sándort! (2011. július)
Dr. Józsa Antal kutatásai alapján Petőfi az Ural altájra ment több száz székellyel. Családot alapítottak, majd ott is haltak meg.
VálaszTörlésPetőfi Sándor nemzetközi francia kapcsolatainak köszönhetően az orosz cár megengedte nekik az emigrációt és letelepedést a vérszomjas osztrák bosszú elől. Baj-vész esetén Petőfi Sándor hun-szkíta-turáni testvéreihez fordult, mert tudta, egész Ázsia a rokonunk-testvérünk, és Atilla nemzeteinek utódai a bajban-vészben kötelességüknek érzik segíteni. Tudott a Hun-Szkíta-Turáni Birodalom, a 24 Hun Törzsszövetség létezéséről.
A 1980-as évekbeli levéltári kutatások, és a helyszíni expedíció anyagait, és az egész ügyet eltussolták, a résztvevőket pedig egész egyszerűen kicsinálták és ellehetetlenítették.
Meddig tart még az a lehetetlen helyzet Magyarországon, hogy a farok csóválja a kutyát, és a bolha mondja meg az állatnak, mit tegyen???????