2025. március 9., vasárnap

Hétvezér Est: Baktriától Sárbogárdig - beszélgetés jászságról és magyarságról Borzák Balarám Bélával

Ha kedd, akkor Hétvezér Est 
Borzák Balarám Béla építészmérnök: Jász a magyar nemzetben

Tisztelt Hétvezér Est Látogatók!
 
Borzák Balarám Béla építészmérnök lesz a Fejér Szövetség közéleti és közművelődési előadás sorozata, a Hétvezér Esték 673. előadója.
Az előadás mottója: "Ha egy nép visszakapja dicső múltját, senki nem veheti el tőle a szabadságot!"

Sárbogárdi (1955) születésű előadónk, Borzák Béla (a Balarám a hindu-vaisnava lelki folyamatban kapott - indiai - utónév) 3 gyermek atyja, lakto-vegetáriánus gondolkodó. 

Előadásának beharangozójában a következőket olvashatjuk:
„Keresve jász eleink történetét hamar és egyértelműen kitűnik, hogy pásztor, nomád életet élő, vándorló népcsoportok voltak. Mozgáshiányban bizonyosan nem szenvedtek. Táplálkozásuk pedig igazodott életvitelükhöz. Fontosnak tartom, hogy megnézzük, milyen állatokat tartottak a pusztában. Legelésző állatokat. Szarvasmarha, juh, ló, mind jámbor, békés, kimondottan növényevő állat. Aki az ilyen jószág húsát fogyasztja, szervezetébe a békességet, a türelmet építi be. Bennem (már) életrevaló meghunyászkodási képesség is van (ideig-óráig), hisz Édesanyám tősgyökeres magyar cseléd családból származik. Édesapámhoz (Borzák József) hasonlóan higgadt, jámbor embernek ismernek, de tudom magamról, hogy igen-igen robbanékony, lobbanékony a természetem. Ím már huszonegy éve nem fogyasztok húst sem, hogy lehetőleg a növények alázata, béketűrése épüljön be szervezetembe! Huszonegy év = 3 x 7. Úgy tartják, hogy az ember valamennyi testalkotó sejtje kicserélődik hét évente.”
 
A jászok részesei voltak a hun-, a szkíta-, szarmata vonulásoknak. A hagyományaik, viselkedésük és a tapasztalatok alapján származásuk Baktriába vezethető. Baktria a mai Észak-Afganisztán üzbég, türkmén határvidék. Ez egy történelmi terület, amit úgy nevez az őstörténet kutatás BMAC azaz Bactria Margiana Archeological Complex. Ma már a Karakum sivatag ez a terület. Azaz mindent betemetett a homok. Az utóbbi harminc évben, a Független Államok Közössége (FÁK) létrejötte óta a régészeti feltárások nagy lendületet kaptak e trületen. Kiásták a homokból azokat az 5-6-7 ezer éves városállamokat, amelyek olyan szinten voltak, mint akár Mezopotámia, Sumer, Egyiptom. Esetenként idősebb és akár fejlettebb szintet képviselhettek. A jász ősök nagy, állattartó nomádok voltak lovakat, marhákat tartottak. Ezért aztán nem a Hindukus hegységbe nyomultak fel, hanem inkább a Turán Alföldre. A Baktriai-terület a Hindukus lábánál van és kifut a Turán Alföldre. Ez 5-6 ezer évvel ezelőtt egy dús legelőjű vidék volt. Baktriának szoros kapcsolata volt az ún. Indus-völgyi kultúrával. Leginkább Harappával és Mohendzsodáróval. A közbeszédben ezt úgy hívták, hogy harappa-civilizáció. A legújabb kutatások megállapították, hogy az Indus-völgyi vidéken nem építettek templomot, nem voltak paloták. Nem tapasztalnak, nem találnak hadi eseményekre, vagy fegyverekre utaló nyomokat. Tehát mintha a béke völgye lett volna ez az Indus -völgy. Az Indus-völgyében fejlett volt a fémmegmunkálás, de nem volt ón ezen a területen. Réz volt, de ón nem. Viszont Baktriában volt ón. Sikerült kimutatni, hogy a Baktriai ónt vitték az Indus-völgyi rézhez, és így keletkeztek az ón-bronz termékek. Nos ez alapján joggal feltételezhetjük, hogy a kereskedelmi mozgások együtt jártak az emberek és a szellemiség mozgásával is. Baktriában is az Indus-völgyihez hasonlóan a béke-szigete volt. Nem gyilkolászták egymást a népek, mint manapság vagy az elmúlt évezredek során. Ha jobban megnézzük és Földrajzilag behatároljuk ezt a vidéket, akkor megállapítható, hogy az Indus -völgyig van egy tájegység, erre Európa azaz Nyugat felé, az Indus-völgyön túl van az Indiai-szubkontinens. Van még egy markáns határvidék, ez pedig a Himalája. Ez a magas hegylánc és az Indus-völgye elválaszt három jól elkülöníthető kulturális tájegységet. Az Indus-völgy mögötti a hindu-kultúra. Eredetileg szindu, de a muzulmánok nem tudtak sziszegő hangot ejteni és ezért lett a hindu-kiejtés. A Himalájától északra eső rész a Kína, Mongólia, szibériai terület, itt jöttek létre a természeti vagy másképpen, természet-központú vallások. Például a tao, vagy a sintó vallást Japánban, a mongolok sámánisztikus vallása.
 
Borzák Balarám Béla a következőképpen jellemzi a kialakult világnézeti különbségeket: Az Indiai szubkontinens Isten-központú. Az Indus-völgyétől nyugatra pedig az ember-központú vallások alakultak ki. Azaz első helyre került az ember. Ez az ún. Ábrahámita-szemlélet mód. Az Ábrahámról származtatott két vallási irány ... a judaizmus és az iszlám is ...  Az arabok meg a zsidók rokonok. Unokatestvérek, mégis századok óta ölik egymást. ... valójában van egy negyedik nagy vallás is, amely se nem hindu, se nem természetvallás, se nem keresztény, amely személytelen, sokak számára ezért akár istentelen is. Ez a buddhizmus. Ami úgy jellemezhető, hogy békesség, jámborság. Nem a harcosság, nem a térítés. Az Ábrahámita vallások térítő vallások, a buddhizmus nem térítő.
 
Ennek a vallási hármasságnak az eredő, kiinduló csomópontja ez a baktriai vidék, ahová Borzák Balarám Béla a jász ősiséget teszi. Érvei között szerepel az is, hogy a Magyarságkutató Intézet bizonyító erejűnek tekinti azokat az archeogenetikai kutatásokat, amelyek az Árpád-ház forrásvidékét Baktriába teszik, amint azi, hogy a magyar rege világa, a csodaszarvas rege is elmondja, hogy Hunor-Magor a Meotisz mocsarában vadászott, mely területen abban az időben, amikor a magyar ősök és a hun ősök is ott jártak, Dúl alán fejedelem uralkodott, kinek két hercegnő lánya volt, s akiket Hunor és Magor elragadott, s a monda szerint ők voltak a mi őseink. A jászok eredetét leíró, történelmi múltjukat felvázoló gondolatmenetének, hipotézisének, fölvetéseivel nem mindenki ért egyet, sőt, el is utasítják azokat. S éppen a Jászok Egyesülete az, amely elutasítja a Borzák Balarám Béla által kidolgozott jász ősiség kutatást,magyarázatot, aki azonban egy buddhista türelmével, békességével folytatja kutatásait.
 
A Hétvezér Est szervezői és látogatói sem ítélkezni, sem tudományos vitát folytatni találkoznak minden héten, s nem is erre kérik az előadóikat, hanem sokkal inkább az a vágy fűti a rendszeres hallgatóságot, hogy minél jobban megismerjük egymást, honfitársainkat, különösen azokat, akik Fejér vármegyeiek, vagy valamely módon kötődnek megyénkhez. Ezúttal tehát Borzák Balarám Béla előadónk egyedi kutatásairól és következtetéseiről kaphatunk képet, függetlenül attól, hogy ki, mit hisz, vagy fogad el valósnak vagy véltnek.
 
Tiszta szívvel ajánljuk mindőnk és egyben rendszeres látogatóink figyelmébe az előadást és a Hétvezér Esték programját, azaz szeretettel várunk minden régi és új érdeklődőt


2025. év Tavaszelő - Böjtmás - Kikelet - március hav
ának 
11. napján (kedden) 18:00 órától
 a Királykút Emlékházban
(Székesfehérvár, Mikszáth Kálmán út 25.)
Borzák Balarám Béla építészmérnök
Jász a magyar nemzetben
című előadására

A Hétvezér Est Rendezősége nevében:
Fejér Szövetség Sajtószolgálata

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése