Ha kedd, akkor Hétvezér Est…
Élet-halál a levegőben
„A magyarok ásza” így nevezték Vitéz Szentgyörgyi Dezsőt, minden idők legsikeresebb magyar harci pilótáját.
Szentgyörgyi Dezső lesz a Fejér Szövetség 294. Hétvezér Esték címet viselő közéleti kulturális rendezvény-sorozatának vendége, aki Édesapjáról a Magyar Királyi Honvéd Légierő legeredményesebb vadászpilótájáról és a II. Világháború kevéssé ismert, eredeti dokumentumokkal alátámasztott eseményeiről tart vetített-képes előadást a Magyar Király Szállóban. Talán sokan nem tudják, hogy a repülős körökben, a hajózók kötelékében - ahogy a pilóták magukat nevezik – a napjainkban is igen nagyra becsült pilóta nevét viseli a kecskeméti honvédségi légi bázis, MH.59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis néven.
Vitéz Szentgyörgyi Dezső 1915-ben született Kőkúttapasztón. Alig volt 18 éves, amikor önként jelentkezett a Magyar Királyi Honvédségbe, és ezt követően kitűnő eredménnyel végezte Székesfehérváron a kétéves repülőgép-vezetői iskolát. Első műszaki beosztásában parancsnokai hamar felfigyeltek rá, és intelligenciája, rátermettsége, valamint szilárd jelleme miatt alkalmasnak találták arra, hogy vadászrepülőgép-vezetőnek képezzék ki. Ezt az iskolát 1938-ban fejezte be kiváló minősítéssel.
A II. világháborúban kiképzett harci pilótaként vett részt a kárpátaljai hadműveletekben. Ekkor még az 1/2-es vadász században teljesített szolgálatot. 1942 májusában már a legendás szolnoki 1/1-es "Darázs"század tagjaként került a keleti frontra. "Héja"és "Messerschmitt - 109"-es gépeken repült. Közel 18 hónapot töltött a hadműveleti területen, ahol a legeredményesebb vadászrepülővé nőtte ki magát, ugyanis 141 bevetésben vett részt, és 7 légi győzelmet aratott.
1944.május 01-én alakult meg a Magyar Királyi Honvéd Légierő 101 „PUMA” Vadászrepülő Osztálya, melyet a haza légterének védelmére szerveztek. Pályája a legendás "PUMÁK" között is sikeresen folytatódott, a 101/2. Retek században. Mire véget ért a háború, addigra Szentgyörgyi Dezső több mint 300 bevetéssel és 29 igazolt légi győzelemmel büszkélkedhetett.
Egy évvel később a MASZOVLET-nél alkalmazták utasszállító gépek pilótájaként. Itt 1950-ig repült Li-2-es típusú gépen. Az ötvenes évek politikai viharai őt sem kímélték. Hűtlenség vádjával letartóztatták, börtönbe zárták. 1956. augusztusában szabadult. Lelkierejének, szorgalmának és kitartásának köszönhetően került vissza a MALÉV-hez. Az IL-14-es ésIL-18-as típusok repülőkapitányaként a legjobb pilóták közé tartozott.
1971. augusztus 28-án a koppenhágai Kastrup repülőtere előtt, leszállási manőver végrehajtása közben gépe a tengerbe csapódott, az akkor még ismeretlen meteorológiai jelenség,a „microburst”-nek köszönhetően. A legendás pilótának három hete lett volna a nyugdíjig. (in memoriam Szentgyörgyi Dezső )
Az az ember volt, akinek halála után nem az számít, hogy 55 évet élt, hanem az, hogy 5 millió kilométert repült. Élete, munkássága és nemes jelleme az alábbi mondatban hűen tükröződik: „Igaz emberségét adta példamutatásul azoknak, akiknek szívében a nemes erkölcsiség a legnagyobb érték.”(forrás: MH.59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis honlapja)
Az előadás ideje: 2015. Október 27. kedd 18.00 óra
Az előadás helye: Magyar Király Szálló Székesfehérvár, Fő. utca. 10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése