Németh Zsigmond világrekorder óceánrepülő előadása
|
Németh Zsigmond |
35 évvel ezelőtt 1981-ben Németh Zsigmond és Krug László az 1931-es Endresz György és Magyar Sándor páros legendás óceánrepülését ismételték meg egy egymotoros kisgéppel. A 324. Hétvezér Est vendégeként ennek a nagy és veszélyes kalandnak a részleteit ismerhetik meg az érdeklődők. A sors furcsa fintora, hogy bár Németh Zsigmondnak nagy álma volt, hogy ezt az utat újból megismételje, erre már nem kerülhetett sor. Három évvel óceánrepülése után balesetet szenvedett: Virginiában lezuhant gépével. Abban az évben 16 repülő zuhant le hasonló körülmények között – leállt menet közben a repülőgép motorja. Ő volt az egyetlen, aki a hasonló balesetek közül ezt szerencsésen túlélte. Bár a gipszben töltött egy év után az volt az első dolga, hogy újra a botkormány mögé ült, be kellett látnia, hogy ez már nem megy neki. „Dupla látásom volt, amivel nem lehet gépet vezetni. Tettem egy kört, majd leszálltam és soha többé nem repültem” - emlékezik vissza. Vajon mi volt az, ami Németh Zsigmondot és társát erre a kockázatos repülés végrehajtására ösztönözte?
Talán a sportteljesítmény megismétlése? Ahogyan ezt a kommunizmus vége felé 1981-ben hivatalosan be akarták állítani? Annál sokkal több és erősebb érzés volt, ami az ellenállhatatlan késztetést táplálta. A hazaszeret, amely soha nem hunyt ki a 33 évet Amerikában élt, s majd 2004-ben hazatelepedett Németh Zsigmondban. Ez az érzés, ami őt és társát erre a világra szóló rekord megismétlésére hajtotta. A ”Nem, nem, soha” érzése. Az, hogy újból és újból fel kell hívni a világ figyelmét a trianoni gyalázatra, egy nemzet keresztre feszítésére. Néhány hét múlva a 85. évfordulója lesz ennek a világra szóló teljesítménynek, hogy két magyar pilóta 1931. július 15-16-án rekordidő alatt átrepülte az Atlanti-óceánt. Ismerjük meg az 1931-es repülés történetének részleteit, körülményeit!
|
Horthy Miklós Kormányzónak címzett, az óceán repülésre kiadott korabeli levelezőlap |
A "Justice for Hungary" (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok áldozat-készségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta és Magyar Sándor navigátor 1931. július 15-16-án rekordidő alatt repülték át az Atlanti-óceánt. Az 1920-1930-as évek fordulóján beköszöntött óceán-átrepülési láz hatásai alól a vállalkozó kedvű magyarok sem vonhatták ki magukat, Trianon fájdalma pedig még jobban erősítette a nemzetközi figyelemfelkeltés vágyát. A magyarok emlékezetében még élénken élt Charles Lindbergh történelmi tette, aki 1927-ben NYP Spirit of Saint Louis NX-211 típusú gépével 33 és fél óra alatt repülte át az Atlanti-óceánt. Az óceán átrepülését az Egyesült Államokban élő magyarság kezdeményezte és közadakozásból kívánták finanszírozni. Lord Rothermere, az angol Daily Mail újságkonszern elnöke 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre. Az ő javaslatára kapta a repülőgép a Justice for Hungary („Igazságot Magyarországnak”) nevet. Lord Rothermere volt az, aki történelmi nevezetességű cikkével, a Magyarország helye a nap alatt (Hungary's Place in the Sun) című írással ráirányította a nemzetközi figyelmet a még a trianoni békeszerződés által okozott sokk alatt álló országra Itt jegyezzük meg - bár nem tartozik szorosan a történethez, de valószínűleg csak kevesek ismerik azt a tényt - ,hogy ebben az időben Székesfehérvár egyik legközpontibb fekvésű terét Lord Rothermere térnek nevezték.
|
Székesfehérvár, Lord Rothermere-tér |
A kiválasztott Lockheed Sirius egymotoros, kétüléses, egyfedelű alsószárnyas gép korának egyik legsikeresebb, hosszú távú utazásra is alkalmas repülőgépe volt. A légcsavaros gépet Charles Lindbergh kérésére Jack Northrop és Gerard Vultee tervezte és építette 1929-ben. Az első és legismertebb Sirius-t maga Lindbergh vásárolta meg, amellyel feleségével együtt később a Távol-Keletre repült. A különleges feladat jelentős átalakításokat tett szükségessé a gépen. Ezen munkákat a Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal tervezte és irányította. Az Egyesült Államokban korábban letelepedett magyar iparos, Szalay Emil 2500 dollárt áldozott az ügy érdekében, így végre minden adott volt a vállalkozás elindításához. A repülőgép pilótája Endresz György (1893-1932) volt. A pilótaként és repülőoktatóként is tevékenykedő Endresz tábori pilótaként vett részt az első világháborúban, amiért több kitüntetést is kapott. A háború végeztével a Magyar Aero Express, majd a német Junkers művek pilótája, később a Magyar Aero Szövetség oktatótisztje lett. Az Egyesült Államok és Magyarország között tervezett óceánrepülés szervező bizottsága 1930-ban kérte fel vezetőpilótának. Társa, Magyar (Wilczek) Sándor (1898-1981) navigátorként működött közre a vállalkozásban.
Endreszhez hasonlóan maga is kitüntetésben részesült az első világháborúban. 1920-ban ő volt az első postajárat pilótája (Budapest-Győr) és az óceánjárás egyik kezdeményezője. Lindbergh sikeres repülése után minden igyekezetével azon volt, hogy a merész vállalkozást a magyarok is megismételjék. A Justice for Hungary 1931. július 15-én 17.20-kor szállt fel az újfundlandi (Kanada) Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőtérről, majd átkelve az Atlanti-óceánon, 13 óra 50 perc alatt, 250 km/óra átlagsebességgel elérte az ír partokat. Onnan Bicske felé vette volna az irányt, de üzemanyaghiány miatt kényszerleszállást kellett végrehajtani, így a több ezer ember némi csalódással fogadta, hogy a páros végül egy Felcsút és Csákvár közötti mezőn szállt le.
|
A kényszerleszállás közelében a 75. évfordulóra állított emlékmű |
A Harbour Grace-től Felcsútig megtett 5770 km-es utat a két magyar óceánrepülő 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint addig bárki, ezzel sokáig ők tartották a világrekordot. A Hősök terén megrendezett fogadásukon a legnagyobb hősöknek kijáró ünneplésben volt részük. Endresz György emlékére a XIX. kerületben utcát és teret neveztek el, 1945 után azonban a tér nevét Magyar Jakobinusokra változtatták. 2005-ben a felcsúti általános iskola felvette Endresz György nevét.
|
Az egyelőre még jelképes
Országzászló Emlékmű
|
Németh Zsigmond visszaemlékezése azon az Országzászló téren lesz hallható, amelynek eredeti állapotában történő helyreállításáról éppen a napokban adhattunk ki hírt, hogy Fehérvár városvezetése elkötelezte magát a tér és az emlékmű méltó helyreállítására. Úgy gondoljuk, hogy ez az előadás is méltó módon fogja erősíteni azt az akaratot, amely arra irányul, hogy a magyar nemzet újra egyesítése a Kárpát-medencében ne csak történelmi vágyálom legyen. Szeretettel várjuk az érdeklődőket ezen az estén is, ahogy minden héten, hiszen "Ha kedd, akkor Hétvezér Est."
Az előadás ideje: 2016. június 14. kedd 19.00 óra
Az előadás helye: Székesfehérvár, Országzászló tér
Fejér Szövetség Sajtószolgálat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése