Röviden: Biztos, hogy jól tetszenek gondolni, Miniszterelnök Úr, Miniszter Úr?
Hosszabban:
Tisztelt
Orbán Viktor Miniszterelnök Úr!
Tisztelt
Fazekas Sándor Miniszter Úr!
Az Európai
Parlament Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési (AGRI) szakbizottságának tagjaként
az utóbbi időben igen sok panaszt kaptam magyar állampolgároktól, akik a
Nemzeti Föld Alap (NFA) által kiírt termőföld-bérlet pályázatokkal kapcsolatos
eljárások során tapasztalt szabálytalanságokról - különösen az egész pályázati
folyamat átláthatatlanságáról, így az eredmények ellenőrizhetetlenségéről -
számoltak be. A panaszosok követelik az eddigi pályázati folyamat és az
eredmények felülvizsgálatát, új pályázatok kiírását az átláthatóság, illetve a
jogállamiság egyéb elemeinek szem előtt tartásával, továbbá az utóbbi
szempontok érvényesítését a tervezett további pályázatokkal összefüggésben.
Részben e panaszokra, emellett pedig a tervezett földtörvény és a
kapcsolódó jogszabályok jogalkotási folyamatára tekintettel ezúton szeretném
felhívni Miniszterelnök Úr és Miniszter Úr figyelmét két olyan új jelentős
nemzetközi dokumentumra, amelyeket álláspontom szerint feltétlenül figyelembe
kell venni a termőföld pályázatokkal összefüggő egyre nagyobb társadalmi
felháborodottság okán is a további lépések végiggondolásakor (a pályázati
rendszer elkerülhetetlen felülvizsgálatakor), valamint a termőfölddel és a
birtokpolitikával kapcsolatos jogszabályok megalkotásakor.
Az első
dokumentumot az Európai Parlament egyik legutóbbi plenáris ülésén fogadta el.
Az állásfoglalás rámutat, hogy a vidéki, mezőgazdaságból élő emberek földhöz
való hozzáférését az Európai Parlament alapvető jogként, emberi jogi
kérdésként értelmezi. Az állásfoglalás erről szóló része a következőképpen
szól:
Az Európai Parlament 2012. április 18-i állásfoglalása az emberi jogok
világbeli helyzetéről szóló éves jelentésről és az Európai Unió ezzel
kapcsolatos politikájáról, ideértve annak az EU emberi jogi stratégiai
politikájára gyakorolt következményeit (2011/2185(INI))
Az Európai Parlament (...)
17. ismételten hangsúlyozza,
hogy a világ szegénységben élő népességének 70%-a vidéki területen él és
megélhetése, illetve jóléte közvetlenül függ a természeti erőforrásoktól,
valamint hogy a városi szegények is ezektől az erőforrásoktól függenek;
felszólítja az Európai Uniót, hogy alapvető jogként védelmezze a lakosoknak az
országuk természeti és létfontosságú erőforrásaihoz való hozzáférését, valamint
a földhöz és az élelemhez való hozzáférést; sajnálatát fejezi ki amiatt, hogy
nagyon sokan nem férnek hozzá egyes alapvető javakhoz, például a vízhez;
felhívja a figyelmet az ENSZ társadalmi felelősségvállalásról szóló
egyezményében meghatározott jogokra, köztük a megfelelő táplálkozáshoz való
jogra, a szociális minimumnormákra, az oktatáshoz való jogra, az egészségügyi
ellátáshoz való jogra, a méltányos és kedvező munkakörülményekhez való jogra,
valamint a kulturális életben való részvételhez való jogra, amelyeket egyenértékűként
kell kezelni.
A másik nemzetközi dokumentum, amely
a magyarországi termőföld pályázatokkal és a földdel, bitrtokpolitikával
összefüggő jogalkotási folyamattal kapcsolatosan kiemelt szerepet
kell, hogy kapjon a néhány nappal ezelőtt az ENSZ Élelmezésügyi és
Mezőgazdasági Szarvezete, a FAO keretei között alkotott, s a 193
Részes Állam, így Magyarország által is elfogadott "Önkéntes Irányelvek a Felelősségteljes Föld, Halászati és Erdő
birtokpolitikai igazgatáshoz a Nemzeti Élelmiszer Biztonság Összefüggésében"
címet viseli. (elfogadva: Róma, 2012 május 11.) Az angol cím: Guidelines on the Responsible Governance of Tenure of Land, Fisheries and
Forests in the Context of National Food Security.
Jelen levelemben néhány kérdést szeretnék
feltenni Miniszterelnök Úrnak és Miniszter Úrnak azzal kapcsolatban, hogy a
frissen elfogadott FAO Önkéntes Irányelveket a Magyar Állam hogyan kívánja
érvényre juttatni, a magyar gyakorlatban megvalósítani, különösen a
termőföldpályázatok újragondolásával (újraszabályozásával) és a földdel,
birtokpolitikával kapcsolatos jogalkotás, illetve a
pályáztatás során. A konkrét kérdéseim feltétele előtt szeretném
idézni az Önkéntes Irányelvek Bevezetőjét, valamint a dokumentumban
megfogalmazott legfontosabb célokat, illetve alapelveket.
BEVEZETŐ (részlet)
Ezen Önkéntes Irányelvek (ÖI) célja, hogy
vonatkoztatási pontként szolgáljon és iránymutatást adjon a birtokpolitikai
igazgatásnak … szándéka, hogy hozzájáruljon az éhezés és
a szegénység felszámolására irányuló globális és nemzeti erőfeszitésekhez, a
fenntartható fejlődés elveire alapozva és felismerve a föld központi szerepét a
fejlődésben azáltal, hogy előmozdítják a biztonságos földbirtoklás/használat
(tenure) jogát és a méltányos földhöz (…) jutást.
Az éhezés és a szegénység felszámolása,
valamint a környezet fenntartható használata nagyban függ attól, hogy az
emberek, a közösségek és mások hogyan jutnak földhöz, halászathoz és
erdőkhöz. Sokak megélhetése, főként a vidéki szegényeké az ezen
forrásokhoz való biztos és méltányos hozzáférésen múlik. Ezek jelentik az
élelem, a lakhatás forrását és alapjai a szociális, kulturális és vallási
gyakorlatoknak (tevékenységeknek) és központi elemei a gazdasági növekedésnek.
1.Célok (Részletek)
Ezen Önkéntes Irányelvek célja, hogy javítsák a földbirtok igazgatást,
halászati és erdő igazgatást. (A továbbiakban: földbirtok-igazgatást.MK)
Erre a közjó érdekében törekszenek az Irányelvek, hangsúllyal a
kiszolgáltatott és marginalizált emberekre, az élelmiszerbiztonság és a
megfelelő élelemhez való jog mielőbbi megvalósítása érdekében, továbbá a
szegénység felszámolása, a fenntartható életek, szociális stabilitás, lakhatás
biztonsága, vidékfejlődés, környezetvédelem és fenntartható társadalmi és gazdasági
fejlődés érdekében. Minden program, szakpolitika és technikai segítségnyújtás
ezen Irányelvek felhasználásával összhangban kell, hogy legyen az államok
már létező kötelezettségeivel a nemzetközi jog területén, ideértve az Emberi
Jogok Egyetemes Nyilatkozatát és más nemzetközi emberi jogi szabályozási
eszközöket.
Ezen Irányelvek törekszenek arra, hogy:
1. Javítsák a birtok-igazgatást azáltal, hogy iránymutatást és információt
adnak a nemzetközileg elfogadott gyakorlatokról azon rendszerek területén,
amelyek a föld használatával, a földdel kapcsolatos ügyek intézésével és a föld
feletti ellenőrzéssel függenek össze.
2. (…)
3. Fejlesszék a birtok rendszerek átláthatóságát és működését ...
4. ... megerősítsék a (birtokpolitikát) végrehajtó szervek kapacitásait és működését, az igazságszolgáltatási szervek, helyi önkormányzatok, kisgazdák és kistermelők szervezeteinek … a tudományos életnek és a birtok igazgatással foglalkozó minden személynek a kapacitásait és működését és előmozdítsa az említett szereplők közötti együttműködést.
2. (…)
3. Fejlesszék a birtok rendszerek átláthatóságát és működését ...
4. ... megerősítsék a (birtokpolitikát) végrehajtó szervek kapacitásait és működését, az igazságszolgáltatási szervek, helyi önkormányzatok, kisgazdák és kistermelők szervezeteinek … a tudományos életnek és a birtok igazgatással foglalkozó minden személynek a kapacitásait és működését és előmozdítsa az említett szereplők közötti együttműködést.
3B. A végrehajtás elvei
1.
Emberi méltóság: el kell ismerni minden
egyén veleszületett méltóságát, valamint egyenlő és elidegeníthetetlen emberi
jogait.
2. Diszkrimináció-mentesség: senki nem tehető ki hátrányos
megkülönböztetésnek a jogszabályok, szakpolitikák illetve a gyakorlat
tekintetében
(...)
6.Társadalmi részvétel elve (participation): Be kell vonni és támogatásukat
kell keresni azoknak, akik legitim földbirtokkal rendelkeznek, és akikre
ennélfogva a döntések kihatással lehetnek, még mielőtt a döntéseket meghoznák,
és reagálni kell az ő észrevételeikre, figyelembe véve a létező erő
egyensúlytalanságokat a szereplők között és biztosítani kell az aktív, szabad,
hatékony, valós és informáltságon alapuló részvételt az egyéneknek és
csoportoknak a döntéshozatali eljárásokban
7.
Jogállamiság: szabály-alapú megközelítést kell alkalmazni széles körben
nyilvánosságra hozott jogszabályokkal, amelyeket mindenkire egyformán
alkalmaznak, egyformán hajtanak végre, és függetlenül bírálnak el és amelyek
egybecsengenek a létező nemzeti és nemzetközi jogszabályokkal és megfelelelően
figyelembe veszik az önkéntes elköteleződéseket a megfelelő nemzetközi és
regionális szabályozási eszközök alapján
8. Átláthatóság: világosan meg kell fogalmazni és széles körben
nyilvánosságra kell hozni a szakpolitikákat, jogszabályokat és
eljárásokat széles körben, mindenki számára elérhető formában
9.
Felelősségrevonhatóság: az egyéneket, állami hatóságokat és nem-állami
szereplőket felelőssé kell tenni a cselekedeteikért és döntéseikért a
jogállamiság elveinek megfelelően.
10,Folyamatos
javítás: Az államoknak javítani kell a monitorizálási és elemzési
mechanizmusaikat a birtok igazgatás terén, annak érdekében, hogy bizonyítékokon
alapuló programokat fejleszthessenek és biztosítsák a folyamatos javulást.
1. Az Önkéntes
Irányelvek szövege ezidő szerint nem áll rendelkezésre magyar nyelven (noha a
kész szöveg március 12. óta megvan, csupán a Részes Államok általi elfogadásra
várt) s a dokumentum tartalma a civil szervezetek, gazdaszervezetek és gazdák
számára nem ismert. Kérdésem: mikorra lesz az anyag magyar nyelvre lefordítva s
hogyan fog gondoskodni róla a Kormány, hogy az érintettek között az - a
nemzetközi szokásoknak megfelelően - minél előbb és minél teljesebb körben
ismertté váljon?
2, Hasonlóan
más államokhoz a Magyar Állam is gondoskodott-e arról, hogy az Önkéntes
Irányelvek megalkotásában ne csak a kormány, hanem civil szervezetek, szakmai
szervezetek, gazdaszervezetek is résztvehessenek? Kérem, sorolják fel azokat a
magyar nem-kormányzati szervezeteket, amelyek résztvettek a dokumentum
hároméves előkészítő folyamatában!
3, A társadalmi
részvétel követelményének megfelelően számos civil szervezet, gazdaszervezet és
gazda szeretne résztvenni az NFA termőföldpályázatokkal összefüggő
döntéshozatali eljárásokban. Hasonlóképpen számos szervezet és gazda szeretne
résztvenni a földtörvény és a járulékos jogaszabályok (például üzemszabályozási
törvény) jogalkotási előkészületében. Hogyan fog a Kormány gondoskodni arról,
hogy e szervezetek ténylegesen résztvehessenek a döntéshozatalban, s a
pályázatok, illetve a jogszabályok megalkotása során véleményük, álláspontjuk
figyelembevételre kerüljön? Az ún. "társadalmi vita" a földtörvényről
ezidőszerint teljesen formális, hiszen sem írásos koncepció, sem törvény
tervezet nem áll a szakmai illetve gazdaszervezetek, gazdák rendelkezésére, így
valóságos "participációról", társadalmi részvételről nem
beszélhetünk. Mikor bocsájtja a szaktárca az érintetttek rendelkezésére a
jogszabály koncepcióját illetve tervezetét? Az NFA földpályázatok
megalkotásában, a pályázati feltételek összeállításában, a pályázati eljárásban
ezidáig nem érvényesült a társadalmi részvétel elve. A május 11-én
hatálybalépett és Magyarország által elfogadott Önkéntes Irányelvek fognak-e
változtatni a helyzeten, hiszen Magyarország elköteleződött amellett, hogy ezt
az irányelvet minden földdel és birtokpolitikával kapcsolatos döntési
folyamattal összefüggésben szem előtt tartja. (Ez még akkor is így van, ha
"önkéntes" irányelvekről, azaz nem kikényszeríthető nemzetközi
szabályról van szó, hiszen a Részes Államok ilyen esetben is vállalják az adott
nemzeközi "szoft" normák betartását, egyébként miért is csatlakoztak
volna az adott nemzetközi normarendszerhez).
4, A
jogállamiság (szabály alapú megközelítés) illetve az átláthatóság alapelveit az
NFA termőföldpályázatok kapcsán az illetékes szervek nem érvényesítették.
Maguk a pályázatok, illetve az elbírálás pontos szempontjai kifejezetten
titkosak voltak, nem érvényesült a jogállamiság azon alapelve sem, mely szerint
világos, előrelátható, kiszámítható szabályok alapján, az önkényesség
lehetőségét kizárva kell meghozni a döntéseket. Hajlandó-e a Kormány -a FAO
Önkéntes Irányelvek folyó év május 11-én történt elfogadására is tekintettel -
visszamenőlegesen és a jövőre vonatkozóan a jogállamiság és az átláthatóság
követelményeinek megfelelően, immáron az Önkéntes Irányelekkel összhangban
előkészíteni, kihírdetni, lebonyolítani és értékelni a pályázatokat?
5, Kérem,
tájékoztassanak általánosságban is arról, hogy a Kormány, illetve a
Minisztérium hogyan kívánja alkalmazni a most életbe lépett ( szerteágazó
tartalmú, részletes, összesen 34 öldalas) FAO önkéntes Irányelveket, s milyen
változásokat fog hozni ez a jelentős nemzetközi dokumentum a földdel és
birtokpolitikával kapcsolatos magyar jogalkotásban és jogalkalmazásban?
Tekintettel
arra, hogy az Európai Unió, illetve az Európai Parlament igen nagy jelentőséget
tulajdonít azon új FAO Önkéntes Irányelveknek, amelyek előkészítésében minden
EU tagállam s maga az EU is aktívan résztvett az elkövetkező időben a
Dokumentum tagállamok általi végrehajtása fontos téma lesz az AGRI
szakbizottságban és a plenáris üléseken is. (Figyelemmel arra is, hogy - mint
arra már utaltam - az Európai Parlament a vidéki, mezőgazdaságból élő emberek
földhözjutását alapvető emberi jogi kérdésként kezeli. ) Ennek szem előtt
tartásával arra kérem Miniszterelnök Urat és Miniszter Urat, hogy kérdéseimre a
lehetőség szerinti legrövidebb idő alatt válaszoljanak. Tájékoztatom
Miniszterelnök Urat és Miniszter Urat arról, hogy a kérdéskör kiemelt
aktualitására és jelentéségére tekintettel jelen levelemet "nyilt
levélként" nyilvánosságra hozom. Tájékoztatom továbbá Önöket arról, hogy
az Európai Parlamenti képviselők jogállásáról szóló jogszabály alapján az
állami szervek vezetői kötelesek megadni az EP képviselők számára a munkájukhoz
szükséges tájékoztatást.
Figyelmüket
megköszönve várom megtisztelő válaszukat.
Budapest, 2012.
május 14.
Tisztelettel:
Dr. Morvai
Krisztina EP képviselő
Közzétette a Fejér Szövetség Sajtószolgálat
Nem piskótára ... FÖLDre megy a ... - Nem, ez nem játék!
Nagy János NFA elnökhelyettes "nagyot alkotott", miután a GMO értekezletről távozott
Erre a Közindítványra nem néhány ezer aláírást várunk csupán;
most, mert holnap már késő lehet!
Vonatkozó ÉBRESZTŐ írásaink:
Kié a Föld?
A MAGYAR FÖLD lesz a kérdés ...
Ébresztő gazdák, ébresztő városi értelmiség: a "föld dübörög" a TAHSZ V. Országos Értekezletén
A föld - országos összefogásért - dübörög: 10 pont a gazdákért
A MAGYAR FÖLD lesz a kérdés ...
Ébresztő gazdák, ébresztő városi értelmiség: a "föld dübörög" a TAHSZ V. Országos Értekezletén
Nem piskótára ... FÖLDre megy a ... - Nem, ez nem játék!
Nagy János NFA elnökhelyettes "nagyot alkotott", miután a GMO értekezletről távozott
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése