Az észak-amerikai indiánok tragédiája
A Holokauszt és Társadalmi Konfliktusok Program honlapján (htkp.org) olvasható egy összefoglaló írás az észak-amerikai indiánok tragédiájáról. Íme:
Az észak-amerikai indiánok nem hoztak létre hatalmas birodalmakat, gigantikus épületekkel telezsúfolt óriási városokat, mint a közép- és dél-amerikaiak. A mai Kanada és USA területén több száz indián törzs élt. Míg az USA dél-nyugati (például Kalifornia) és dél-keleti (például Florida) területein és Kanadában elsősorban letelepedett, földművelő törzsek éltek, addig a kontinens közepén a síksági indiánok nomadizáló prérikultúrája volt jellemző. Sem kulturális, sem földrajzi, sem történeti értelemben nem beszélhetünk tehát egységes észak-amerikai indián sorsról, még akkor sem, ha valamennyi törzs élete drámaian megváltozott a fehér ember érkezésével.
Az első angol (John Cabot) 1497-ben, az
első francia (Jacques Cartier) 1534-ben lépett a mai Kanada területére. A
korai kincsvadász expedíciók kudarcát követően évtizedekre megszűnt az
európai jelenlét. 1608-ban a francia felfedező, Samuel de Champlain
megalapította Québec városát. A következő években a franciák az algonkin
nyelvcsaládhoz tartozó baráti indiánok oldalán többször megütköztek a
térség legharciasabb, öt nemzetből álló törzsszövetségével, az
irokézekkel. Ők a mai USA keleti partján létrejött angol gyarmatok,
illetve Kanada közötti szőrmekereskedelmi útvonalakat akarták
ellenőrzésük alá vonni. A New Yorkot alapító hollandoktól és az
angoloktól vásárolt lőfegyverekkel felszerelve a rivális törzsek egész
sorát irtották ki, vagy űzték el lakóhelyükről. A mészárlásokban
bővelkedő indián belháború során az irokézek gyakran támadtak francia
településekre. Megtorlásul a franciák az irokéz törzsterületén
elpusztították a termőföldeket, és ezzel éhhalálra ítélték az
indiánokat. A konfliktussorozat kisebb szünetekkel az 1701-ben megkötött
ún. Nagy Békéig tartott. Az évszázados háborúban legtöbbet a
franciákkal jó viszonyt ápoló törzsek szenvedtek: ők tömegesen
pusztultak a baráti európaiaktól elkapott járványokban (himlő, tífusz,
kanyaró), miközben az ellenséges irokéz irtóhadjáratok is ritkították
soraikat. Az egyik ilyen törzs a huron volt: 1600-ban (tehát Champlain
érkezése előtt) 35 ezren voltak, 40 év alatt számuk 10 ezerre olvadt.
A franciák nem csupán Kanadában voltak
jelen a kontinensen, hanem dél-keleten is fontos pozíciókkal
rendelkeztek. A mai Mississippi és Alabama területén élt a nacsez
indiánok népe. A betelepülő franciákkal először 1716-ban, majd 1722-ben
keveredtek harcba. A nacsezek száma a franciáktól elkapott betegségek
következtében 15 év alatt a felére csökkent. 1729 végén az indiánok
meglepetésszerűen lerohantak egy francia települést és 230 francia
férfit, nőt és gyermeket lemészároltak, a többieket pedig elhurcolták
rabszolgának. A tömegmészárlás általános döbbenetet okozott, és véres
bosszút eredményezett. 1733-ban a francia csapatok és a velük
szövetséges csoktó indiánok megtorló háborút indítottak a nacsezek
ellen. Mintegy 1000 indiánt megöltek, 400-at pedig elfogtak. Őket
hamarosan eladták rabszolgának a karibi szigetvilág spanyol
ültetvényeire. A kevés túlélő baráti törzsekhez menekült és ezzel a
nacsez nép lényegileg megszűnt létezni.
A 18. században a franciák és a britek
elkeseredett háborúkat folytattak egymással Kanadáért. A váltakozó
sikerrel zajló küzdelem az 1754-ben kitört ún. hétéves háborúval ért a
csúcspontjára. A harcok során mindkét fél oldalán szövetséges indiánok
harcoltak, akik egy-egy győztes csata után gyakran megskalpolták és
lemészárolták a foglyokat. 1757-ben a körülzárt brit csapatok szabad
távozás fejében átadták a William Henry erődöt az ostromló franciáknak. A
franciákkal szövetséges indiánok azonban rátámadtak az elvonuló
angolokra és mintegy 300 embert, köztük nőket és gyermekeket mészároltak
le.
A sors sötét iróniája, hogy a fosztogató
indián harcosok a brit halottaktól himlőfertőzést kaptak, és a zsákmány
mellett a halálos kórt is hazavitték falvaikba. A kanadai indián
települések egy része hamarosan elnéptelenedett a tömeges járványok
miatt. A brit erőfölény hosszú távon győzedelmeskedett: 1760-ra elesett
francia Kanada, és a háborút később lezáró békében Franciaország
elveszítette észak-amerikai hódításait.
Az amerikai angol gyarmatok
Az első angol telepesek a 16. század
végén jelentek meg a mai Virginia partjainál. Az idegen kontinensen
töltött első nyomorúságos évek során a környező indián törzsek mentették
meg őket az éhhaláltól. 1616-ban angol tengerészek járványt hurcoltak
be, amely néhány év alatt a térségben élő, az algonkin-nyelvcsaládhoz
tartozó mintegy 100 ezer indián 50-75%-át elpusztította. A
visszaemlékezések szerint az elnéptelenedett indián településeken
hegyekben álló,, temetetlen holttestekről egy angol szemtanúnak a
jeruzsálemi Gologota-hegy jutott eszébe.
Az első virginiai angol telepesek és a
pauhetán törzsszövetség 1609 és 1644 között három háborút vívtak
egymással. Az indiánok többször megtámadták a kolónia központját,
Jamestownt, és több száz embert megöltek. Az angolok nem egyszer mocskos
eszközöket vetettek be: 1622-ben egy béketárgyaláson mérgezett
viszkivel kínálták az indiánokat. 200 pauhetán meghalt, az 50 túlélőt
karddal ölték meg. Az évtizedes konfliktussorozat az indiánok teljes
vereségével zárult: földjeiket néhány rezervátumtól eltekintve elvették,
az egykor népes pauhetán szövetség maradványai a kontinens belsejébe
húzódtak.
A 17. század elején az Angliában
üldözött protestáns puritánok tömegesen menekültek az amerikai
gyarmatokra. Mivel a környék elnéptelenedett, az első években nem
robbant ki konfliktus a földre éhes bevándorlók és az őslakosok között. A
mélyen vallásos puritánok azonban lenézték a „pogány” indiánokat. Úgy
vélték, hogy az őslakosok elvesztették természetes tulajdonjogukat,
mivel az Istentől kapott földjeiken nem végeztek érdemi termelőmunkát.
Egyik puritán így fogalmazott: „ha tehát, hagyunk számukra elegendő
[földet], akkor a többit jogosan elvehetjük, mivel több mint elég van
belőle számukra és számunkra is”. Mivel az indiánok nemigen akartak
megkeresztelkedni a puritánok tudatosan elzárkóztak „a vadaktól”.
Megtiltották, hogy belépjenek városaikba, és deportálással fenyegették
azokat az angolokat, akik lőfegyvert adtak el nekik. A kereskedelmi
üzletek során leitatták őket, egyszerű indiánokból főnököt kreáltak,
majd szerződést kötöttek, amelyben a „főnök” más törzs földjét adta el.
Ha a valódi tulajdonos tiltakozott, az angol bíróság előtt esélye sem
volt a számára kedvező ítéletre.
Amikor 1633-34-ben egy himlőjárvány
indiánok ezreit ölte meg, a puritánok úgy vélték, ez újabb bizonyíték
arra, hogy Isten őket támogatja a pogányokkal szemben. 1637-ben egy
telepes halálának ürügyén rátámadtak kereskedelmi riválisaikra, a pekot
törzsre. A pekotoknak semmi közük sem volt a gyilkossághoz, mégis
váltságdíjat, gyermektúszokat és a tettesek kiadatását követelték tőlük.
A kirobbanó háborúban a puritán telepesekből és indiánokból álló haderő
megtámadta a Mystic Fortnál lévő pekot tábort. Az épületeket
felgyújtották, a menekülőket – zömében nőket és gyermekeket –
legyilkolták. A mészárlás utáni istentiszteleten a puritán szónok
felszólította az áhítatos gyülekezetet, mondjanak köszönetet Istennek,
„hogy azon a napon 600 pogány lelket küldtünk a pokolba”.
Az angolokkal ekkor még szövetséges
narraganszettek elborzadva figyelték a pekotok legyilkolását, és kerülni
kezdték a fehéreket. 1675-ben valaki megölt egy keresztény indiánt. A
gyilkossággal a wampanoag törzset, a narraganszettek szövetségeseit
vádolták. Az angolok találomra elfogtak és felakasztottak 3 wampanoagot
és ezzel kirobbant a háború. A két törzs gerillataktikát alkalmazva
hónapokig sikeresen harcolt a sűrű erdőkben. Sok települést megtámadtak
és elpusztítottak. A vesztésre álló angolok végül a megosztás
taktikájához folyamodtak: az 1637-ben üldözött pekotok bosszút álltak
egykori ellenségeiken, a narraganszetteken és a mocsarakban rejtőző
táborukhoz vezették a fehéreket, akik indián nők és gyermekek százait
mészárolták le. A túlélőket eladták rabszolgának a karibi spanyol
gyarmatokra.
1728. március 9-én a Yamassee nép
megmaradt tagjait megtámadta 250 carolina-i önkéntes a floridai St.
Augustine mellett. A Yamasee-ket menekülés közben érte a támadás, akik
az ellenük folytatott brit agresszió miatt kényszerültek őseik földjének
elhagyására.
Egy évszázaddal később, 1765-ben, a mai
Michigan területén a hétéves háborúban vereséget szenvedő franciák
indián szövetségesei fellázadtak és Pontiac főnök vezetésével ostrom alá
vették az angol erődöket. A szorult helyzetben lévő britek tudatosan
primitív biológiai fegyvert vetettek be: Fort Pittnél az angol tisztek a
hímlőkórházból származó zsebkendőt és két takarót adtak a delavár
harcosoknak ajándékba. A kitörő járványban több törzs is
megtizedelődött.
Az Egyesült Államok korai indiánpolitikája
A brit uralom ellen fellázadt amerikai
gyarmatok területén a sikeres függetlenségi háborút követően alakult meg
az Amerikai Egyesült Államok. A demográfusok becslései szerint 1800-ban
600 ezer indián élt a mai USA területén. 50 évvel alatt számuk 400
ezerre csökkent, majd az indiánháborúk végén, 1890-ben tartott
népszavazás szerint mindössze 248.253 fő volt.
Az indiánügyek kezdetben a
hadügyminiszter hatáskörébe tartoztak. Henry Knox, aki George Washington
elnök kormányában töltötte be ezt a posztot, úgy vélte, hogy hosszú
távon az indiánok kultúrájának megsemmisítése vezethet
halászó-vadászó-gyűjtögető életmódjuk feladásához, a letelepedett
farmer-életmód elsajátításához és az indián nép megmentéséhez. Szerinte a
telepesek folyamatos előrenyomulásával lehetőség nyílik az őslakosok
beolvadására a többségi társadalomba, és így az indiánok is helyet
kaphatnak az új amerikai nemzetben. Ez az ideológia kétségtelenül
tartalmazott civilizatorikus, a fehér ember felsőbbrendűségéből kiinduló
elemeket, de semmiképpen sem tekintette céljának az indiánok kiirtását.
A gyakorlat azonban máshogy alakult.
1796-ban felfedeztek egy viszonylag
hatékony himlőellenes vakcinát. A fekete rabszolgák beoltását meg is
kezdték, de az indiánoknak tudatosan nem adtak az életmentő
gyógyszerből, mert úgy vélték, hogy számuk csökkenése a közérdekre nézve
áldásos. 1799-ben a hadseregnek kiadott parancs szerint a katonáknak a
telepesek számára minden, a körülmények által megengedett segítséget meg
kellett adni. Ez a gyakorlatban az indiánokkal szembeni, bármilyen
önkényes fellépés engedélyezésével volt egyenlő. Bár a törvény szerint
az indiánok földjét csak a szövetségi kormányzat hozzájárulásával
lehetett értékesíteni, az 1790-es években a georgiai helyi kormány
hatalmas indián területeket adott el illegálisan a saját hasznára.
Az indián földek elrablása új lendületet
kapott, amikor az 1830-as években dél-nyugaton aranyat találtak, és
kellett a föld a gombamód szaporodó (és fekete rabszolgák által művelt)
gyapotültetvények számára is. Andrew Jackson elnök parancsára ekkor
egész népeket (krík, csoktók, csikaszók stb.) deportáltak a Mississippin
túlra. A jórészt letelepedett, saját írott abc-t megalkotó, baráti
csiroki törzsnek 1832-ben kellett útra kelnie. A kormány lépése
jogellenes volt, a Legfelsőbb Bíróság egy határozata értelmében ugyanis a
csirokik megtarthatták volna Alabamában, Tennesseeben, Georgiában és
Észak-Karolinában elterülő földjeiket. A 15 ezer csiroki mintegy negyede
elpusztult a katonák által kísért menetben, amelyet az indiánok a
"Könnyek Útjának" neveztek. A földjeik átengedéséért megítélt 9 millió
dolláros összegből a kormány 6 milliót levont a kényszer-áttelepítés
költségeinek fedezésére.
1848-ra az USA megnyerte a Mexikó ellen
vívott háborút. A békeszerződés értelmében 1,3 millió
négyzetkilométernyi területet (a későbbi Kalifornia, Utah, Nevada
államokat, illetve Arizona, Új-Mexikó, Colorado és Wyoming egyes
részeit) csatoltak el a vesztestől. A Kaliforniában élő juki törzsnek
ekkor 5000 tagja volt. Kezdetben a telepesek egyszerűen elfoglalták a
jukik vadászterületeit. Amikor a kormány zárt területeket jelölt ki az
indiánok számára, a telepesek lerombolták a rezervátum kerítését, hogy
marháik nyugodtan legelhessenek. Az éhhalál szélére kerülő jukik
kényszerből megdézsmálták a csordákat. Válaszul 1856-1861 között a
telepesek irtóhadjáratokat szerveztek ellenük: egy ló elvesztése miatt
például bosszúból 240 jukit lőttek agyon. Amikor a hadsereg jelentette,
hogy a telepesek ki akarják irtani az indiánokat, a kormányzó, John B.
Weller önkéntes indiánvadász egységeket szervezett, amelyek még több
őslakost mészároltak le. A szövetségi Pénzügyminisztérium megbízottja
hiába jelentette, hogy a korrupt rezervátumi hatóságok ellopják a
telepesek által gyilkolt indiánoknak szánt élelmet, a kormány
csökkentette az adminisztrációt és a jukik élelmezésére szánt összeget.
Amint értesült a jukik állítólagos teljes kiirtásáról, a kormányzó
gratulált az önkénteseknek „a hadjárat során alkalmazott módszerekért”. A
„módszerek” alatt a tömegmészárlásokat, a nők megerőszakolását és azt a
gyakorlatot értette, hogy az elrabolt juki gyermekeket rabszolgának
adták el. A pénzügyi ellenőr jelentése szerint az egész indián
történelemben a jukikkal bántak a legkegyetlenebbül: elűzték, halálra
éheztették és néhány kivétellel megölték őket. 1880-ra a jukik több mint
90%-át kiirtották, mindössze 400-an maradtak életben.
A 19. században a bölényeket azért
kezdték lemészárolni az "amerikaiak", hogy kiéheztessék az őshonosokat,
valamint területet szerezzenek a szarvasmarháik számára. A képen
lemészárolt bölények koponyái láthatóak.
A nagy indiánháborúk korszaka (1860-1890)
1861 és 1865 között került sor a
kapitalista északi és a rabszolgatartó déli államok között a fekete
rabszolgák felszabadításáért (is) folyó polgárháborúra. A Minnesotában
élő szanti dakoták (más néven szanti sziúk) ekkor már évek óta
rezervátumban éltek és vadászmezőik többségét békésen átengedték az
amerikaiaknak. A szerződés értelmében az indiánok ellátását a kormány
vállalta. 1862 nyarán azonban a polgárháború viszonyok miatt a segély
késett. Amikor az éhező dakoták a kormányhivatal elé vonultak nem kaptak
semmit. Sőt, az egyik kereskedő gúnyosan azt mondta nekik, hogy ha
éhesek, egyenek füvet vagy a saját ürüléküket. A megalázó bánásmód
hatására általános felháborodás tört ki a harcosok között. Bár a segély
másnapra megérkezett, már késő volt: az indiánok megtámadták a farmokat
és több telepest megöltek. A hathetes háború során a dakoták mintegy
5-800 telepest (köztük nőket) és katonát öltek meg. A (korábban
Washingtonba is ellátogató) Kis Varjú törzsfőnök vezette harcosokat csak
új katonai egységekkel sikerült legyőzni.
A felkelést véres megtorlás követte. 303
dakota harcost ítélt halálra a fehérekből álló bíróság, kizárólag fehér
tanúk vallomása alapján. A vádlottak nem kaptak ügyvédet, tolmács nem
volt, sok tárgyalás 5 percig tartott. Abraham Lincoln elnök az ügy
iratait átnézve végül csak a 39 „legbűnösebb” dakota kivégzését
engedélyezte. Egy kivétellel valamennyiüket egyszerre akasztották fel
Mankatóban. Mind a mai napig ez volt az USA történetének legnagyobb
tömegkivégzése. A holtesteket meggyalázták: a kiásott hullákon orvosi
boncolásokat végezték, Kis Varjú főnök csontvázát pénzért mutogatták, a
testekről lenyúzott bőrből ajándéktárgyakat készítettek. A többi
elítéltet 5 évig börtönben tartották. Harmaduk a börtönben szerzett
betegségbe halt bele, a többieket szabadon engedték. A hatóságok mintegy
1500 indiánt (köztük nőket, gyermekeket) fél évig fogságban tartottak,
ahol legalább 130-an meghaltak. A túlélőket 1863-ban kitoloncolták, a
dakotákkal kötött szerződéseket felmondták, a rezervátumot feloszlatták,
az indiánokat kitiltották Minnesotából, fejükre vérdíjat tűztek ki.
Ugyanebben az évben Colorado állam
kormányzója közölte Washingtonnal, hogy az indiánok felkelést terveznek.
A hírnek mindössze annyi alapja volt, hogy a környéken élő csejenn és
arapaho törzsek főnökei nem voltak hajlandók rezervátumba vonulni. A
kormányzó azonban a fogságba esett déli (azaz a rabszolgaságért küzdő)
katonákból felállított egy lovasezredet, amelynek parancsnoka az
indiángyűlölő és politikai karriert tervező John Chivington ezredes
lett. Az 1864-es indián felkelés elmaradt, de Chivington ürügyet
kerestek a háborúra. Azt állítva, hogy a csejennek lovakat loptak,
kiadta a parancsot, hogy minden csejennt habozás nélkül le kell lőni. Az
egyik déli csejenn főnök, Kormos Üst - demonstrálva békés szándékát -
700 fős törzsével az erődökhöz közel, Sand Creeknél ütött tábort. A
főnök sátra elé büszkén kitűzte a korábbi washingtoni tárgyalásain
ajándékba kapott amerikai zászlót. Bár a katonák hamis ürügyekkel több
csejennt lelőttek, Kormos Üst visszafogta harcosait. 1864. november
29-én hajnalban Chivington meglepetésszerűen a táborra rontott. A részeg
katonák egymásra is lövöldöztek, a halottakat megskalpolták, a nőket
megerőszakolták, majd nemi szervüket kivágták, és a kalapjukra tűzték. A
mészárlás során 150-180 csejennt, főleg nőt és gyermeket gyilkoltak le.
Az amerikai kormány egy évvel később
szerződésben ismerte el a bűntettet és kárpótlást ígért a csejenn
árváknak és özvegyeknek. A hadseregből kilépő Chivington ellen azonban nem
indult eljárás. A mészárlás miatt sok déli és északi csejenn
harcos hadi ösvényre lépett, Kormos Üst azonban továbbra sem kért a
háborúból. 1868 végén a dakota és csejenn harcosok akcióinak
megtorlására érkező George Custer 7. lovasezrede mégis rátámadt táborára
a Washita folyó partján. Custerék megölték Kormos Üstöt és feleségét,
valamint mintegy 200 békés indiánt, majd 800 lovat is halomra lőttek. A
déli csejennek maradványai hamarosan megadták magukat és rezervátumba
vonultak.
Északi testvéreik a dakota törzsekkel
szövetségben végigharcolták az 1866-1868-as, illetve az 1876-1877-es
háborúkat. Ott voltak, amikor az Ülő Bika (Tatanka Jotanka, Sitting
Bull) vezette indián sereg 1876-ban Little Bighornnál legyőzte és az
utolsó szálig megölte a washitai mészáros, Custer tábornok csapatait.
Az ütközetben elesett a tábornok is. Az ezt követő hajtóvadászat során a
túlerőben lévő amerikai lovasság 1877-ben a dakoták mellett az északi
csejenneket is megadásra kényszerítette.
Bár azt ígérték nekik, hogy hazájukban,
Montanában kapnak rezervátumot, több ezer kilométerrel délebbre, az
oklahomai pusztságban telepítették le őket. Az ide érkező 1000 északi
csejenn közül egy év alatt százak haltak meg a szokatlan időjárás és a
malária miatt. A túlélők egy 300-350 fős csoportja Tompa Kés és Kis
Farkas főnökök vezetésével engedély nélkül hazaindult. Hónapokon
keresztül 13 ezer katona üldözte őket, sokáig hiába. Végül a kimerítő
gyalogmenet után ellenségeiket megtévesztendő, az indiánok kettéváltak. A
Tompa Kés vezette csoportot hazájuktól nem messze elfogták, és Fort
Robinsonba szállították. Mivel a főnök kijelentette, hogy nem hajlandó
délre visszatérni, a csejennektől megvonták a vizet, az élelmet és a
tűzifát. A harcosok azonban néhány elrejtett puskával először a
börtönből, később az erődből is kitörtek. A csoport nagy része – főleg a
nők és a gyermekek – elestek a csatában. A néhány tucat túlélő a hóban
rátalált Kis Farkas táborára. A csejenn exodus során tanúsított
bátorságuk és állhatatosságuk tiszteletet ébresztett az amerikai
hatóságokban, így végül teljesült óhajuk: az újra egyesült törzs
maradványa eredeti hazájában kapott rezervátumot.
Mindez a lényegen nem változtatott: a
préri indiánokat legyőzték és rezervátumokba kényszerítették, amelyekből
az Európából özönlő telepesek növekvő igényeinek megfelelően újabb és
újabb területeket hasítottak ki. 1886-ban véget ért az USA déli
területein és Mexikóban három évtizede kisebb megszakításokkal zajló
apacs háború is. Az utolsó szabad apacs főnök, Geronimo (ejtsd
Dzseronimo) 38 harcossal, asszonnyal és gyermekkel megadta magát, miután
hónapokon keresztül – immár sokadik alkalommal - bolondot csinált az őt
üldöző mintegy 5000 amerikai katonából.
Geronimo és harcostársai |
Az indiánháborúk utolsó csatájára
1890-ben került sor. A rezervátumokban az ezt megelőző években elterjedt
egy, az indián hitvilág és a kereszténység elemeit ötvöző spirituális
mozgalom, az ún. Szellemtánc. Az ehhez csatlakozók abban hittek, hogy ha
sokáig táncolnak, csoda történik, és egy hatalmas isteni vihar
egyszerűen felkapja és elviszi a gyűlölt fehéreket. Az általános
lázadástól rettegő rezervátumi hatóságok betiltották, és minden
eszközzel üldözték a mozgalmat. 1890 karácsonyán a Little Bighornnál
1876-ban megsemmisült, majd újjászervezett 7. lovasezred a Wounded Knee
pataknál letartóztatott egy 300 fős sziú táncos csoportot. Másnap az
indiánok lefegyverzése közben véletlenül eldördült az egyik harcos
puskája. A katonák válaszul belelőttek a tömegbe. A mészárlás során
mintegy 150 indiánt – zömmel, gyerekeket és nőket – öltek meg. A
megfagyott, groteszk pózba merevedett holttesteket később tömegsírba
temették. Ezzel a tömeggyilkossággal lezárult az indiánháborúk korszaka.
A különböző törzsek híres főnökei (Ülő
Bika, Őrült Ló, Tompa Kés stb.) ekkor már szinte mind halottak voltak.
Több éves huzavona után végül a bebörtönzött apacs túlélők
visszatérhettek a szülőföldjükön felállított rezervátumokba.
Geronimónak biztonsági okokból ezt sem
engedték meg. Az időközben hírességgé vált főnök 1909-ben egy oklahomai
kajova rezervátumban halt meg. Formálisan még ekkor is hadifogoly volt. A
következő évben hivatalos adatok szerint 10 bölény volt az USA-ban. Az
egykor 60 milliós csordákat az amerikaiak szisztematikusan irtották.
Tudták, hogy eltűnésükkel együtt végleg leáldozik a síksági bölényvadász
törzsek napja. A jelenség lényegét ragadta meg 1867-ben Richard Dodge
ezredes: „Ölj meg annyi bölényt amennyit tudsz. Minden lelőtt bölény egy
halott indián.” Image
A 19. század az USA-ban élő indiánok
számára tragikus volt: létszámuk kevesebb, mint a felére csökkent, több
millió négyzetkilométernyi földről elűzték és elszigetelt, kis
rezervátumokba kényszerítették őket, kultúrájuk örökre eltűnni látszott.
Bár az egyes államok szintjén, egyes törzsekkel szemben többször is
előfordultak népirtó célzatú politikai és/vagy katonai intézkedések, a
szövetségi kormányzatnak soha nem volt célja az indián lakosság teljes
kiirtása. Tehát bár megfogalmazódtak és sokszor gyakorlati lépésekké
formálódtak genocídiumra vagy akár totális genocídiumra is vonatkozó
szándékok, az észak-amerikai indiánok tragédiájának egésze mégsem írható
le ezekkel a fogalmakkal.
A feketéket felszabadító polgárháború
hőse, az indiánháborúkat évekig irányító Phil Sheridan tábornok 1869-ben
jelen volt, amikor egy magát megadó komancs főnök (Tosaui, azaz Ezüst
Kés) magára mutatva azt mondta: „Én Tosaui, én jó indián.” Sheridan erre
ezt válaszolta: „Az egyedüli jó indiánok akiket valaha láttam, halottak
voltak.” A sheridani mondat parafrazált változatával („Csak a halott
indián a jó indián!”) leírható politika még akkor sem jellemezte az
általános gyakorlatot, ha egyes kormányzók, katonatisztek és telepesek
hasonló nézeteket is vallottak. Ehelyett Washington a beözönlő telepesek
földigényének kielégítése érdekében, rasszista,
civilizációs-gyarmatosító ideológia alapján, a gazdasági
szükségszerűségre hivatkozva lépett fel az őslakosok ellen. Az
elsődleges politikai és gazdasági célok közé tartozott tehát az USA
területének növelése, a telepesek földhöz juttatása, a nyersanyagok és
ásványi kincsek megszerzése. Az eszközök között szerepelt az őslakosok
elűzése, deportálása, katonai legyőzése, lokális szinten részleges vagy
éppen teljes kiirtása. Az indiánok elkergetése, kirablása és
elpusztítása leginkább e tényezők következményeként értelmezhető. A
majdnem háromszáz éves folyamat eseményei számos kategóriába
illeszkednek. Az indiánok elűzése és deportálása etnikai tisztogatásnak ,
a telepesek gyilkosságai elsősorban etnikai atrocitásnak , a hadsereg
által elkövetett mészárlások etnikai tömeggyilkosságnak definiálhatók.
Könyv- és linkajánló
Dee Brown: A Vadnyugat története indián szemmel. Budapest, 1976, Kossuth.
Dee Brown: Bury My Heart at Wounded Knee. An Indian History of the American West. New York, 1991, Henry Holt and Co.
Walter Pedrotti: Az indián háborúk. Budapest, 2001, Alexandra.
http://www2005.lang.osaka-u.ac.jp/~krkvls/history.html
Dee Brown: Bury My Heart at Wounded Knee. An Indian History of the American West. New York, 1991, Henry Holt and Co.
Walter Pedrotti: Az indián háborúk. Budapest, 2001, Alexandra.
http://www2005.lang.osaka-u.ac.jp/~krkvls/history.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése