Tanka
Endre elemzése alapján a földtörvény tervezet is ellentétes az érvényes
kormányprogrammal, ráadásul szakmailag és jogilag is hibás, erkölcsileg
pedig tarthatatlan.
Mi történik itt? Mi történik Magyarországon vidékfejlesztés címén? Ki és milyen módon kormányozza a földügyeket? Hogy merészel egy országgyűlési képviselő szavazni, ha a földügyekben csak ennyit tud nyilatkozni: "nem értek a földügyekhez"? Hogy merészeli bárki hozzáértés hiányában veszélyeztetni a magyar földet?
Mi történik itt? Mi történik Magyarországon vidékfejlesztés címén? Ki és milyen módon kormányozza a földügyeket? Hogy merészel egy országgyűlési képviselő szavazni, ha a földügyekben csak ennyit tud nyilatkozni: "nem értek a földügyekhez"? Hogy merészeli bárki hozzáértés hiányában veszélyeztetni a magyar földet?
Szép szóval, de csúnya tettekkel, pályázati rendszerrel, törvényekkel ítéli halálra a családi és falugazdaságokat a magyar kormány. A kormány programjában (szóval) azt ígérte és hirdette, s máig hirdeti, hogy a családi és kisebb, helyi gazdaságokat támogatja, tettei azonban mind az NFA földbérleti pályázatok elbírálásában, mind pedig a parlament elé társadalmi vita nélkül (annak meghirdetésével, valójában messze-messze elkerülésével) benyújtott földtörvény tervezetében az eredeti és hangoztatott céljaival és szavaival arcátlanul és gyökeresen ellentétesek.
"A Fttv ... a földhaszonbérlet
mértékének meghatározásánál ... a gazdálkodó
jogi személyek (nagyüzemek) javára nyílt, kedvezményes megkülönböztetést
alkalmaz a földbérleti piac többi szereplőjével szemben. (...) Ez a
kiváltságos térmérték is ... csak viszonylagos korlát, mert ... a névre szóló részvényeseitől
korlátlan mennyiségben haszonbérelhető föld, valamint az a terület is, amelyet
kényszerhasznosítás címén használ, mivel mindezek nem számíthatók be a
törvényi maximumba. Valójában e jogintézmény – a hatályos Földtörvénnyel
egyezően – korlátlan üzemméretet szavatol a nagyüzemnek."
... a hazai rendezés intézményesen fenntartja a nagybirtokrendszert, sőt, annak nyomasztó gazdálkodói és hatalmi túlsúlyát a földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet nem indokolható, megkülönböztetett kiváltságaival kívánja megszilárdítani.
... a hatóság csak a bármely személy (természetes és jogi személy) által a konkrét esetben fenntartható üzem (legkisebb és a lehetséges legnagyobb) nagyságát határozza meg.
... Egy jogállam alkotmányos birtokpolitikai célként nem tűzheti ki és törvényesen nem indokolhatja meg, hogy bármely gazdálkodó jogalany részére a – korlátozottan rendelkezésre álló termőföld alapból – megkülönböztetett nagyságú földszerzést szavatol, míg ugyanezt a földpiac többi szereplőjétől megtagadja.
... és így tovább ...
... a hazai rendezés intézményesen fenntartja a nagybirtokrendszert, sőt, annak nyomasztó gazdálkodói és hatalmi túlsúlyát a földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet nem indokolható, megkülönböztetett kiváltságaival kívánja megszilárdítani.
... a hatóság csak a bármely személy (természetes és jogi személy) által a konkrét esetben fenntartható üzem (legkisebb és a lehetséges legnagyobb) nagyságát határozza meg.
... Egy jogállam alkotmányos birtokpolitikai célként nem tűzheti ki és törvényesen nem indokolhatja meg, hogy bármely gazdálkodó jogalany részére a – korlátozottan rendelkezésre álló termőföld alapból – megkülönböztetett nagyságú földszerzést szavatol, míg ugyanezt a földpiac többi szereplőjétől megtagadja.
... és így tovább ...
NE! NE TOVÁBB!
Tanka Endre részletes elemzése a földtörvény tervezetről:
A földforgalmi
törvénytervezet (T/ 7979. : Fttv)
konceptuális (fogalmi, elképzelésbeli) tarthatatlansága
konceptuális (fogalmi, elképzelésbeli) tarthatatlansága
1. Az Fttv újraszabályozza a földtulajdonszerzés
feltételeit és mértékét (az utóbbira ld. 12 – 17. §) továbbá a haszonbérelhető
terület nagyságát (32 – 36. §). A rendezés joglogikai indoka a mezőgazdasági
üzemszabályozás (Ütv) egyidejű bevezetése, amely együtt jár az üzemméret
törvényi korlátozásával. A természetes személyek tulajdonjog szerzésénél
a lényegi változás az, hogy az eddig személyenként járó 300 ha maximális szerzési
mértéket az Fttv csökkenti a jogszerző
gazdálkodói státusától függő, különböző mértékekre. (Így az önfoglalkoztató és az
őstermelő legalább 100 m2-t, legfeljebb 50 hektárt, az egyéni vállalkozó
legfeljebb 300 hektárt, a családi gazdaság legfeljebb 500 hektárt szerezhet.)
A gazdálkodó jogi személy (GT, szövetkezet,
egyéb gazdálkodó szervezet) a saját nevében nem szerezhet földtulajdont,
viszont ez a jog a cégtulajdonos személyeket „földműves”, tovább „mezőgazdasági
termelő” jogcímén illeti meg, külön nevesített elővásárlási és elő-
haszonbérleti címek alapján. (Ld. a „helybeli illetőségű” jogi személy és más
szervezet ismérvét: 5. § /1/ 9. pont) A jogi személy cégtulajdonosára a
tulajdonszerzés általános szabályaitól egy eltérés van. E szerint, ha a
jogszerző földműves a gazdasági társaságban minősített befolyással bír, úgy a
GT tulajdonában álló földek mértékének a 3/4 részét az ő meglévő tulajdonaként
kell figyelembe venni, vagyis össze kell számítani a megszerezni kívánt föld
mértékével. (13. § /2/)
A Fttv ugyanezt a rendezőelvet alkalmazza a földhaszonbérlet
mértékének meghatározásánál, azzal az eltéréssel, hogy itt a gazdálkodó
jogi személyek (nagyüzemek) javára nyílt, kedvezményes megkülönböztetést
alkalmaz a földbérleti piac többi szereplőjével szemben. Míg ui. a természetes
személyeknél a bérlet megengedett felső határa (a tulajdonban és bármely címen
használatban álló földterület beszámításával) azonos a tulajdonszerzés
rendezési mértékével (50, 300 és 500
ha), addig a mezőgazdasági
termelők (a nagyüzemek) 300 és 1200
ha közti földet haszonbérelhetnek. (33. §) Ez a
kiváltságos térmérték is, azonban, csak viszonylagos korlát, mert az 1200 ha üzemméretet tovább
növelheti a cégnek a tagjaitól, illetve RT esetén a névre szóló részvényeseitől
korlátlan mennyiségben haszonbérelhető föld, valamint az a terület is, amelyet
kényszerhasznosítás címén használ, mivel mindezek nem számíthatók be a
törvényi maximumba. Valójában e jogintézmény – a hatályos Földtörvénnyel
egyezően – korlátlan üzemméretet szavatol a nagyüzemnek.
2. A tulajdonszerzés és a haszonbérlet feltételei
megváltoztatásának az alapvető indoka, vagyis a mezőgazdasági
üzemszabályozás alakító hatásának a szükségszerű jogkövetkezménye csak
akkor állna fenn, ha a jogalkotó a piacgazdasági, vagyis az Észak – és Nyugat –
Európában élő, valós földpiaci üzemszabályozással élne. Ennek lényegét,
azonban elvetette, mert míg e modell rendeltetése a nagybirtokrendszer és a
vele járó külföldi földspekuláció kizárása, addig a hazai rendezés
intézményesen fenntartja a nagybirtokrendszert, sőt, annak nyomasztó
gazdálkodói és hatalmi túlsúlyát a földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet
nem indokolható, megkülönböztetett kiváltságaival kívánja
megszilárdítani. Ezt az állítást a következő bizonyítja:
2.
1. A
piacgazdasági üzemszabályozás
== a teljes földalapra, valamennyi
árutermelő gazdaságra kiterjed;
== kivételt nem
tűrve kötelező;
== összekötött a közösségi és a nemzeti
kiegészítő támogatással: az a gazdaság, amelyik nem veti magát alá az
üzemszabályozásnak és a vele járó kötelező nyilvántartásba vételnek, az kizárt
az agrártámogatásból;
== bármely
gazdaság – a gazdálkodó tőkeerejétől függetlenül – csak egyetlen üzemet
tarthat fenn;
== az üzemvezető nem dönthet az üzem méretéről,
hanem azt csak a kötelezően előírt törvényi minimum és maximum határain belül
választhatja meg;
== az üzemméret
túllépése a többletterület kötelező elidegenítésével jár; (ld. a francia
Safer kényszer – adásvételét);
== az üzemszabályozás nem nyújt kedvezményt a jogi
személy (vagy egyéb) gazdálkodó szervezetnek, hanem annak az
üzemlétesítés és üzemvitel azonos feltételeit kell teljesítenie a természetes
személyekre előírt kötelezettségekkel (ezeknek a cég természetes személy tagjai
kötelesek eleget tenni);
== a fenti
rendezőelvből következik, hogy a gazdálkodó szervezetnek semmilyen
jogcímen (földtulajdonosként vagy haszonbérlőként) nem lehet térmértéki
kiváltsága, vagyis az üzemméretének törvényi maximuma nem haladhatja meg
a magángazdák üzemméretét; (ld. pl. a francia nagytáblás gabonatermesztés 40 ha birtok – minimumát és 250 ha birtok – maximumát).
2. 2. A
piacgazdasági üzemszabályozástól a hazai rendezés a következő lényeges
intézményekkel tér el[1]:
== az Ütv csak
jövőbeli hatályú, így a fennálló birtokszerkezetet nem érinti (semmilyen
kötelező átalakulást nem tervez és nem ír elő a nagyüzemek terhére, amelyek –
Zvi Lerman világbanki szakértő számításai szerint – gazdaságaink 8 % - át
teszik ki és a földalap 90 % - át birtokolják);
== az Ütv nem
lesz kötelező: az üzemvezető a saját érdekei szerint dönthet, hogy az
üzemszabályozásnak aláveti –e a gazdaságát, vagy sem;
== az Ütv
kikényszerítésére nincs közigazgatási (közhatalmi) szankció (az
elgondolás szerint csak közvetett gazdasági eszközök, ma még bizonytalan adó –
és illetékpolitika, stb. ösztönzik majd a nagyüzemi gazdálkodót a rendezés
elfogadására);
== a fenti
rendezőelvek eleve kizárják, hogy a hazai üzemszabályozás a teljes
földalapra és az összes árutermelő gazdaságra kiterjedjen;
== az
üzemszabályozásnak nincs kapcsolata az agrártámogatási joggal, ezért lemond róla, hogy a támogatási jog
elvesztésének szankciója a nagyüzemet rászorítsa méretének csökkentésére és az
üzemszabályozásnak való alávetésére;
== az Ütv elveti
az „egyetlen üzem” működtethetőségének a törvényi követelményét. (Az Ftttv
ezt már azzal érvényesíti, hogy a jogi személy vagy egyéb gazdálkodó szervezet
a cég „földműves” tagja személyében
ugyan „csak” 1200 ha
méretű üzem földtulajdonához és bérletéhez juthat, de egyrészt, e méret
korlátlan, mert tetszőleges nagyságra növelheti további tag vagy
részvénytulajdonos felvételével, akinek bármennyi földje lehet: ez nem számít
be az 1200 ha
mértékbe. Másrészt, a társasági jogi cégszerveződés a tetszőleges számú
cégformák szorosabb – szűkebb összefogásával – a cég „földműves” tagjának járó 1200 ha üzemmérettel és a
„mezőgazdasági termelő” elővásárlási és elő – haszonbérleti kiváltságaival –
bármely számú üzemet működtethet, ha azok egyenként betartják a maximum 1200 ha elvi korlátot. (Ez
utóbbi is csak látszat – korlát.) E miatt az Ütv üzemméret korlátozása csak
a természetes személyek üzemeire érvényesül, míg a jogi és egyéb (társasági,
stb.) gazdálkodó szervezetek esetében fiktív, valójában elesik.
3. Mivel az Ütv megtagadja a piaci üzemszabályozás alaprendeltetését,
a nagybirtokrendszer korlátozását (kizárását), ezzel eleve semmissé teszi az
Fttv célrendszerét. (Ld. az Fttv preambulumát, amely – egyebek közt - a
falu népesség megtartó képességének megújulását, a helyi foglalkoztatás
bővülését, a családi közösségek termelési közösségként megszerveződését, a
középüzemek elterjedését, a saját munkavégzésen alapuló termelés
kiterjesztését, az önfoglalkoztatás megerősítését célozza meg.) Nyilvánvaló: az
Fttv csak hamis célképzetet fogalmazhat meg a családi gazdálkodás meghatározó
szerepének létrehozására, amikor a jogalkotó egyidejűleg intézményesen
elkötelezte magát a nagyüzem birtokszerkezetének fenntartása és földtulajdonnal
(elővásárlási és elő – haszonbérleti kiváltságokkal) megszilárdítása mellett.[2] Ugyanakkor
az Fttv ahhoz, hogy a nagyüzem számára a többi földpiaci szereplőhöz képest
megkülönböztetett, tetszőleges mértékű és számú üzemet, valamint arra
földtulajdonszerzést is biztosítson, kénytelen volt mellőzni a földpiaci
üzemszabályozás központi vezérlőművét, a szektoregyenlőség és a
versenysemlegesség közösségi jogi követelményét. A piaci üzemszabályozásnak
ui. – kivételt nem tűrő – rendezőelve, hogy az üzemméret meghatározása (a
minimális és a maximális „birtokméret”) teljesen független az üzemet fenntartó
személyétől (tőkeerejétől), ami helyett kizárólag tárgyi ismérvekre
alapozza a lehetséges üzemméretet. Ezek lényege a föld művelési ága, az
alkalmazott termesztési technológia és a helyi földellátottság.[3]
Ugyancsak ebből ered, hogy a közigazgatási beavatkozás nem a
tulajdonszerzést és nem a földhaszonbérlet mértékét korlátozza, hiszen az
üzemlétesítés számára még a földhasználat jogcíme is közömbös. E helyett
a hatóság csak a bármely személy (természetes és jogi személy) által a konkrét
esetben fenntartható üzem (legkisebb és a lehetséges legnagyobb) nagyságát
határozza meg.
Az Fttv viszont – a kívánt eredmény, a nagyüzem
kiváltságos elsajátítási helyzetének szavatolásához – kénytelen volt nem
létezőnek tekinteni a közösségi jog által megkövetelt és védett versenyjogi
minimumot, amin áttört és az üzemméret törvényi rendezését az
üzemgazdaságtan tárgyi ismérvei helyett nyíltan – kényszerű elismeréssel – szubjektív
tényezőkre alapozza.[4] Ezek közül különösen kirívó a „földműves
tevékenységének birtokpolitikai megítélése”, ami önmagában is a rendezés
önkényének a reális veszélyét hordozza. Egy jogállam alkotmányos
birtokpolitikai célként nem tűzheti ki és törvényesen nem indokolhatja meg,
hogy bármely gazdálkodó jogalany részére a – korlátozottan rendelkezésre álló
termőföld alapból – megkülönböztetett nagyságú földszerzést szavatol, míg
ugyanezt a földpiac többi szereplőjétől megtagadja. Már pedig, az adott
esetben a nagyüzem „gazdasági mérete és termelési képessége”, tovább
„birtokpolitikai megítélése” alapján a jogalkotó rendelkezése épp ezt valósítja
meg.
4. A célrendszer megkerülése és az üzemméret tárgyi
jogalapjának az elvetése után az Fttv már gátlástalanul kialakíthatta – a
„tulajdonszerzés közjogi korlátozásának a tulajdonszerző személyéhez tapadó,
általánosan kötelező követelmények többrétegű megfogalmazásával”[5] -
a földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet kasztrendszerét a közel két millió
magángazda (őstermelő, önfoglalkoztató, egyéni vállalkozó és családi gazda)
terhére. Egyidejűleg a „birtokpolitikai megítélés” szubjektív kategóriája a
tulajdonszerzésnél a jogi (vagy egyéb) személy nagyüzemnek a
természetes személyekkel azonos tulajdonszerzési esélyt teremtett (a
„földműves” cégtulajdonosok egyenkénti szerzőképességével ezt meg is
sokszorozva), míg a földhaszonbérletnél a korlátlan üzemméretet is biztosító
kiváltságrendszert létesített. Az Fttv ezt az eredményt olyan
jogtechnikával érte el, amely egyfelől, a természetes személy földműves
gazdálkodói státusát a meghatározó, áttörhetetlen korlátnak használja a
maximális földszerzés mértékének behatárolásánál. E jogalanyok üzemméretének
ilyen módszerű leszűkítése azért jelent kasztrendszert, mert abból a
magángazda földműves a gazdálkodói
többlet - teljesítményével sem képes kitörni.[6]
Másfelől, az Fttv a „birtokpolitikai megítélés” szubjektív feltételrendszerét a
nagyüzem javára következetesen végrehajtja nemcsak a földtulajdonszerzésnél,
hanem az elővásárlási jogok, az elő – haszonbérleti rangsor, a haszonbérlet
térmértéki kiváltságai és – a külön törvényi rendezésre utalt – vállalkozói
földhaszonbérlet intézményi kiváltságaival is.
4. 1. Az elővásárlás elsődleges jogosultja
bármely földnél – még az önkormányzat által kijelölt települési övezet
földjénél is – a föld helyben lakó volt haszonbérlője. (23. § /1/) Ez a
földalap 70 – 90 százalékára a nagyüzemi cégtulajdonos tulajdonszerzését
biztosítja.[7] Ha az Fttv valóban a kis –
és középüzemek földtulajdonszerzését kívánná segíteni, úgy ki kellene mondania,
hogy „….elővásárlási jog illeti meg
a/ a föld helyben lakó, nem nagyüzemi (gazdasági társasági és szövetkezeti)
cégtulajdonos volt haszonbérlőjét….” (Fttv 23. § /1/ a/pontja) A „nagyüzemi földművesek”, pedig a b – d./
pontokban felsorolt természetes személyek mögé, az e/ pont ranghelyére
kerülnének.
Ugyanez a törvényhely – a volt haszonbérlővel azonos
rangsorban – az elsődleges elővásárlási jogot a – külföldi és belföldi –
tőkeberuházónak adja meg ültetvény telepítése (üzemeltetése), állattartó
telep és halastó üzemeltetése címén. (23. § /1/a. pontja és 24. § /3/ a -
c. pontjai) Ez a nagyüzemi
tőketulajdon merőben alaptalan kiváltsága, ami az összes, nem tőkeerős, kis –
és középüzemi helyi gazdálkodót megfosztja a földtulajdonszerzés esélyétől.[8] Az a
tény, hogy bárki – a tőkeereje alapján – értéknövelő beruházást
teljesített a bérelt földön, a legkevésbé indokolja számára a földtulajdoni
monopólium – minden más földpiaci szereplővel szemben garantált – biztosítását.
A mai világválság helyzetében ui. a föld közfunkcióinak és élelmiszertermelő
szerepének az új értékrendjében (amely az államra alkotmányos felelősséget
hárít polgárainak élelmezés biztonságáért) semmiképp nem elfogadható
birtokpolitikai államcél a földtulajdonnak a helyi gazdákkal szemben az – akár
hazai, akár külföldi – tőkehasznosító részére biztosítása.
Az Fttv a nagyüzemi tőketulajdon földszerzési
elsőbbségét a gazdálkodás kiterjesztésére külön biztosítja. Amikor ui. a
tőkebefektető – a 24. § (3) a- d/ pontjai szerint kedvezményezettekkel (állattartó
telep üzemeltetője, állattartást vállaló földműves, ültetvény - telepítő és
üzemeltető, továbbá egyedi agrár - környezetvédelmi termelésre vállalkozó
személy) azonos rangsorba kerülne, úgy elsőbbségi ranghely illeti meg őt az
üzem – kiegészítő földszerzés és új üzem létesítése címén. (24. § /4/ a –
b. pontjai) Nem vitatható: itt is a tőkeerő (mint az elsajátítási
magánérdek anyagi alapja) és nem a helyi termelők földellátásának a célja dönti el, hogy kié lehet a
földtulajdon.
4. 2. Az elő – haszonbérleti jog elsődleges
jogosultja a magyar állam. (43. § /1/)[9] Őt
követően, viszont az Fttv a nagyüzem földszerzési elsőbbségét hasonló
céltudatossággal biztosítja, mint az elővásárlási jognál, de eltérő jogtechnika
alapján. Az önkormányzat által kijelölt övezeti földnél ui. az elő –
haszonbérlet rangsora azonos az elővásárlás sorrendjével, tehát a nagyüzemi
cégtulajdonos itt is a „föld helyben lakó volt haszonbérlője” jogcímén kap
elsőbbséget. (43. § /3/) A nem –
övezeti földek elő – haszonbérleti jogára, pedig a rangsor elsődlegessége
(ha az NFA nem élt e jogával) a mezőgazdasági termelőket, vagyis a jogi
személy (vagy egyéb gazdálkodó szervezet) nagyüzemeket illeti meg.[10] Az
egyes „jogosulti csoportokon” belül az Fttv elsőbbséget ad a tőkeberuházást
teljesített családi gazdálkodóknak. (Halastó, állattartó telep
üzemeltetése, ültetvény telepítése, stb. címén: 43. § /5/)[11]
Nyilvánvaló: ha az Fttv a saját
célrendszerét követi, ezen belül a helyi őstermelők, egyéni vállalkozók,
családi gazdálkodók elsődleges földszerzését kívánja biztosítani, úgy mellőznie
kell a mezőgazdasági termelők elsődleges elő – haszonbérleti jogosultságára és
kötelező kijelölésükre írt törvényi rendelkezést. (43. § /4/)
4. 3.
A haszonbérletnél az Fttv megszűntette a GT és a
szövetkezet eddigi - a közösségi jogba
ütköző - térmértéki kiváltságát, a legfeljebb 2500 hektárra terjedő területi
mértéket, ami korlátlan üzemméretté növelhető a saját tagtól és a névre szóló
részvényestől bérelhető földek be nem számításával. Egyidejűleg, azonban, a
haszonbérelhető terület nagyságát a földbérleti piac valamennyi szereplőjére
kiterjedően újra szabályozta. Ezzel végrehajtja egyrészt, a nem nagyüzemi
földhasználók kasztrendszerbe szorítását, másrészt a nagyüzemi tőketulajdonosok
részére űj, átfogó kiváltságok rendszerének a kiépítését.
Az önfoglalkoztató és az őstermelő legfeljebb
50 ha,
az egyéni vállalkozó 300
ha, a családi gazdálkodó 500 ha földet bérelhet,
mindenkor a bármely jogcímen használt földterülete beszámításával. (32. §
/1/) A mezőgazdasági termelő (a
jogi és egyéb személyiségű nagyüzem) legfeljebb (szintén a bármely címen
használt földje beszámításával) 300
ha föld bérletére jogosult, ha a szerzést megelőző 3
évben átlagosan 15 főnél kevesebbet foglalkoztat. A szerzési mérték 500, 800, ezer
és legfeljebb 1200 ha
nagyságra nő, ha a nagyüzem átlagos foglalkoztatási létszáma eléri a 30, a 60, a 80, illetve a 100 főt.
A szerzési mérték jogi értelemben korlátlan, mert azt tovább növelheti a cég
tagjától (névre szóló részvényesétől) bérelhető földek mennyisége, ami nem
számítható be a törvényi mércébe. (33.§) Az Fttv a nagybirtokrendszer új
térmértéki kiváltságát közgazdasági indokokra, főleg a foglalkoztatás -
politikára alapítja: a nagyüzemek meghatározó szerepet játszanak a
mezőgazdasági munkaerő foglalkoztatásában, a vidék felemelésében, így
nyilvánvaló közérdek az üzemméretük kedvezményezett kiterjesztése a többi
gazdálkodóval szemben.[12]
Egyértelmű, hogy a földbérletnél kialakított
kasztrendszer, minek ellenpólusa a nagyüzem földszerzési és üzemméreti
kiváltsága, átgázol az Fttv célrendszerén, miközben (a később kifejtettek
szerint) a közösségi és a hazai jogba ütközik. E mellett, a nagyüzem
meghatározó mezőgazdasági foglalkoztató képességének a tételezése és
földszerzési kiváltságainak erre alapítása hamis, számos tárgyi bizonyítékkal
megcáfolt közgazdasági érv. Valójában – mivel épp az iparszerű, nagytáblás
művelés és a nagygépekre épülő technológia miatt a nagyüzem élőmunka igénye
csekély, a nyereséghozam kényszere pedig ezt még tovább szűkíti – a mai
egyéni gazdaságok (az őket felszámoló gazdasági szabályozók ellenére is) azonos
területegységre vetítve négy – és hétszeres foglalkoztatási arányt érnek el a
nagyüzemhez képest. Ezért a megkülönböztetett térmértéki kiváltság – ha az csak
a közgazdasági szemponton múlna - éppen őket illetné meg.
5. Az Fttv külön törvényi rendezésre utalja a vállalkozói
földhaszonbérlet új jogintézményét, amely kizárólag a nagytőke
legerősebb mezőgazdasági szerveződésének, föld – és vagyonegyesítésének kíván
különleges kiváltságokat szavatolni gazdálkodási monopóliuma megszilárdításához
és az állami földtulajdon terhére is megvalósuló tulajdonszerzéséhez. A
jogalkotó nem hagy kétséget a felől, hogy ez a (magánelsajátítást szolgáló)
kiváltság a személyes munkavégzésen alapuló gazdaságokat nem illetheti meg.[13] Bár
az új jogintézmény nem tárgya a földforgalmi törvénynek, azonban annak a
tőkehasznosulást szolgáló – a hazai jogrendben eddig nem ismert –
kiváltságaival itt is számolni kell a miatt, mert azok a földbérleti piac
összes egyéb szereplőinek a terhére egyoldalú előnyszerzést és törvénybe
ütköző megkülönböztetést jelentenek.[14]
6. Az Fttv a
földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet mértékének új rendezésével, a
nagytőke nem indokolható földszerzési kiváltságainak létrehozásával nemcsak a
saját célrendszerén és a kormány földprogramján gázol át, hanem az
intézményeivel több, lényeges közösségi és hazai jogsértést idéz elő.
Jogi oldalról ezek abban összegződnek, hogy a földtulajdonszerzés és a
bérelhető föld mértékének törvényi korlátozása elveszti érvényes jogalapját,
mert a jogalkotó az irányadó közösségi jogot és a magyar Alkotmánybíróság e
tárgyú iránymutatásait tévesen értelmezi, a valós jogalap kötőerejétől
eltekint, ez, pedig fogalmi alapvesztéshez vezet (konceptuális
inkoherencia). Mindez a következőkben jelenik meg:
6. 1.
A törvényelőkészítő részletesen kitér a jogi rendezés
jogalapjára és az Fttv indokolása többször utal rá, hogy az új intézményei
teljes összhangban állnak a kötelező közösségi joggal.[15] Ugyanakkor,
a jogi következtetéseinek levonása azt bizonyítja, hogy a jogalkotó vagy nem
ismeri, avagy nem kívánja ismerni (alkalmazni) a hiteles közösségi jogot e
döntő kérdésben. A tisztázáshoz, ezért nem mellőzhető a valós jogalap rövid
felidézése.
Magyarország földtulajdoni és földbérleti piacon gyakorolható
önrendelkezésére a földmoratórium lejártával a Római Szerződés (EUSZ:
Európai Uniós Szerződés) 56. cikke az irányadó. Az Európai Bizottság
számunkra adott iránymutatása már a csatlakozást előkészítő tárgyalásoknál
tisztázta ennek tartalmát. E szerint, amint a tőke szabad áramlásának
bármely korlátozása tilos, mind a tagállamok, mind a harmadik országok
viszonylatában, ennek jogi analógiájára – a tőkeszabadság értelmében - a
földtulajdon és a földhasználat szabad forgalmazásának az akadályozása is tilos
az EU területén.
Az EB az EUSZ 56. cikkének a földre való alkalmazásáról részben a saját iránymutatását – mint nem
kötelező, értelmező jogforrást - jelölte meg, részben, pedig azt kiegészítette az Európai Bíróság eseti
döntésével. Az iránymutatás – szó szerint – a következő: „A tőke szabad áramlását érintően tiltott
minden, mind a diszkriminatív, mind a nem diszkriminatív korlátozás. Azok a nem
diszkriminatív intézkedések, amelyek a beáramló tőkemozgást korlátozzák,
megengedettek, feltéve, hogy olyan objektív és állandó feltételeken alapulnak,
amelyeket közzétettek és a közérdek érdekében kötelező elvárásokat támasztanak
alá. Minden esetben, tiszteletben kell tartani az arányosság elvét.” (EB
97/C/220/06. sz.) Ehhez járuló, további követelmény az Európai Bíróság iránymutatása, amely szerint „a gazdasági
okok nem tekinthetők kötelező elvárásnak.” (17/92. sz. eset, ECR 1993.)
A fenti, együttes feltételek rendszerét az arányosság
közösségi jogi fogalma teszi teljessé. Általában – tehát nem kizárva a konkrét,
egyedi eset sajátos szempontjait (melyeket épp az EKB gyakorlata alakít) – az
arányosság alapelve a következő igényeket támasztja:
a/ a kérdéses intézkedés – jelen esetben a tőkemozgás
korlátozása – megfelelően szolgálja a jogos célkitűzést,
b/ az intézkedés szükséges legyen, elsősorban
arra figyelemmel, hogy nincs – e kevésbé
korlátozó jogi eszköz a cél elérése érdekében;
c/ az intézkedés arányos és kiegyensúlyozott
legyen olyan értelemben, hogy bármely sérelemnek vagy korlátozásnak, melyet az
intézkedéssel okoztak, megfelelően egyensúlyban kell állnia az elért (mégpedig
a társadalmi közösség számára elért) előnyökkel a nélkül, hogy az intézkedés
bármely diszkriminációt megengedne.
6. 2. 2014. V. 1-től az államterületünket alkotó,
bármely rendeltetésű föld tőkének fog minősülni, függetlenül attól, hogy annak
szabad forgalmazása kinek a javára hoz tulajdont, avagy földhasználati
jogcímet. Ehhez képest, a föld tőke – minősége épp úgy érvényesül bármely természetes
személy (önfoglalkoztató, őstermelő, stb.) földügyleténél, mint a szervezeti
tőketulajdonosok földszerzésénél. Az Fttv amikor – a szerzési mértékek önkényes
korlátozásával – kasztrendszert létesített a természetes személyek
földtulajdona és földbérlete terhére, miközben a nagyüzemi cégtulajdonosoknak a
korlátlan üzemméretet is lehetővé tevő kiváltságrendszert alkotott, ezzel az
EUSZ 56. cikkén alapuló, szabad földforgalom egyik döntő alapkövetelményét, a
hátrányos megkülönböztetés (diszkrimináció) tilalmát is megszegte. Nem
szorul bizonyításra: az őstermelő, az egyéni vállalkozó és a családi gazda,
akit az Ftv eddig a személyében 300
ha föld tulajdonának szerzésére jogosított (négy tagú
családjával, pedig 1200 ha
földje is lehetett), a legfeljebb 50
ha (300
ha és 500
ha) mértékre leszűkített maximális földtulajdon -
szerzési képességével, továbbá az ugyanígy csökkentett haszonbérleti
maximumával súlyos, megkülönböztetett hátrányba kerül azzal a nagyüzem
cégtulajdonossal szemben, akit a földtulajdonszerzés természetes személyekre
irányadó mércéjén felül az 1200 hektárt is meghaladó földhaszonbérleti jogcímek
kiváltsága illet meg. A tőke (a szabad földforgalom) mozgásának mindenek
előtt a diszkriminatív korlátozása tilos. Már pedig, a kivételes korlátozhatóság
egyetlen jogi érve (törvényi feltétele) nem hozható fel a mellett, hogy az Fttv
a közel 2 millió hazai földpiaci szereplőt megfossza a földtulajdonszerzés és
bérleti esély mai törvényi lehetőségeitől, amelyeket egyidejűleg a nagyüzemi
tőketulajdonosok számára nagymértékben, intézményi garanciákkal kiterjeszt.
Nyilvánvaló: a nagybirtokrendszer ilyen módszerű megszilárdítása, földszerzési
monopóliumának megteremtése nem minősülhet a „közérdeket érvényesítő, kötelező
társadalmi elvárásnak” (ami a kivételes korlátozhatóságot
megalapozná),ellenkezőleg, az utóbbi közérdek épp a tőketulajdon szerzési
feltételeinek a természetes személyek jogállásához igazítását követeli.
Az Fttv, tehát nem rendelkezik törvényes jogalappal a
földtulajdonszerzés és a földbérlet diszkriminatív szabályozására. E
helyett, jogszerűen, két megoldás között választhat. Vagy azonos szerzési
mértéket ír elő valamennyi földpiaci (bérleti) szereplő számára, vagy korlátlan
földtulajdoni és földbérleti piacot nyit, bármely mérték – korlát nélkül.
Mivel az utóbbi a közérdekű birtokpolitikát eleve kizárná, célszerűen csak az
első módszer jöhet szóba.[16]
6. 3. Az Fttv által végrehajtott diszkrimináció sérti
az Alkotmánybíróság földpiac – szabályozásra korábban kialakított határozatát.
((35/1994. /VI. 24./ AB határozat) Az utóbbi ugyan azokra a lehetséges szerzési
korlátokra vonatkozik, amelyekkel az állam a korlátlan földpiac megnyitási
kötelezettsége beálltáig (a földmoratórium lejártáig) élhet. Ugyanakkor az AB
fontos alaptételt rögzít a földtulajdon és a földtulajdon szerzés jogi
megítélésére. E szerint a tulajdonhoz – így a földtulajdonhoz – való alapjog
nem terjed ki a tulajdonszerzésre. A tulajdonszerzés joga nem alapjog, nem
érinti a jogképességnek az Alkotmány 56. szakaszában biztosított alapjogát sem.
(35/1994. /VI. 24./ AB határozat 3. pontja. ) Az Alkotmány 13. § - a csak a már
megszerzett földtulajdont részesíti alapjogi védelemben, míg ez a védelem nem
terjed ki a földtulajdonszerzésre. Az államnak nincs kötelezettsége arra,
hogy a magánszemélyt tulajdonszerzéshez vagy tulajdon élvezetéhez segítsen.
(936/D/1997. AB határozat)
Ebből következik, hogy amikor az állam alkotmányos
államcélt tűz ki a birtokpolitika érvényesítésére, ami a szűkös
földalap újraelosztásával jár (magánszemélyeket földtulajdonhoz és
földhasználathoz juttat), ezzel nem háríthat megkülönböztető, hátrányos
jogkövetkezményeket a földpiaci szereplők egyetlen csoportjára sem, vagyis be
kell tartania a földpiac működtetésének versenyjogi alapkövetelményét, a
szektoregyenlőség és a versenysemlegesség érvényesítését. Az AB fenti határozatai ugyan ezt nem mondják
ki, viszont ez e nélkül is egyértelműen következik, részben az egykori
Alkotmányból,[17] részben a közösségi jog
elsőbbségéből, amit a tagállam köteles követni.
6. 4. Az Fttv földhaszonbérleti „kasztrendszere”
– a nem nagyüzemi földhaszonbérlőkre meghatározott, diszkriminatív korlátok
miatt – további közösségi jogsértéssel is jár. A jogegyenlőség és az általános
egyenlőség ui., az Európai Közösségek Bírósága által is elismert alapjog,
amelyet a gyakorlat piaci viszonyoknál – a Római Szerződés 4. cikke alapján - kiterjeszt
az azonos versenyfeltételek biztosításának a követelményére is. (Lásd pl. a
megkülönböztetés tilalmát a C- 117 – 76. és a C – 16- 77. számú egyesített
ügyekben. 1977/ECR 1- 1753, 7. pont)
6. 5. Az Fttv által bevezetett hatósági
engedélyezési rendszer (6. § /3/. II. - III. fej. 25. § és 51. § külön
elemzést igényel a célszerűség, a közgazdasági indokoltság, a joghatékonyság és
a törvényesség mérlegén. A rendeltetését tekintve ui. nem vitatható, hogy ennél
a közhatalmi beavatkozás nem a piacgazdasági üzemszabályozás közérdekét
szolgálja, hanem a nagybirtokrendszer megszilárdítását, földtulajdon
és földhasználat szerzési kiváltságait kell érvényesítenie. A piacgazdasági
modellnél ui. a hatóság az „egyetlen üzem és kötelező méretkorlát”
követelményeit kényszeríti ki, amelyek megelőzik (kizárják) a
nagybirtokrendszer kialakulását, jogi személy üzemtől is számon kérik a
személyes munkavégzés teljesülését. Másrészt, birtok – elvonással szankcionálja
az üzemtörvény megsértését (így az üzemméret túllépését). Ezzel szemben, a hazai
modell a közérdek hamis látszatát szimulálja, hiszen koránt sem a
„kasztrendszerbe szorított” kétmilliós agrárnépesség érdeke, hogy hatósági
kényszer vonja el tőle azt a földet, ami jogszerűen megilletné őt, ha a
„jogállami lelemény” nem szül fondorlatos jogtechnikát a forgalomképes
földkészletnek a tőkeerő által
kizárólagos elsajátítására.[18]
Az engedélyezési rendszer – a nem közcélú
rendeltetésétől eltekintve – alapos jogi aggályt támaszt, éspedig az Unióval
kötött Csatlakozási Szerződésünk (CsSz) megsértését, így a jogsértés
jogkövetkezményeinek kiváltását.[19] Az
Fttv indokolása állítja: e jogintézmény bevezetése teljes összhangban áll a
közösségi joggal, így azt jogsértés nélkül alkalmazhatjuk.[20] Ez a
jogi álláspont és annak az alátámasztása, azonban téves. Nem számol azzal, hogy
– bár a CsSz valóban rendelkezik egy előzetes hatósági eljárásról, amit
engedélyez – ez a kikötés azonban nem a ”mezőgazdasági földterületre”, hanem
a tagállami állampolgár másodlagos lakóhelyű ingatlanszerzésére és a külföldi jogi vagy magánszemély ingatlan
tulajdonszerzésére vonatkozik.[21] A
jogban járatos szakember – főként egy teljes jogalkotó apparátus – nem lehet
olyan felületes, hogy a CsSz (mint
nemzetközi szerződés) egyedi rendelkezéseit összekeverje a közösségi jog egyéb
normáival. Magyarország – mivel alávetette magát a CsSz 3. része (2)
bekezdésében előírt un, súlyosítási tilalomnak – nem hivatkozhat sem a
közösségi jog különböző, esetleg általános szabályaira, sem az Európai Bíróság
mezőgazdasági üzemszabályozási jogvitákban (az észak – és nyugat –európai
tagállamokban alkalmazott közigazgatási engedélyezésnél) kialakított
álláspontjára, mert a CsSz e kérdésben konkrét kötelezettségvállalást
tartalmaz, aminek önállóan, nem vitatható jogi9 kötőereje van.
A „súlyosítási tilalom” egyértelmű tartalma az, hogy a
termőföld tulajdonának és használatának megszerzésénél a magyar állam 2004. V.
1-től a tagállami állampolgárra és jogi személyre nem alkalmazhat hátrányosabb
jogintézményt, mint amit a CsSz aláírásának a napján jogszerűen működtetett. Ez
a következőt jelenti. Az uniós jogalanyok földtulajdon szerzésének
engedélyezésére az Fttv jogosult hatósági engedélyezési rendszert bevezetni,
mivel – főszabályként (Ftv 7. §) – az uniós tagságunktól fogva mind eddig (a
földmoratórium lejártáig) nem szerezhettek nálunk földtulajdont. Eltérő jogi
megítélés alá esik, viszont az uniós jogalanyok földhaszonbérlete. A CsSz
aláírásának napjától mind eddig azt nem korlátozta hatósági jóváhagyás és annak
törvényi feltételrendszere. Ezért annak a bevezetése – aligha cáfolhatóan
- „kedvezőtlenebb bánásmódot” jelent a
terhükre, vagyis beleütközik a CsSz által kikötött súlyosítási tilalomba.
Nyilvánvaló: az Fttv a tervezett engedélyezési rendszerét nem tarthatná fenn az
ellenünk induló kötelezettség szegési eljárásban.
Összegzés:
1/ Az Fttv
földforgalmi rendszere – a felvállalt jogalkotói célrendszernek megfelelően –
csak olyan mezőgazdasági üzemtörvényre épülhet, amely
·
a teljes
földalapra, minden árutermelő gazdaságra kiterjed, kötelező érvénnyel;
·
megvalósítja az
„egyetlen üzem és törvényi maximális üzemméret” követelményét;
·
a rendezést
összeköti az üzemfenntartó közösségi és kiegészítő agrártámogatásra
jogosultságával;
·
kidolgozza
valamennyi gazdaságtípus részére a „mezőgazdasági üzemmé” átalakulás
közgazdasági - jogi feltételeit és határidejét.
2/ Az AKI
kutatásszervezési megbízása alapján
(talajtani, üzemgazdasági és egyéb szakértők bevonásával) országosan, régiók, tájegységek és kistérségek szerint ki kell
munkálni – művelési ágak, termesztéstechnológia, a helyi földellátottság és
egyéb releváns ismérvek alapján – a minimális és maximális üzemméret
általános meghatározását, az attól való eltérés feltételeit és százalékos
arányait. A jogalkotónak nem a földtulajdon és a földbérlet egyes
termelőkre irányadó korlátjait kell meghatározni, hanem a bármely földműves
által létesíthető üzemtípusok legkisebb és legnagyobb mértékét kell rögzítenie.
3/ Amennyiben az Fttv megváltoztatja a
földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet hatályos alanyi térmértékét, úgy ezt
csak a jogalanyok (a földpiaci és földbérleti szereplők) szektoregyenlősége
és a versenysemlegesség követelménye alapján teheti, vagyis semmilyen hátrányos
megkülönböztetést (diszkriminációt) nem alkalmazhat az egyes gazdálkodó
csoportok terhére.
2012. szeptember 14.
Prof. Tanka Endre, az MTA doktora, ny. egyetemi tanár,
tantárgyfelelős
[1] Az Ütv tervezete nem ismert, arról sincs senkinek
köztudomása, hogy az már elkészült - e. Viszont, szakmai körök megismerhették
az Ütv koncepcióját Kurucz Mihály: Egy üzemszabályozási törvény indokoltsága c.
tanulmányából, amit 2012. tavaszán a Gazdálkodás c. folyóiratban való közlésre
készített.
[2] A kiépített jogintézményi rendszeren túl a
jogalkotónak ezt az alapállását az Fttv indokolása is leleplezi. E szerint ui.
„a kormány a nagyobb birtokok számát, a gazdaságok közötti súlyát és arányát
csökkenteni akarja, de anélkül, hogy felszámolásukra törekedne.” Általános ind.
52. o.)
[3] Ezek a tényleges üzemméret közhatalmi meghatározása
során nagyfokú rugalmasságot biztosítanak. Így – a francia szabályozásnál – a
regionális meghatározás az országos átlagtól az előírt százalékos arányban
eltérhet. A kertészet – pl. a nizzai üvegházi szegfű – birtokmaximuma 0,5 ha, míg az alpesi
legelőé 250 ha.
[4] Ld. „A földművesek közötti különbségtétel elsősorban
gazdaságuk mérete és termelési képessége, továbbá tevékenységük birtokpolitikai
megítélésére épül…” (Általános ind. 52. o.)
[5] Ld. Az új
földtörvény vitaanyaga. VM . 2012. 7. o.
[6] Pl.
vannak „biogazdák”, akik ma őstermelőként 50 ha alatti szántójukon „bio- búzát”
termesztenek. Az ilyen őstermelő, azonban, akkor sem szerezhet 50 ha-t
meghaladó földet, ha az eredményes gazdálkodása megengedné az üzemméret
növelését. Az Fttv a nagyüzemek valós birtokszerkezeti uralmától cinikusan
eltekint, amikor a tulajdonszerzés zsinórmértékének meghatározását azzal a hamis
érvvel támasztja alá, hogy „..a
családi birtokok képezik a szerzési preferenciák elsődleges tárgyát, mivel azok
alkotják a középbirtokok derékhadát, a magyar mezőgazdaság. gerincét..” (
Általános ind.52. o.)
[7] Ez aligha
cáfolható arány, mivel a földalap 90 % - át művelő nagyüzemek (főként a tőkés
társaságok) 90 százalékának a haszonbérlet a földhasználati jogcíme. Csak a
szántók 69 % -a haszonbérletben áll. A nagyüzem ezt a vételi elsőbbségét már
azzal létrehozhatja, ha az ügyletet megelőző 1 éven belül székhelyet vagy
telephelyet létesít a föld fekvése szerinti településtől legfeljebb 20 km –re.
[8]Hiába
szerepelteti az Fttv a nagyüzemi cégtulajdonos és a tőkeberuházók utáni
rangsorban a pályakezdő fiatal földművest és a helyben lakó szomszédot, mivel
ők csak arra a földre tarthatnak szerzési igényt, ami nem kell a
nagytőkéseknek.
[9] E rangsor – elsőbbség koránt sem biztosíték arra,
hogy az állam földvásárlásai – közérdekből – a közvagyont gyarapítják, ami
alapja lesz a közcélú földkészlet – gazdálkodásnak, a családi gazdák, a
fiatalok használati címen való földjuttatásának, a kis – és középüzemek
erősítésének. Egyrészt, ui. az Nfa tv (2010: LXXXVII. tv.) szerint az NFA
elsődleges rendelteltése, hogy a tulajdonában lévő (kerülő) földeket
– birtokpolitikai célok indokoltságát feltételezve – magán – vagy jogi
személyek tulajdonába adja. (18. § /1/ a. pontja) Másrészt, nincs és a
jövőben sem várható a szükséges költségvetési forrás az állami földvásárlásra,
amit az állam még a legégetőbb közigények teljesítésére sem tud létrehozni.
(Ld. a 930 ezer ha természetvédelmi földalap állami tulajdonba vételének
gátjait.) Ezért nem reális az olyan várakozás, hogy az állami elővásárlási
jog majd katalizátora lesz a birtokszerkezet közérdekű átalakításának.
[10] Ld. „mezőgazdasági termelő: a gazdálkodó szervezetnek
minősülő, Magyarországon nyilvántartásba vett, belföldi vagy tagállami
székhelyű jogi személy, ill. jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet…
(amelynek… a folytatás további együttes feltételeket ír elő az alaptevékenység,
az éves árbevétel, a vezető tisztségviselő szakképzettsége, stb.
igazolására.) [Fttv 5. § /1/ 14. pontja]
[11] Megjegyzendő: az Fttv normaszövege itt – mint több
helyen is - önellentmondó, zavaros és pontatlan. A 43. § (4) megfogalmazása ui.
kétségtelenné teszi, hogy az állam elő – haszonbérleti joggyakorlásról való
lemondása után kötelező a nagyüzemi jogosultakat – mint mezőgazdasági
termelőket – kijelölni a jogszerzésre. (Az elsőbbség jogcíme itt is a volt
haszonbérlői minőség.) Ha ez így van, érthetetlen, hogy ezt a rangsort miképp
változtathatja meg a családi gazdálkodó beruházói jogcíme?
[12] Az
érvelés szerint „A nagyobb birtokok is fontos szerepet kaphatnak a
nagytömegű és azonos minőségű,
piacképes mezőgazdasági termékek
előállításában.. Ezt meghaladóan az új termelési módszerek bevezetése mellett a
munkanélkülieknek a munka világába visszavezetésében, a segélyekhez kötött
kiszolgáltatottság helyébe lépő önellátási képesség visszaszerzésében is fontos
szerepet kell betölteniük. Integrálhatják a munkavállalók...háztáji,
őstermelők, kistermelők gazdaságait…”(Vitaanyag 9.o.)
„A mezőgazdasági termelőnek
minősülő jogi személyek körében – a hosszú idő alatt kialakult és stabilizálódott
üzemszerkezeti korrekciókkal fenntartása mellett – az új tv. több feltétel
mellett megengedi a nagyobb birtokok fennmaradását és a törvényben
meghatározott birtok méretekig terjedően földhasználati jogaik megújítását, új
birtokok kialakulását.” Ennek feltétele
a foglalkoztatási képességük és az üzemvezető szakképzettsége. (Fttv részl.
ind. 64- 65. o.)
[13] E szerint „a törvény nem
zárja ki, hogy külön törvényben a haszonbérlet más – pl. forgalomképes – formája is
szabályozást nyerjen, de ezt ebben a törvényben nem teszi lehetővé.„ (részl.
ind. 63. o.) „A vállalkozói haszonbérleti
törvény célja szerint a haszonbérlet új szabályozása …lehetővé tenné az üzletszerűen
és élethivatásszerűen mezőgazdasági tevékenységgel foglalkozó, nagyobb
gazdasággal rendelkező agrárvállalkozó haszonbérlők termelési, beruházási
céljainak realizálást a nélkül, hogy ezt a lehetőséget a személyes
munkavégzésen alapuló haszonbérletekre is kiterjesztené.” (Vitaanyag, 32.
o.)
14 A
birtokpolitikai indok itt is a tőkeerős nagyüzem – hamisan tételezett
–társadalmi hasznossága: „jelentős foglalkoztatást biztosít és előmozdítja a
falu lakóinak foglalkoztatását.” (Vitaanyag 32. o.) A jogintézmény lényege
az opció (vételi jog) és a nyíltvégű lízing sajátos vegyítése, amivel az
agrárvállalkozó földbérlőnek a bérelt földre „kvázi tulajdonosi”
használatot, haszonszedést és rendelkezési jogot nyújtanak, beleértve a bérelt
föld eladását, megterhelését, al - haszonbérbe adását is. Az időtartama
ugyan csak határozott lehet, viszont egyedül a haszonbérlő ügyleti akaratától
függ, hogy azzal kíván – e élni, avagy e jogcímet eleve, az egyoldalú vételi
jognyilatkozatával földtulajdonszerzésre használja, akár az NFA állami
földtulajdonának a terhére is. Az 1200 ha „birtokmaximum” itt is csak jelképes
korlát, mivel a jogosult cég a tagjaitól (részvényeseitől) bérelt földek beszámítását
mellőzve, azt korlátlan üzemméretté növelheti. (A koncepcióra ld.
Vitaanyag 31 – 37. o.)
[16] E súlyos jogi működészavar a miatt állt elő, mert a
jogalkotó az üzemszabályozás rendeltetését összetéveszti a földforgalom
szabályozásával. Törvényesen ui. nem a földtulajdon és a földbérlet új
mértékét kell (lehet) rendeznie, hanem a mezőgazdasági üzem legkisebb és
legnagyobb méretét.
[17] A korábbi Alkotmány szerint, állami feladat a
vállalkozás jogának és a gazdasági verseny szabadságának a biztosítása. (9.§
/2/)
[18]
Megvalósíthatósági tanulmánynak kellene tisztázni, hogy a hatósági
engedélyezési rendszer létrehozása és működtetése – ami bizonyítottan a
nagybirtokrendszert szolgálja – milyen haszonáldozati költségekkel jár az
adófizetők, a közpénz terhére. Valószínű: e forrás lényegesen hozzájárulna a forgalomképtelen
állami kincstári földvagyon gyarapításához, abból a közcélú földkészlet
gazdálkodás megalapozásához, a kis – és középüzemek erősítéséhez.
[19] A Csatlakozási Szerződés
3. része, amely „A tőke szabad mozgása” címet viseli, (2) bekezdésében a következőket
tartalmazza: „Valamely tagállam polgára, illetve egy másik tagállam
jogszabályai szerint létrehozott jogi személy, a mezőgazdasági földterület megszerzése vonatkozásában nem
részesíthető kedvezőtlenebb bánásmódban, mint amilyenben a csatlakozási
szerződés aláírása napján részesült. Valamely tagállam állampolgárára
nem vonatkozhatnak szigorúbb korlátozások, mint a harmadik országok
polgáraira.”
[20] Ld. ”Az
előzetes hatósági eljárást a közösségi jog nem tiltja, a magyar csatlakozási
szerződés kifejezetten rendelkezik róla és azt a közösségi bírósági
joggyakorlat is megengedettnek minősíti.”
(Részl. ind. 57. o.)
[21] V. ö. 1994:
LV. tv. (a termőföldről) 3. § r/ és s/ pontja az elsődleges és másodlagos
lakóhely fogalmáról, továbbá 88. § (1) Az utóbbi rendelkezés szerint „külföldi
jogi vagy magánszemély termőföldnek
nem minősülő ingatlan tulajdonjogát … a Kormány ingatlan fekvése
szerint illetékes általános hatáskörű területi államigazgatási szervének az
engedélyével szerezheti meg.” Az Ftv a
külföldi ingatlanszerzés kérdéskörét a CsSz végrehajtásaként emelte be a
termőföld – törvénybe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése