20 évvel ezelőtt Kárpátalja népe döntött ugyan, de a "politika" megette, avagy megette a "fene"!
Kettős beszéd az, mitől a fene fenét eszik, s kettő lesz belőle is.
Húsz év csupán és mégis mennyi, de mennyi FENESÉGES történhetett FENSÉGES helyett? Mennyi GAZSÁG léphetett az IGAZSÁG helyébe?!
A FELSŐSÉGES, hogy keveredhetett FELSÉGES mezőkre?
Húsz év alatt a TISZTESSÉG és TISZTSÉG, hogy válhatott ennyire kettőre?
Mennyi TISZTESSÉG maradt TISZTSÉGTELEN, s mennyi TISZTESSÉGTELEN jutott TISZTSÉGre?!
VÉLETLEN lett volna? Avagy a VÉLT vált éppen valóra, s még VÉLETLENÜL sem VÉLETLEN lett a volt helyett a volna.
Mennyi TISZTESSÉG maradt TISZTSÉGTELEN, s mennyi TISZTESSÉGTELEN jutott TISZTSÉGre?!
VÉLETLEN lett volna? Avagy a VÉLT vált éppen valóra, s még VÉLETLENÜL sem VÉLETLEN lett a volt helyett a volna.
Mennyi ARCTALANSÁG kellett ahhoz tegnap, hogy ennyi ARCÁTLANSÁG legyen az eredmény ma?
Hogy lett a RENYHESÉG ERÉNY, s az ERÉNYESSÉG csak REMÉNY húsz évre??
KÉPLETES beszédnek KÉPTELENSÉG a vége. ÉRTELMES ÁRTALMASOK ÁRTALMA (NEM ÉRTELME) SOK. TALMI az ÉRTELEM, HATALMI az ÁRTALOM. Ennyi az ÁR, annyi a LOM. BIZALOM helyett BÍZ' A' LOM!
MEGÉRTE? ÉRTED, hogy nem ÉRTED, hogy mit ÉRT, s hogy MIT-MIÉRT nem? Hogy nem ÉRTE és ÉRTED sem?
Én ÉRTEM, hogy NEM ÉRTEM.
Nevezetes
nap lehetne a Kárpát-medence magyarsága számára december 1-je
(ellensúlyozva a hírhedt gyulafehérvári "népgyűlés" napját): húsz
esztendővel ezelőtt rendezték meg Kárpátalján, a Beregszászi járásban a
népszavazást a Magyar Autonóm Körzetről. Sajnos, csak lehetne, mert e
fontos, mindeddig egyetlen ilyen referendumot a hazai médiumok is
agyonhallgatták, eredménye nem valósulhatott meg.
Az
MVSZ Sajtószolgálat most újraközli az MVSZ tagjának, Dalmay Árpádnak, a
népszavazás kezdeményezőjének cikkét, amely az azóta megszűnt Magyar
Hajnal című havilapban jelent meg tíz évvel ezelőtt. Tesszük ezt azért,
hogy ne merüljön feledésbe a Beregszászi járás túlnyomórészt magyar és
kisebb részben ruszin lakosságának hősies erőfeszítése, amit a körzet
önrendelkezésének kivívása érdekében tett.
Dalmay Árpád:
Az elpuskázott autonómia
Tíz
évvel ezelőtt,1991. december 1-jén tartottak népszavazást a Beregszászi
járásban a Magyar Autonóm Körzet létrehozásáról. Ez volt az első és
mindeddig egyetlen ilyen jellegű referendum a Kárpát-medencében, az ún.
utódállamok területén, amelynek megvalósulása precedenst teremthetett
volna, megváltoztathatta volna térségünk történetét, ha nem fojtják meg e
nemes törekvést a belső és külső erők, nemzeti céljaink ellenségei. Az
évfordulóról nem emlékezett meg a hazai sajtó...
A
több mint egy évezreden át Magyarországhoz, két évtizedekig az első
csehszlovák köztársasághoz, majdnem fél évszázadon át a Szovjetunióhoz,
most pedig egy évtizede Ukrajnához tartozó Kárpátalja, honfoglaló őseink
első szállásterülete sok vihart élt át a múlt században. Itt a magyarok
mindig békében éltek a tatárjárás után betelepült más népekkel, főleg
az idővel többségbe került ruszinokkal. Megértésre találtak e vidéken az
autonómiatörekvések, kezdetben a ruszinoké, majd a múlt század végén a
magyaroké. Míg az előbbiekét a két világháború kitörése hiúsította meg,
az utóbbiakét a közöny, a féltékenység, a hatalomféltés. 1918ban a
Károlyi-kormány fogadott el törvényt Ruszka Krajnáról, 1940-ben Teleki
Pál dolgozott ki törvénytervezetet a Kárpátaljai Vajdaságról. Mindkettő a
ruszinoknak adott volna jelentős önrendelkezést. Bár a háborúk
közbeszóltak, a gyakorlatban sok olyan intézkedés valósult meg a
tervekből, amilyenekről a kárpátaljai magyarság a szovjetrendszer
éveiben álmodni sem mert.
1991-ben,
Ukrajna függetlenségének kikiáltása után népszavazást rendeltek el
annak megerősítésére. A december l-jére kitűzött népszavazáson a megyei
tanács határozata értelmében Kárpátalja autonómiájáról is szavaztak (bár
az utolsó pillanatban Leónyid Kravcsuk, a Legfelsőbb Tanács elnöke
nyomására az autonómia szót „különleges önkormányzati közigazgatási
terület”-re változtatták), a Beregszászi járásban pedig a Magyar Autonóm
Körzetről. A referendumon Kárpátalja önkormányzatiságára a szavazók
78%-a mondott igent, a Magyar Autonóm Körzetre pedig 81,4%-a. Ha ez
utóbbinál figyelembe vesszük, hogy a Beregszászi járás lakosságának
akkoriban 74-75 százaléka volt csak magyar, kiderül, hogy a ruszinok,
oroszok, ukránok nagy része is támogatta az elképzelést.
A
Beregszászi Járási Tanács 1992. január 30-án jóváhagyta,
érvényességében megerősítette a népszavazás eredményét, május 6-án pedig
a megyei tanács is elismerte azt. A Beregszászi Járási Tanács
képviselői felhívással fordultak az ukrán parlament képviselőihez, kérve
támogatásukat a magyar autonóm körzet létrehozásához. A parlament
azonban nem foglalkozott a törvényes referendum kérdésével, sőt később
egyszerű közvélemény-kutatássá degradálta a népszavazást, egyes
értesülések szerint éppen a Beregszászi járás országgyűlési
képviselőjének javaslatára. 1992. június 25-én megszületett Ukrajna
törvénye a nemzeti kisebbségekről, amely csak kulturális autonómiát
helyez kilátásba a nemzetiségiek számára. A törvény első olvasatában még
szerepelt az a három cikkely, amely nemzeti közigazgatási egységek
létrejöttét tette volna, lehetővé, ám ezek - ugyancsak a már említett
képviselő javaslatára - kimaradtak a végső szövegből. A kárpátaljai
magyar autonómiatörekvéseknek az 1993. május 11-én ratifikált
ukránmagyar alapszerződés adta meg a kegyelemdöfést.
Ezek
a száraz tények. De vajon mi rejlik a háttérben, mi okozta a
kárpátaljai magyarság jogos törekvéseinek kudarcba fulladását? A szálak
az, 1990-es első szabad választásokhoz vezetnek. Az akkor még
Szovjetunióhoz tartozó kárpátaljai magyarság nagy számban juttatta be az
önkormányzatokba képviselőit: a Beregszászi Járási Tanácsban jelentős
többségbe kerültek a magyarok, de több magyar jutott be a nagyszőlősi és
az ungvári járási és városi, néhány a munkácsi járási és városi
tanácsba, a megyei tanácsban pedig külön magyar frakció jött létre.
Csupán a legfontosabb helyre, az ukrán parlamentbe nem jutott be magyar,
első ízben azóta, hogy Kárpátalját a Szovjetunióhoz csatolták. S éppen a
kárpátaljai magyarság jövője szempontjából sorsdöntő ciklusban maradtak
a beregszásziak magyar parlamenti képviselő nélkül. Pedig hogy bíztak a
sikerben! A kárpátaljai választókerületek közül csak a beregszásziban
volt többségben a magyarság, várható volt hát, hogy ezúttal is lesz
magyar az ukrán legfelsőbb tanácsban. A Kárpátaljai Magyar Kulturális
Szövetség (KMKSZ) Beregszászi Járási Szervezete, miután választmánya meghallgatta
valamennyi képviselőjelölt elképzeléseit, Molnár Bertalan támogatásáról
döntött, aki a járás Bene nevű községéből származott, a megyei
tanácsban dolgozott, s programjában felvállalta a magyar autonóm körzet
létrehozásának elérését. Ezzel szemben a KMKSZ Ungváron székelő elnöke,
Fodó Sándor megállapodást kötött Molnár Bertalan egyik ellenfelével
Vaszil Sepával, s titokban (a beregszászi választmány egy-két tagja,
volt kommunista páttitkárok segítségével) kampányolni kezdett az utóbbi
mellett. Amikor kiderült az árulás, a KMKSZ megyei választmányi ülésén
felelősségre vonták a KMKSZ elnökét, aki megígérte, hogy felhagy Sepa
támogatásával, nem avatkozik be a beregszásziak belügyeibe. Ennek
ellenére pár nappal a választások előtt Fodó a Sepát támogató röplapok
százezreivel szórta tele a Beregszászi járás falvait és magát
Beregszászt. Mivel a röplapot a KMKSZ elnökeként írta alá, a lakosság
azt hitte, hogy a magyar szövetség megváltoztatta döntését, s már nem
Molnár Bertalant, hanem Vaszil Sepát támogatja. S a félrevezetett
magyarság hitt a KMKSZ elnökének... (Molnár Bertalant azzal igyekeztek
lejáratni – sikerrel –hogy kommunista. Azt viszont elhallgatták, hogy
Sepa is az volt, majd az ukrán nacionalista RUH szervezet tagja lett.
Míg Molnár Bertalan magyar iskolákat építtetett a járásban, többek
között szülőfalujában, addig Sepa Nagybaktából, az egykori magyar
falucskából betelepítésekkel ukrán többségű községet csinált, az általa
vezetett gazdaság bitorolta a környező magyar falvak földterületeit
stb.)
Nem
csoda hát, hogy a Beregszászi járás parlamenti képviselője nem
támogatta a magyarok autonómiatörekvéseit, visszautasította azokat,
javaslatára közvélemény kutatás lett a népszavazásból, kimaradt a három
fontos cikkely a kisebbségi törvényből. Sőt, "Ne topogjunk a vékony jégen"
címmel cikket jelentett meg számos ukrán és magyar nyelvű lapban,
amelyben arról ír, hogy nincs szüksége a kárpátaljai magyarságnak
autonómiára, meg különben is ott az ukránok az őslakók. Talán
természetes is, hogy ő ukrán nemzeti érdekeket képviselt. Visszaütött a
Fodó Sándor felelőtlensége és megvesztegethetősége, aki később ennyivel
intézte el a dolgot: "Csalódtam Sepában, ne beszéljünk többé erről"!
De
nemcsak a belső árulás és megvesztegethetőség vezetett a kudarchoz,
hanem Magyarország teljes közömbössége is. Antall József miniszterelnök
1991. december 8-án, öt nappal a diplomáciai kapcsolatfelvétel és egy
héttel a beregszászi népszavazás után Kijevben aláírta az ukrán-magyar
alapszerződést, amelyben nincs szó a határok megváltoztathatatlanságát
esetleg ellentételező magyar autonóm körzetről. Az ígéretek ellenére
gyakorlati segítséget sem kapott a beregszászi magyarság a magyar
kormánytól az autonómia törvénytervezetének kidolgozásához. Végül kijevi
ukrán alkotmányjogászok segítettek a törvénytervezet megalkotásában, az
ukrán jogrendhez igazításában, de már késő volt. Pedig lett volna még
idő, hisz a végül sajnos precedenssé lett a lapszerződést csak 1993.
május 11-én, azaz másfél évvel (!) a beregszászi népszavazás után
ratifikálta a magyar országgyűlés.
Külön
bekezdést érdemel az ukrán-magyar alapszerződé s történetének
kárpátaljai vetülete. A kárpátaljai magyarság, de még a KMKSZ elnöksége
sem ismerte a dokumentum szövegét, azt egyedül Fodó Sándor kapta meg. Ö
pedig minden tájékoztatás, megbeszélés és egyeztetés nélkül felutazott
Budapestre, ahol azt állította, hogy a kárpátaljai magyarság egyöntetűen
támogatja az alapszerződés aláírását. Mindez akkor derült ki, amikor
pár nappal a ratifikáció előtt dr. Zacsek Gyula országgyűlési képviselő
Kárpátaljára utazott és tájékoztatta a KMKSZ Beregszászi Járási
Szervezetét az elnök úr újabb "húzásáról". Hiába robbant ki a botrány, a
KMKSZ vezetősége néma maradt, csak a Kárpátaljai Ruszinok Szövetsége
tiltakozott az alapszerződés ellen. El is késett...
1995
nyarán dr. Kávássy Sándor, a független Kisgazdapárt parlamenti
képviselője próbált néhányszor interpellálni az országgyűlésben a beregi
magyar autonómia ügyében, de kérését mindannyiszor azzal utasították
vissza, hogy a KMKSZ, a kárpátaljai magyarság legnagyobb érdekvédelmi
szervezete nem igényli azt. S valóban nem igényelte! Az elnök után immár
a KMKSZ elnöksége is cserben hagyta a Beregszászi járás magyarságát.
A
múlt évben Kovács Miklós, a KMKSZ új elnöke, az ukrán parlament
jelenlegi egyetlen magyar képviselője – saját elképzeléseként –
felmelegítette a kárpátaljai magyar önkormányzatiság ügyét: előállt a
Tisza-menti járás ötletével, amely teljesen megegyezik a korábbi
tervekkel. Igenám, de nem egyeztetett az érintettekkel, ezért a
Beregszászi járás magyar polgármesterei nyilatkozatban tiltakoztak a
(tíz évvel korábban általuk egyöntetűen támogatott) terv ellen. Nagy
kár, inert nem szabad feladni az ügyet. Szemet kelleti volna hunyni
Kovács arroganciája és neveletlensége felett (az ungvári egyetem
komszomol titkáraként ezt tanulta), s a közös cél érdekében
kezdeményezni kellett volna a megbeszéléseket. Most még azt is meg
kellett volna bocsátani a képviselő úrnak, hogy Fodó Sándor egykori
tanácsadójaként és táskahordozójaként felelősség terheli egykor főnöke
korábbi döntéseiért.
Akkor talán nem beszélhetnénk ma elpuskázott (vagy inkább elvodkázott) autonómiáról.
A
szerző, megalakulásától 1994 őszéig, a KMKSZ Beregszászi Járási
Szervezetének elnöke volt, 1990-91-ben a Beregszászi Járási Tanács
alelnöke, a magyar autonóm körzetről tartott népszavazás kezdeményezője.
MVSZ Sajtószolgálat
7351/111129
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése