Tisztelt Felhívás Szerkesztők!
Ezúton szeretném jelezni, hogy a Fejér Szövetség csatlakozik az Önök felhívásához.
Egyúttal ajánlom figyelmükbe a 2012. október 17-én Kajászón nyilvánosságra hozott állásfoglalásunkat: http://fejerszovetseg. blogspot.hu/2012/10/a-fejer- szovetseg-sajtotajekoztatoja. html!
Ezúton szeretném jelezni, hogy a Fejér Szövetség csatlakozik az Önök felhívásához.
Egyúttal ajánlom figyelmükbe a 2012. október 17-én Kajászón nyilvánosságra hozott állásfoglalásunkat: http://fejerszovetseg.
Letölthető pdf-ben innen: https://docs.google.com/file/ d/ 0B2eX2yV7Hp4dVjhSSzg2Ym5jU3M/ edit
Tisztelettel és baráti összetartással:
Dr. Boór Ferenc
Fejér Szövetség szóvivő
Dr. Boór Ferenc
Fejér Szövetség szóvivő
A nagybirtokrendszert rögzíti a Földtörvény tervezete
Civil szervezetek
szerint a javaslat jelenlegi formájában elfogadhatatlan
Agrár- és vidékfejlesztési, természet- és környezetvédő civil szervezetek arra kérik az országgyűlési képviselőket, hogy a jelenlegi formájában ne támogassák a T/7979. számú törvényjavaslatot a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról. A tervezet ugyanis rögzíti Magyarországon a nagybirtokrendszert, továbbá nem nyújt kellően hatékony védelmet a külföldiek tulajdonszerzése ellen. Ez ütközik a fennntarthatóság Alaptörvényben is rögzített elveivel és a Kormány által elfogadott Vidékstratégiával: azokkal ellentétben gyorsíthatja a vidéki térségek elnyomorodását.
Hazánkban a földterület használata egyrészről
szélsőségesen koncentrált, másrészről szélsőségesen elaprózott. Nagyszámú
kisgazdaság és kisszámú nagygazdaság egyenlőtlen „versenye” jellemzi az
agráriumot. A földbirtoklás és földhasználat elvált egymástól: míg elvben a
jelenleg hatályos Földtörvény tiltja a jogi személyek tulajdonszerzését, a
földbérlet terén a szabályok lehetővé teszik akár több ezer hektáros, óriási
mezőgazdasági üzemek kialakítását is.
2009-ben a területalapú támogatást igénylő 185 ezer
gazdaságból 16 ezer (8,6%) használta a bejelentett mezőgazdasági terület 72%-át
és élvezte a mezőgazdasági támogatások nagyobb részét. A tavalyi évben az
igénylők felső tizede szerezte meg a területalapú támogatások 76%-át, míg
legalsó tizede kevesebb mint 1%-át.
A nagyüzem a hatékonyságát létszámleépítéssel növeli,
különösen, ha alacsony élőmunka igényű, a környezetet fokozottan terhelő,
intenzív szántóművelést folytat. A fent leírt üzemszerkezet is okolható amiatt,
hogy a mezőgazdasággal foglalkozó egyének, háztartások, egyéni gazdaságok száma
folyamatosan csökken: 2003-2010 között 766 ezerről 567 ezerre. A nagyüzem
látszólagos hatékonysága valójában azt is jelenti, hogy a hasznot a
tulajdonosok szűk köre élvezi, míg a vidéki szociális és környezeti problémák
kárait a társadalom fizeti meg.
Az Országgyűlésben általános vitára bocsátott T/7979.
számú törvényjavaslat a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról
(Fftv.) ezen a helyzeten lényegében nem változtatna. Maga az indokolása is
kimondja ezt: „A mezőgazdasági termelőnek minősülő jogi személyek körében – a
hosszú idő alatt kialakult és stabilizálódott üzemszerkezet korrekciókkal való
fenntartása mellett – az új törvény több feltétel mellett megengedi a nagyobb
birtokok fennmaradását, és a törvényben meghatározott birtokméretekig terjedően
földhasználati jogaik megújítását, új birtokok kialakítását.”
Az Fftv. újraszabályozza a földtulajdonszerzés feltételeit
és mértékét (12-17.§) továbbá a haszonbérelhető terület nagyságát (32-36.§). A
természetes személyek tulajdonjog szerzésénél lényeges változás, hogy az eddig
személyenként járó 300 ha maximális szerzési mértéket az Fftv. csökkenti.
Önfoglalkoztató és őstermelő legfeljebb 50 hektárt, egyéni vállalkozó
legfeljebb 300 hektárt, a családi gazdaság legfeljebb 500 hektárt szerezhet. A gazdálkodó
jogi személy a társaság nevében továbbra sem szerezhetne földtulajdont,
viszont ez a jog a cégtulajdonos személyeket „földműves”, továbbá
„mezőgazdasági termelő” jogcímén egyénként megilleti. Cégnek tehát nem lehetne
földtulajdona, csak a cég tulajdonosainak.
Az Fftv. a földhaszonbérlet mértékének meghatározásánál
azonban a gazdálkodó jogi személyek (nagyüzemek) javára nyílt, kedvezményes
megkülönböztetést alkalmaz a földbérleti piac többi szereplőjével szemben.
Míg ugyanis a természetes személyeknél a bérlet megengedett felső határa azonos
a tulajdonszerzés rendezési mértékével (50, 300 és 500 ha), addig a mezőgazdasági termelők (a nagyüzemek) 300
és 1200 ha közti földet haszonbérelhetnek. (33. §) Ez a kiváltságos térmérték
is, azonban, csak viszonylagos korlát, mert az 1200 ha üzemméretet tovább
növelheti a cégnek a tagjaitól, illetve RT esetén a névre szóló részvényeseitől
korlátlan mennyiségben haszonbérelhető föld, valamint az a terület is, amelyet
kényszerhasznosítás címén használ. Ezek ugyanis nem számíthatók be a törvény
által meghatározott földbérleti maximumba. Súlyos hiányossága az új földjogi
szabályozásnak, hogy a mezőgazdasági üzemszabályozásról szóló rendelkezések nem
kerültek a Parlament elé, így számos részlet nem is értelmezhető.
Valójában e tervezet – a hatályos Földtörvénnyel
(Ftv.-vel) egyezően – korlátlan üzemméretet szavatolna a nagyüzemnek. Ezzel
pedig egy sajátos kasztrendszert hozna létre, melyben az őstermelők, családi
gazdálkodók, egyéni vállalkozók hátrányos megkülönböztetést szenvednek a
nagyobb tőkeerejű társaságokkal szemben.
E kasztrendszer kialakításával a törvénytervezet
megsérti az Európai Unió alapszerződését is (Római Szerződés, EUMSZ). Az
EUMSZ 63. cikkén alapuló, szabad földforgalom egyik döntő alapkövetelménye a
hátrányos megkülönböztetés (diszkrimináció) tilalma.
A fentiekkel ellentétben szükségesnek tartjuk a
jelenleg hatályos 300 ha maximális szerzési mérték megtartását, illetve egy
olyan intézményrendszer kialakítását, amely a fenntartható módon gazdálkodó
kis- és közepes méretű gazdaságokat részesíti előnyben a földvásárlásnál és
a haszonbérletnél. A földtulajdon és -haszonbérlet nagyságát a művelési ág és a
föld termőképességének megfelelően szükséges szabályozni, tekintettel az egyes
települések rendelkezésére álló földterület mennyiségére is. Biztosítani kell
az érintett közösségek valódi beleszólását a földszerzésbe, ezért a helyi
földhasznosító bizottságoknak legalább együttdöntési jogot kell garantálni a
földvásárlási, illetve bérleti jogügyletek engedélyezésénél.
Az Fftv. szabályai semmilyen kritériumot nem
tartalmaznak, mely megnyugtató módon korlátozná az uniós tagállami és a
külföldi polgárok földszerzését hazánkban. A tagállami polgárok
földszerzését jelenleg akadályozó moratórium fenntartásának alapvető indoka, a
hazai és nyugat-európai földárak közötti óriási szakadék (ötszörös-ötvenszeres
különbségek!) nem szűnt meg és várhatóan 2014. május 1-jéig sem fog megszűnni.
Érthetetlen, hogy ennek fényében miért nem keressük annak lehetőségeit, hogy a
moratórium meghosszabbítható legyen.
A nagybirtokrendszer fenntartása a vidéki
munkalehetőségek további csökkenéséhez vezet. A nagyüzemek hazánkban
döntően intenzív szántóművelést, illetve állattartást folytatnak, ami
környezeti szempontból fenntarthatatlan. A Parlament előtt fekvő
törvénytervezet tovább erősítheti a koncentrált földhasználatot, így a vidék
további gazdasági, társadalmi, környezeti leépüléséhez vezethet, ami
elfogadhatatlan, és ellentétes a Kormány által elfogadott Nemzeti
Vidékstratégiával is.
Egy sokszínű vidékgazdaságnak nem lehet alapja az intenzív
nagyüzem dominanciája. A T/7979. számú törvénytervezetnek elhibázott a
koncepciója, ezért jelentős szemléleti változásokra van szükség a
törvénytervezetben. A törvény elfogadását nem szabad elsietni, hisz 2014.
május 1-jéig van időnk a felmerült kérdések érdemi társadalmi vitájára és a
Vidékstratégiával összhangban lévő törvény elfogadására.
Alulírottak, kérjük az Országgyűlési Képviselőket, hogy
a T/7979. törvénytervezetet a jelenlegi formában ne támogassák. Kérjük a
Kormányt, hogy dolgozza át a beterjesztett földjogi szabályozást (összhangba
hozva a földforgalom, a mezőgazdasági üzemek és földvédelem szabályozásával)
úgy, hogy az a táji adottságoknak megfelelő gazdálkodást segítse elő.
Biztosítson valódi előnyt az olyan kis- és közepes méretű gazdaságoknak, melyek
a természeti erőforrások megóvásával együtt megélhetési lehetőséget teremtenek
a mainál sokkal több embernek – összhangban a Nemzeti Vidékstratégiával.
Budapest, 2012. október 24.
Kezdeményező szervezetek:
CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület
Magyar Biokultúra Szövetség
Magyar Természetvédők Szövetsége
Magyar Természetvédők Szövetsége
Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület
Szövetség az Élő Tiszáért
Szövetség az Élő Tiszáért
Csatlakozó szervezetek (eddig):
Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület
GAIA Ökológiai és Vidékfejlesztési Alapítvány
SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület
Beklen Alapítvány a Nagykunsági Civil Társadalomért
Herman Ottó Természetvédő Kör
Nimfea Természetvédelmi Egyesület
Domberdő Természetvédelmi Egyesület
Fenntarthatóság Felé Egyesület
Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület
GAIA Ökológiai és Vidékfejlesztési Alapítvány
SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület
Beklen Alapítvány a Nagykunsági Civil Társadalomért
Herman Ottó Természetvédő Kör
Nimfea Természetvédelmi Egyesület
Domberdő Természetvédelmi Egyesület
Fenntarthatóság Felé Egyesület
és
Összefogás a Magyar Földért és Vidékért Egyesület
Fejér Szövetség
Fejér Szövetség
Csatlakozni lehet:
Szép Jónapot!
Több szervezet (CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület, Magyar Biokultúra Szövetség, Magyar Természetvédők Szövetsége, Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, Szövetség az Élő Tiszáért) közös nyilatkozatot fogalmazott meg a Parlament előtt lévő földtörvény ügyében.
Fontosnak tartjuk, hogy vidékfejlesztési, természetvédelmi szervezetként megszólaljunk a nagybirtok rendszer fennmaradását célzó törekvések ellen.
Várjuk további civil szervezetek csatlakozását.
A nyilatkozattal egyetértő civil szervezetek csatlakozását a fidusz@mtvsz.hu email címre
kérjük holnap, azaz csütörtök estig!
A nyilatkozáshoz hátterinformáció:
http://www.kielegyenafold.hu/ dr_tanka_endre_a_ foldtorvenyrol-k93.html
Üdvözlettel:
Fidusz (FIDRICH Róbert)
MTVSZ/FoE Hungary
http://www.mtvsz.hu
drotlevel:fidusz@zpok.hu
Szép Jónapot!
Több szervezet (CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület, Magyar Biokultúra Szövetség, Magyar Természetvédők Szövetsége, Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, Szövetség az Élő Tiszáért) közös nyilatkozatot fogalmazott meg a Parlament előtt lévő földtörvény ügyében.
Fontosnak tartjuk, hogy vidékfejlesztési, természetvédelmi szervezetként megszólaljunk a nagybirtok rendszer fennmaradását célzó törekvések ellen.
Várjuk további civil szervezetek csatlakozását.
A nyilatkozattal egyetértő civil szervezetek csatlakozását a fidusz@mtvsz.hu email címre
kérjük holnap, azaz csütörtök estig!
A nyilatkozáshoz hátterinformáció:
http://www.kielegyenafold.hu/
Üdvözlettel:
Fidusz (FIDRICH Róbert)
MTVSZ/FoE Hungary
http://www.mtvsz.hu
drotlevel:fidusz@zpok.hu
Prof. Dr. Tanka Endre a Földtörvényről
Letölthető pdf-ben innen: https://docs.google.com/file/d/0B2eX2yV7Hp4dUUU5NzhtYmJmYVk/edit
A földforgalmi törvénytervezet (T/ 7979. : Fttv) konceptuális tarthatatlansága
1. Az Fttv újraszabályozza a földtulajdonszerzés feltételeit és mértékét (az utóbbira ld. 12 – 17. §) továbbá a haszonbérelhető terület nagyságát (32 – 36. §). A rendezés joglogikai indoka a mezőgazdasági üzemszabályozás (Ütv) egyidejű bevezetése, amely együtt jár az üzemméret törvényi korlátozásával. A természetes személyek
tulajdonjog szerzésénél a lényegi változás az, hogy az eddig
személyenként járó 300 ha maximális szerzési mértéket az Fttv csökkenti
a jogszerző gazdálkodói státusától függő, különböző mértékekre. (Így az
önfoglalkoztató és az őstermelő legalább 100 m2-t, legfeljebb 50
hektárt, az egyéni vállalkozó legfeljebb 300 hektárt, a családi gazdaság
legfeljebb 500 hektárt szerezhet.)
A gazdálkodó jogi személy
(GT, szövetkezet, egyéb gazdálkodó szervezet) a saját nevében nem
szerezhet földtulajdont, viszont ez a jog a cégtulajdonos személyeket
„földműves”, tovább „mezőgazdasági termelő” jogcímén illeti meg, külön
nevesített elővásárlási és elő- haszonbérleti címek alapján. (Ld. a
„helybeli illetőségű” jogi személy és más szervezet ismérvét: 5. § /1/
9. pont) A jogi személy cégtulajdonosára a tulajdonszerzés általános
szabályaitól egy eltérés van. E szerint, ha a jogszerző földműves a
gazdasági társaságban minősített befolyással bír, úgy a GT tulajdonában
álló földek mértékének a 3/4 részét az ő meglévő tulajdonaként kell
figyelembe venni, vagyis össze kell számítani a megszerezni kívánt föld
mértékével. (13. § /2/)
Az Fttv ugyanezt a rendezőelvet alkalmazza a földhaszonbérlet mértékének meghatározásánál,
azzal az eltéréssel, hogy itt a gazdálkodó jogi személyek (nagyüzemek)
javára nyílt, kedvezményes megkülönböztetést alkalmaz a földbérleti piac
többi szereplőjével szemben. Míg ui. a természetes személyeknél a
bérlet megengedett felső határa (a tulajdonban és bármely címen
használatban álló földterület beszámításával) azonos a tulajdonszerzés
rendezési mértékével (50, 300 és 500 ha), addig a mezőgazdasági termelők (a nagyüzemek) 300 és 1200 ha közti földet haszonbérelhetnek. (33. §) Ez a kiváltságos térmérték is, azonban, csak viszonylagos korlát,
mert az 1200 ha üzemméretet tovább növelheti a cégnek a tagjaitól,
illetve RT esetén a névre szóló részvényeseitől korlátlan mennyiségben
haszonbérelhető föld, valamint az a terület is, amelyet
kényszerhasznosítás címén használ, mivel mind ezek nem számíthatók be a törvényi maximumba. Valójában e jogintézmény – a hatályos Földtörvénnyel egyezően – korlátlan üzemméretet szavatol a nagyüzemnek.
2. A tulajdonszerzés és a haszonbérlet feltételei megváltoztatásának az alapvető indoka, vagyis a mezőgazdasági üzemszabályozás
alakító hatásának a szükségszerű jogkövetkezménye csak akkor állna
fenn, ha a jogalkotó a piacgazdasági, vagyis az Észak – és Nyugat –
Európában élő, valós földpiaci üzemszabályozással élne. Ennek
lényegét, azonban elvetette, mert míg e modell rendeltetése a
nagybirtokrendszer és a vele járó külföldi földspekuláció kizárása,
addig a hazai rendezés intézményesen fenntartja a nagybirtokrendszert, sőt, annak nyomasztó gazdálkodói és hatalmi túlsúlyát a földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet nem indokolható, megkülönböztetett kiváltságaival kívánja megszilárdítani. Ezt az állítást a következő bizonyítja:
2. 1. A piacgazdasági üzemszabályozás
== a teljes földalapra, valamennyi árutermelő gazdaságra kiterjed;
== kivételt nem tűrve kötelező;
== összekötött a közösségi és a nemzeti kiegészítő támogatással:
az a gazdaság, amelyik nem veti magát alá az üzemszabályozásnak és a
vele járó kötelező nyilvántartásba vételnek, az kizárt az
agrártámogatásból;
== bármely gazdaság – a gazdálkodó tőkeerejétől függetlenül – csak egyetlen üzemet tarthat fenn;
== az üzemvezető nem dönthet az üzem méretéről, hanem azt csak a kötelezően előírt törvényi minimum és maximum határain belül választhatja meg;
== az üzemméret túllépése a többletterület kötelező elidegenítésével jár; (ld. a francia Safer kényszer – adásvételét);
== az üzemszabályozás nem nyújt kedvezményt a jogi személy (vagy egyéb) gazdálkodó szervezetnek,
hanem annak az üzemlétesítés és üzemvitel azonos feltételeit kell
teljesítenie a természetes személyekre előírt kötelezettségekkel
(ezeknek a cég természetes személy tagjai kötelesek eleget tenni);
== a fenti rendezőelvből következik, hogy a gazdálkodó szervezetnek semmilyen jogcímen (földtulajdonosként vagy haszonbérlőként) nem lehet térmértéki kiváltsága, vagyis az üzemméretének törvényi maximuma nem haladhatja meg a magángazdák üzemméretét; (ld. pl. a francia nagytáblás gabonatermesztés 40 ha birtok – minimumát és 250 ha birtok – maximumát).
2. 2. A piacgazdasági üzemszabályozástól a hazai rendezés a következő lényeges intézményekkel tér el[1]:
== az Ütv csak jövőbeli hatályú,
így a fennálló birtokszerkezetet nem érinti (semmilyen kötelező
átalakulást nem tervez és nem ír elő a nagyüzemek terhére, amelyek – Zvi
Lerman világbanki szakértő számításai szerint – gazdaságaink 8 % - át
teszik ki és a földalap 90 % - át birtokolják);
== az Ütv nem lesz kötelező: az üzemvezető a saját érdekei szerint dönthet, hogy az üzemszabályozásnak aláveti –e a gazdaságát, vagy sem;
== az Ütv kikényszerítésére nincs közigazgatási (közhatalmi) szankció
(az elgondolás szerint csak közvetett gazdasági eszközök, ma még
bizonytalan adó – és illetékpolitika, stb. ösztönzik majd a nagyüzemi
gazdálkodót a rendezés elfogadására);
== a fenti rendezőelvek eleve kizárják, hogy a hazai üzemszabályozás a teljes földalapra és az összes árutermelő gazdaságra kiterjedjen;
== az üzemszabályozásnak nincs kapcsolata az agrártámogatási joggal,
ezért lemond róla, hogy a támogatási jog elvesztésének szankciója a
nagyüzemet rászorítsa méretének csökkentésére és az üzemszabályozásnak
való alávetésére;
== az Ütv elveti az „egyetlen üzem”
működtethetőségének a törvényi követelményét. (Az Ftttv ezt már azzal
érvényesíti, hogy a jogi személy vagy egyéb gazdálkodó szervezet a
cég „földműves” tagja személyében ugyan „csak” 1200 ha méretű üzem
földtulajdonához és bérletéhez juthat, de egyrészt, e méret korlátlan,
mert tetszőleges nagyságra növelheti további tag vagy részvénytulajdonos
felvételével, akinek bármennyi földje lehet: ez nem számít be az 1200
ha mértékbe. Másrészt, a társasági jogi cégszerveződés a tetszőleges
számú cégformák szorosabb – szűkebb összefogásával – a cég „földműves”
tagjának járó 1200 ha üzemmérettel és a „mezőgazdasági termelő”
elővásárlási és elő – haszonbérleti kiváltságaival – bármely számú
üzemet működtethet, ha azok egyenként betartják a maximum 1200 ha elvi
korlátot. (Ez utóbbi is csak látszat – korlát.) E miatt az Ütv
üzemméret korlátozása csak a természetes személyek üzemeire érvényesül,
míg a jogi és egyéb (társasági, stb.) gazdálkodó szervezetek esetében
fiktív, valójában elesik.
3. Mivel az Ütv
megtagadja a piaci üzemszabályozás alaprendeltetését, a
nagybirtokrendszer korlátozását (kizárását), ezzel eleve semmissé teszi az Fttv célrendszerét.
(Ld. az Fttv preambulumát, amely – egyebek közt - a falu népesség
megtartó képességének megújulását, a helyi foglalkoztatás bővülését, a
családi közösségek termelési közösségként megszerveződését, a
középüzemek elterjedését, a saját munkavégzésen alapuló termelés
kiterjesztését, az önfoglalkoztatás megerősítését célozza meg.)
Nyilvánvaló: az Fttv csak hamis célképzetet fogalmazhat meg a családi
gazdálkodás meghatározó szerepének létrehozására, amikor a jogalkotó
egyidejűleg intézményesen elkötelezte magát a nagyüzem
birtokszerkezetének fenntartása és földtulajdonnal (elővásárlási és elő –
haszonbérleti kiváltságokkal) megszilárdítása mellett.[2]
Ugyanakkor az Fttv ahhoz, hogy a nagyüzem számára a többi földpiaci
szereplőhöz képest megkülönböztetett, tetszőleges mértékű és számú
üzemet, valamint arra földtulajdonszerzést is biztosítson, kénytelen
volt mellőzni a földpiaci üzemszabályozás központi vezérlőművét, a szektoregyenlőség és a versenysemlegesség közösségi jogi követelményét.
A piaci üzemszabályozásnak ui. – kivételt nem tűrő – rendezőelve, hogy
az üzemméret meghatározása (a minimális és a maximális „birtokméret”)
teljesen független az üzemet fenntartó személyétől (tőkeerejétől), ami helyett kizárólag tárgyi ismérvekre alapozza a lehetséges üzemméretet. Ezek lényege a föld művelési ága, az alkalmazott termesztési technológia és a helyi földellátottság.[3] Ugyancsak ebből ered, hogy a közigazgatási beavatkozás nem a tulajdonszerzést és nem a földhaszonbérlet mértékét korlátozza, hiszen az üzemlétesítés számára még a földhasználat jogcíme is közömbös.
E helyett a hatóság csak a bármely személy (természetes és jogi
személy) által a konkrét esetben fenntartható üzem (legkisebb és a
lehetséges legnagyobb) nagyságát határozza meg.
Az Fttv viszont –
a kívánt eredmény, a nagyüzem kiváltságos elsajátítási helyzetének
szavatolásához – kénytelen volt nem létezőnek tekinteni a közösségi jog
által megkövetelt és védett versenyjogi minimumot, amin áttört és az üzemméret törvényi rendezését az üzemgazdaságtan tárgyi ismérvei helyett nyíltan – kényszerű elismeréssel – szubjektív tényezőkre alapozza.[4] Ezek közül különösen kirívó a „földműves tevékenységének birtokpolitikai megítélése”,
ami önmagában is a rendezés önkényének a reális veszélyét hordozza. Egy
jogállam alkotmányos birtokpolitikai célként nem tűzheti ki és
törvényesen nem indokolhatja meg, hogy bármely gazdálkodó jogalany
részére a – korlátozottan rendelkezésre álló termőföld alapból – megkülönböztetett nagyságú földszerzést szavatol, míg ugyanezt a földpiac többi szereplőjétől megtagadja.
Már pedig, az adott esetben a nagyüzem „gazdasági mérete és termelési
képessége”, tovább „birtokpolitikai megítélése” alapján a jogalkotó
rendelkezése épp ezt valósítja meg.
4. A célrendszer
megkerülése és az üzemméret tárgyi jogalapjának az elvetése után az Fttv
már gátlástalanul kialakíthatta – a „tulajdonszerzés közjogi
korlátozásának a tulajdonszerző személyéhez tapadó, általánosan kötelező
követelmények többrétegű megfogalmazásával”[5] -
a földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet kasztrendszerét a közel két
millió magángazda (őstermelő, önfoglalkoztató, egyéni vállalkozó és
családi gazda) terhére. Egyidejűleg a „birtokpolitikai megítélés” szubjektív kategóriája a tulajdonszerzésnél a jogi (vagy egyéb) személy nagyüzemnek a természetes személyekkel azonos tulajdonszerzési esélyt teremtett (a „földműves” cégtulajdonosok egyenkénti szerzőképességével ezt meg is sokszorozva), míg a földhaszonbérletnél a korlátlan üzemméretet is biztosító kiváltságrendszert létesített. Az Fttv ezt az eredményt olyan jogtechnikával érte el, amely egyfelől, a természetes személy földműves gazdálkodói státusát
a meghatározó, áttörhetetlen korlátnak használja a maximális
földszerzés mértékének behatárolásánál. E jogalanyok üzemméretének ilyen
módszerű leszűkítése azért jelent kasztrendszert, mert abból a magángazda földműves a gazdálkodói többlet - teljesítményével sem képes kitörni.[6] Másfelől, az Fttv a „birtokpolitikai megítélés” szubjektív feltételrendszerét a nagyüzem javára következetesen végrehajtja nemcsak a földtulajdonszerzésnél, hanem az elővásárlási jogok, az elő – haszonbérleti rangsor, a haszonbérlet térmértéki kiváltságai és – a külön törvényi rendezésre utalt – vállalkozói földhaszonbérlet intézményi kiváltságaival is.
4. 1. Az elővásárlás
elsődleges jogosultja bármely földnél – még az önkormányzat által
kijelölt települési övezet földjénél is – a föld helyben lakó volt haszonbérlője. (23. § /1/) Ez a földalap 70 – 90 százalékára a nagyüzemi cégtulajdonos tulajdonszerzését biztosítja.[7] Ha az Fttv valóban a kis – és középüzemek földtulajdonszerzését kívánná segíteni, úgy ki kellene mondania, hogy „….elővásárlási
jog illeti meg a/ a föld helyben lakó, nem nagyüzemi (gazdasági
társasági és szövetkezeti) cégtulajdonos volt haszonbérlőjét….” (Fttv
23. § /1/ a/pontja) A „nagyüzemi földművesek”, pedig a b – d./ pontokban felsorolt természetes személyek mögé, az e/ pont ranghelyére kerülnének.
Ugyanez a törvényhely – a volt haszonbérlővel azonos rangsorban – az elsődleges elővásárlási jogot a – külföldi és belföldi – tőkeberuházónak adja meg ültetvény telepítése (üzemeltetése), állattartó telep és halastó üzemeltetése címén. (23. § /1/a. pontja és 24. § /3/ a - c. pontjai) Ez a nagyüzemi
tőketulajdon merőben alaptalan kiváltsága, ami az összes, nem tőkeerős,
kis – és középüzemi helyi gazdálkodót megfosztja a földtulajdonszerzés
esélyétől.[8] Az a tény, hogy bárki – a tőkeereje alapján – értéknövelő beruházást teljesített a bérelt földön, a legkevésbé indokolja számára a földtulajdoni monopólium – minden más földpiaci szereplővel szemben garantált – biztosítását.
A mai világválság helyzetében ui. a föld közfunkcióinak és
élelmiszertermelő szerepének az új értékrendjében (amely az államra
alkotmányos felelősséget hárít polgárainak élelmezés biztonságáért)
semmiképp nem elfogadható birtokpolitikai államcél a földtulajdonnak a
helyi gazdákkal szemben az – akár hazai, akár külföldi – tőkehasznosító
részére biztosítása.
Az Fttv a nagyüzemi tőketulajdon földszerzési elsőbbségét
a gazdálkodás kiterjesztésére külön biztosítja. Amikor ui. a
tőkebefektető – a 24. § (3) a- d/ pontjai szerint kedvezményezettekkel
(állattartó telep üzemeltetője, állattartást vállaló földműves,
ültetvény - telepítő és üzemeltető, továbbá egyedi agrár -
környezetvédelmi termelésre vállalkozó személy) azonos rangsorba
kerülne, úgy elsőbbségi ranghely illeti meg őt az üzem – kiegészítő földszerzés és új üzem létesítése címén. (24. § /4/ a – b. pontjai) Nem vitatható: itt is a tőkeerő
(mint az elsajátítási magánérdek anyagi alapja) és nem a helyi termelők
földellátásának a célja dönti el, hogy kié lehet a földtulajdon.
4. 2. Az elő – haszonbérleti jog elsődleges jogosultja a magyar állam. (43. § /1/)[9] Őt követően, viszont az Fttv a nagyüzem földszerzési elsőbbségét
hasonló céltudatossággal biztosítja, mint az elővásárlási jognál, de
eltérő jogtechnika alapján. Az önkormányzat által kijelölt övezeti földnél
ui. az elő – haszonbérlet rangsora azonos az elővásárlás sorrendjével,
tehát a nagyüzemi cégtulajdonos itt is a „föld helyben lakó volt
haszonbérlője” jogcímén kap elsőbbséget. (43. § /3/) A nem – övezeti földek elő – haszonbérleti jogára, pedig a rangsor elsődlegessége (ha az NFA nem élt e jogával) a mezőgazdasági termelőket, vagyis a jogi személy (vagy egyéb gazdálkodó szervezet) nagyüzemeket illeti meg.[10] Az egyes „jogosulti csoportokon” belül az Fttv elsőbbséget ad a tőkeberuházást teljesített családi gazdálkodóknak. (Halastó, állattartó telep üzemeltetése, ültetvény telepítése, stb. címén: 43. § /5/)[11] Nyilvánvaló: ha
az Fttv a saját célrendszerét követi, ezen belül a helyi őstermelők,
egyéni vállalkozók, családi gazdálkodók elsődleges földszerzését kívánja
biztosítani, úgy mellőznie kell a mezőgazdasági termelők elsődleges elő
– haszonbérleti jogosultságára és kötelező kijelölésükre írt törvényi
rendelkezést. (43. § /4/)
4. 3. A haszonbérletnél
az Fttv megszűntette a GT és a szövetkezet eddigi - a közösségi jogba
ütköző - térmértéki kiváltságát, a legfeljebb 2500 hektárra terjedő
területi mértéket, ami korlátlan üzemméretté növelhető a saját tagtól és
a névre szóló részvényestől bérelhető földek be nem számításával.
Egyidejűleg, azonban, a haszonbérelhető terület nagyságát a földbérleti
piac valamennyi szereplőjére kiterjedően újra szabályozta. Ezzel
végrehajtja egyrészt, a nem nagyüzemi földhasználók kasztrendszerbe
szorítását, másrészt a nagyüzemi tőketulajdonosok részére űj, átfogó
kiváltságok rendszerének a kiépítését.
Az önfoglalkoztató és az őstermelő legfeljebb 50 ha, az egyéni vállalkozó 300 ha, a családi gazdálkodó 500 ha földet bérelhet, mindenkor a bármely jogcímen használt földterülete beszámításával. (32. § /1/) A mezőgazdasági termelő
(a jogi és egyéb személyiségű nagyüzem) legfeljebb (szintén a bármely
címen használt földje beszámításával) 300 ha föld bérletére jogosult,
ha a szerzést megelőző 3 évben átlagosan 15 főnél kevesebbet
foglalkoztat. A szerzési mérték 500, 800, ezer és legfeljebb 1200 ha
nagyságra nő, ha a nagyüzem átlagos foglalkoztatási létszáma eléri a 30,
a 60, a 80, illetve a 100 főt. A szerzési mérték jogi értelemben
korlátlan, mert azt tovább növelheti a cég tagjától (névre szóló
részvényesétől) bérelhető földek mennyisége, ami nem számítható be a
törvényi mércébe. (33.§) Az Fttv a nagybirtokrendszer új térmértéki kiváltságát közgazdasági indokokra, főleg a foglalkoztatás - politikára alapítja:
a nagyüzemek meghatározó szerepet játszanak a mezőgazdasági munkaerő
foglalkoztatásában, a vidék felemelésében, így nyilvánvaló közérdek az
üzemméretük kedvezményezett kiterjesztése a többi gazdálkodóval szemben.[12]
Egyértelmű, hogy a
földbérletnél kialakított kasztrendszer, minek ellenpólusa a nagyüzem
földszerzési és üzemméreti kiváltsága, átgázol az Fttv célrendszerén,
miközben (a később kifejtettek szerint) a közösségi és a hazai jogba
ütközik. E mellett, a nagyüzem meghatározó mezőgazdasági
foglalkoztató képességének a tételezése és földszerzési kiváltságainak
erre alapítása hamis, számos tárgyi bizonyítékkal megcáfolt közgazdasági
érv. Valójában – mivel épp az iparszerű, nagytáblás művelés és a
nagygépekre épülő technológia miatt a nagyüzem élőmunka igénye csekély,
a nyereséghozam kényszere pedig ezt még tovább szűkíti – a mai egyéni
gazdaságok (az őket felszámoló gazdasági szabályozók ellenére is) azonos
területegységre vetítve négy – és hétszeres foglalkoztatási arányt
érnek el a nagyüzemhez képest. Ezért a megkülönböztetett térmértéki
kiváltság – ha az csak a közgazdasági szemponton múlna - éppen őket
illetné meg.
5. Az Fttv külön törvényi rendezésre utalja a vállalkozói földhaszonbérlet új jogintézményét, amely kizárólag a
nagytőke legerősebb mezőgazdasági szerveződésének, föld – és
vagyonegyesítésének kíván különleges kiváltságokat szavatolni
gazdálkodási monopóliuma megszilárdításához és az állami földtulajdon
terhére is megvalósuló tulajdonszerzéséhez. A jogalkotó nem hagy kétséget a felől, hogy ez a (magánelsajátítást szolgáló) kiváltság a személyes munkavégzésen alapuló gazdaságokat nem illetheti meg.[13]
Bár az új jogintézmény nem tárgya a földforgalmi törvénynek, azonban
annak a tőkehasznosulást szolgáló – a hazai jogrendben eddig nem ismert –
kiváltságaival itt is számolni kell a miatt, mert azok a földbérleti
piac összes egyéb szereplőinek a terhére egyoldalú előnyszerzést és törvénybe ütköző megkülönböztetést jelentenek.[14]
6. Az Fttv a
földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet mértékének új rendezésével, a
nagytőke nem indokolható földszerzési kiváltságainak létrehozásával
nemcsak a saját célrendszerén és a kormány földprogramján gázol át,
hanem az intézményeivel több, lényeges közösségi és hazai jogsértést idéz elő. Jogi oldalról ezek abban összegződnek, hogy a földtulajdonszerzés és a bérelhető föld mértékének törvényi korlátozása elveszti érvényes jogalapját,
mert a jogalkotó az irányadó közösségi jogot és a magyar
Alkotmánybíróság e tárgyú iránymutatásait tévesen értelmezi, a valós
jogalap kötőerejétől eltekint, ez, pedig fogalmi alapvesztéshez vezet (konceptuális inkoherencia). Mindez a következőkben jelenik meg:
6. 1. A
törvényelőkészítő részletesen kitér a jogi rendezés jogalapjára és az
Fttv indokolása többször utal rá, hogy az új intézményei teljes
összhangban állnak a kötelező közösségi joggal.[15] Ugyanakkor, a jogi következtetéseinek levonása azt bizonyítja, hogy a jogalkotó vagy nem ismeri, avagy nem kívánja ismerni (alkalmazni) a hiteles közösségi jogot e döntő kérdésben. A tisztázáshoz, ezért nem mellőzhető a valós jogalap rövid felidézése.
Magyarország földtulajdoni és földbérleti piacon gyakorolható önrendelkezésére a földmoratórium lejártával a Római Szerződés (EUSZ: Európai Uniós Szerződés) 56. cikke
az irányadó. Az Európai Bizottság számunkra adott iránymutatása már a
csatlakozást előkészítő tárgyalásoknál tisztázta ennek tartalmát. E
szerint, amint a tőke szabad áramlásának bármely korlátozása tilos,
mind a tagállamok, mind a harmadik országok viszonylatában, ennek jogi
analógiájára – a tőkeszabadság értelmében - a földtulajdon és a
földhasználat szabad forgalmazásának az akadályozása is tilos az EU
területén.
Az EB az EUSZ 56. cikkének a földre való alkalmazásáról részben a saját iránymutatását – mint nem kötelező, értelmező jogforrást - jelölte meg, részben, pedig azt kiegészítette az Európai Bíróság eseti döntésével. Az iránymutatás – szó szerint – a következő: „A tőke
szabad áramlását érintően tiltott minden, mind a diszkriminatív, mind a
nem diszkriminatív korlátozás. Azok a nem diszkriminatív intézkedések,
amelyek a beáramló tőkemozgást korlátozzák, megengedettek, feltéve, hogy
olyan objektív és állandó feltételeken alapulnak, amelyeket közzétettek
és a közérdek érdekében kötelező elvárásokat támasztanak alá. Minden
esetben, tiszteletben kell tartani az arányosság elvét.” (EB 97/C/220/06. sz.) Ehhez járuló, további követelmény az Európai Bíróság iránymutatása, amely szerint „a gazdasági okok nem tekinthetők kötelező elvárásnak.” (17/92. sz. eset, ECR 1993.)
A fenti, együttes feltételek rendszerét az arányosság
közösségi jogi fogalma teszi teljessé. Általában – tehát nem kizárva a
konkrét, egyedi eset sajátos szempontjait (melyeket épp az EKB
gyakorlata alakít) – az arányosság alapelve a következő igényeket
támasztja:
a/ a kérdéses intézkedés – jelen esetben a tőkemozgás korlátozása –megfelelően szolgálja a jogos célkitűzést,
b/ az intézkedés szükséges legyen, elsősorban arra figyelemmel, hogy nincs – e kevésbé korlátozó jogi eszköz a cél elérése érdekében;
c/ az intézkedés arányos és kiegyensúlyozott
legyen olyan értelemben, hogy bármely sérelemnek vagy korlátozásnak,
melyet az intézkedéssel okoztak, megfelelően egyensúlyban kell állnia az
elért (mégpedig a társadalmi közösség számára elért) előnyökkel a nélkül, hogy az intézkedés bármely diszkriminációt megengedne.
6. 2. 2014. V.
1-től az államterületünket alkotó, bármely rendeltetésű föld tőkének fog
minősülni, függetlenül attól, hogy annak szabad forgalmazása kinek a
javára hoz tulajdont, avagy földhasználati jogcímet. Ehhez képest, a
föld tőke – minősége épp úgy érvényesül bármely természetes személy
(önfoglalkoztató, őstermelő, stb.) földügyleténél, mint a szervezeti
tőketulajdonosok földszerzésénél. Az Fttv amikor – a szerzési mértékek
önkényes korlátozásával – kasztrendszert létesített a természetes
személyek földtulajdona és földbérlete terhére, miközben a nagyüzemi
cégtulajdonosoknak a korlátlan üzemméretet is lehetővé tevő
kiváltságrendszert alkotott, ezzel az EUSZ 56. cikkén alapuló, szabad
földforgalom egyik döntő alapkövetelményét, a hátrányos
megkülönböztetés (diszkrimináció) tilalmát is megszegte. Nem szorul bizonyításra: az őstermelő, az egyéni vállalkozó és a családi gazda,
akit az Ftv eddig a személyében 300 ha föld tulajdonának szerzésére
jogosított (négy tagú családjával, pedig 1200 ha földje is lehetett), a
legfeljebb 50 ha (300 ha és 500 ha) mértékre leszűkített maximális
földtulajdon - szerzési képességével, továbbá az ugyanígy csökkentett
haszonbérleti maximumával súlyos, megkülönböztetett hátrányba kerül
azzal a nagyüzem cégtulajdonossal szemben, akit a földtulajdonszerzés
természetes személyekre irányadó mércéjén felül az 1200 hektárt is
meghaladó földhaszonbérleti jogcímek kiváltsága illet meg. A tőke (a szabad földforgalom) mozgásának mindenek előtt a diszkriminatív korlátozása tilos.
Már pedig, a kivételes korlátozhatóság egyetlen jogi érve (törvényi
feltétele) nem hozható fel a mellett, hogy az Fttv a közel 2 millió
hazai földpiaci szereplőt megfossza a földtulajdonszerzés és bérleti
esély mai törvényi lehetőségeitől, amelyeket egyidejűleg a nagyüzemi
tőketulajdonosok számára nagymértékben, intézményi garanciákkal
kiterjeszt. Nyilvánvaló: a nagybirtokrendszer ilyen módszerű
megszilárdítása, földszerzési monopóliumának megteremtése nem minősülhet
a „közérdeket érvényesítő, kötelező társadalmi elvárásnak” (ami a
kivételes korlátozhatóságot megalapozná),ellenkezőleg, az utóbbi
közérdek épp a tőketulajdon szerzési feltételeinek a természetes
személyek jogállásához igazítását követeli.
Az Fttv, tehát nem rendelkezik törvényes jogalappal a földtulajdonszerzés és a földbérlet diszkriminatív szabályozására. E helyett, jogszerűen, két megoldás között választhat. Vagy
azonos szerzési mértéket ír elő valamennyi földpiaci (bérleti) szereplő
számára, vagy korlátlan földtulajdoni és földbérleti piacot nyit,
bármely mérték – korlát nélkül. Mivel az utóbbi a közérdekű birtokpolitikát eleve kizárná, célszerűen csak az első módszer jöhet szóba.[16]
6. 3. Az Fttv által végrehajtott diszkrimináció sérti az Alkotmánybíróság földpiac – szabályozásra korábban kialakított határozatát.
((35/1994. /VI. 24./ AB határozat) Az utóbbi ugyan azokra a lehetséges
szerzési korlátokra vonatkozik, amelyekkel az állam a korlátlan földpiac
megnyitási kötelezettsége beálltáig (a földmoratórium lejártáig) élhet.
Ugyanakkor az AB fontos alaptételt rögzít a földtulajdon és a földtulajdon szerzés jogi megítélésére. E szerint a tulajdonhoz – így a földtulajdonhoz – való alapjog nem terjed ki a tulajdonszerzésre.
A tulajdonszerzés joga nem alapjog, nem érinti a jogképességnek az
Alkotmány 56. szakaszában biztosított alapjogát sem. (35/1994. /VI. 24./
AB határozat 3. pontja. ) Az Alkotmány 13. § - a csak a már megszerzett
földtulajdont részesíti alapjogi védelemben, míg ez a védelem nem
terjed ki a földtulajdonszerzésre. Az államnak nincs kötelezettsége arra, hogy a magánszemélyt tulajdonszerzéshez vagy tulajdon élvezetéhez segítsen. (936/D/1997. AB határozat)
Ebből következik, hogy amikor az állam alkotmányos államcélt tűz ki a birtokpolitika érvényesítésére,
ami a szűkös földalap újraelosztásával jár (magánszemélyeket
földtulajdonhoz és földhasználathoz juttat), ezzel nem háríthat
megkülönböztető, hátrányos jogkövetkezményeket a földpiaci szereplők
egyetlen csoportjára sem, vagyis be kell tartania a földpiac
működtetésének versenyjogi alapkövetelményét, a szektoregyenlőség és a
versenysemlegesség érvényesítését. Az AB fenti határozatai ugyan
ezt nem mondják ki, viszont ez e nélkül is egyértelműen következik,
részben az egykori Alkotmányból,[17] részben a közösségi jog elsőbbségéből, amit a tagállam köteles követni.
6. 4. Az Fttv földhaszonbérleti „kasztrendszere”
– a nem nagyüzemi földhaszonbérlőkre meghatározott, diszkriminatív
korlátok miatt – további közösségi jogsértéssel is jár. A jogegyenlőség
és az általános egyenlőség ui., az Európai Közösségek Bírósága által is
elismert alapjog, amelyet a gyakorlat piaci viszonyoknál – a Római
Szerződés 4. cikke alapján - kiterjeszt az azonos versenyfeltételek biztosításának a követelményére
is. (Lásd pl. a megkülönböztetés tilalmát a C- 117 – 76. és a C – 16-
77. számú egyesített ügyekben. 1977/ECR 1- 1753, 7. pont)
6. 5. Az Fttv által bevezetett hatósági engedélyezési rendszer
(6. § /3/. II. - III. fej. 25. § és 51. § külön elemzést igényel a
célszerűség, a közgazdasági indokoltság, a joghatékonyság és a
törvényesség mérlegén. A rendeltetését tekintve ui. nem vitatható, hogy
ennél a közhatalmi beavatkozás nem a piacgazdasági üzemszabályozás közérdekét szolgálja, hanem a nagybirtokrendszer megszilárdítását, földtulajdon és földhasználat szerzési kiváltságait kell érvényesítenie.
A piacgazdasági modellnél ui. a hatóság az „egyetlen üzem és kötelező
méretkorlát” követelményeit kényszeríti ki, amelyek megelőzik (kizárják)
a nagybirtokrendszer kialakulását, jogi személy üzemtől is számon kérik
a személyes munkavégzés teljesülését. Másrészt, birtok – elvonással
szankcionálja az üzemtörvény megsértését (így az üzemméret túllépését).
Ezzel szemben, a hazai modell a közérdek hamis látszatát szimulálja,
hiszen koránt sem a „kasztrendszerbe szorított” kétmilliós
agrárnépesség érdeke, hogy hatósági kényszer vonja el tőle azt a földet,
ami jogszerűen megilletné őt, ha a „jogállami lelemény” nem szül
fondorlatos jogtechnikát a forgalomképes földkészletnek a tőkeerő által
kizárólagos elsajátítására.[18]
Az engedélyezési rendszer – a nem közcélú rendeltetésétől eltekintve – alapos jogi aggályt támaszt, éspedig az Unióval kötött Csatlakozási Szerződésünk (CsSz) megsértését, így a jogsértés jogkövetkezményeinek kiváltását.[19]
Az Fttv indokolása állítja: e jogintézmény bevezetése teljes
összhangban áll a közösségi joggal, így azt jogsértés nélkül
alkalmazhatjuk.[20]
Ez a jogi álláspont és annak az alátámasztása, azonban téves. Nem
számol azzal, hogy – bár a CsSz valóban rendelkezik egy előzetes
hatósági eljárásról, amit engedélyez – ez a kikötés azonban nem a
”mezőgazdasági földterületre”, hanem a tagállami állampolgár másodlagos
lakóhelyű ingatlanszerzésére és a külföldi jogi vagy magánszemély
ingatlan tulajdonszerzésére vonatkozik.[21]
A jogban járatos szakember – főként egy teljes jogalkotó apparátus –
nem lehet olyan felületes, hogy a CsSz (mint nemzetközi szerződés)
egyedi rendelkezéseit összekeverje a közösségi jog egyéb normáival.
Magyarország – mivel alávetette magát a CsSz 3. része (2) bekezdésében előírt un, súlyosítási tilalomnak
– nem hivatkozhat sem a közösségi jog különböző, esetleg általános
szabályaira, sem az Európai Bíróság mezőgazdasági üzemszabályozási
jogvitákban (az észak – és nyugat –európai tagállamokban alkalmazott
közigazgatási engedélyezésnél) kialakított álláspontjára, mert a CsSz e kérdésben konkrét kötelezettségvállalást tartalmaz, aminek önállóan, nem vitatható jogi9 kötőereje van.
A „súlyosítási
tilalom” egyértelmű tartalma az, hogy a termőföld tulajdonának és
használatának megszerzésénél a magyar állam 2004. V. 1-től a tagállami
állampolgárra és jogi személyre nem alkalmazhat hátrányosabb
jogintézményt, mint amit a CsSz aláírásának a napján jogszerűen
működtetett. Ez a következőt jelenti. Az uniós jogalanyok földtulajdon szerzésének engedélyezésére az Fttv jogosult hatósági engedélyezési rendszert bevezetni,
mivel – főszabályként (Ftv 7. §) – az uniós tagságunktól fogva mind
eddig (a földmoratórium lejártáig) nem szerezhettek nálunk
földtulajdont. Eltérő jogi megítélés alá esik, viszont az uniós
jogalanyok földhaszonbérlete. A CsSz aláírásának napjától mind eddig
azt nem korlátozta hatósági jóváhagyás és annak törvényi
feltételrendszere. Ezért annak a bevezetése – aligha cáfolhatóan
- „kedvezőtlenebb bánásmódot” jelent a terhükre, vagyis beleütközik a
CsSz által kikötött súlyosítási tilalomba. Nyilvánvaló: az Fttv a
tervezett engedélyezési rendszerét nem tarthatná fenn az ellenünk induló
kötelezettség szegési eljárásban.
Összegzés:
1/ Az Fttv földforgalmi rendszere – a felvállalt jogalkotói célrendszernek megfelelően – csak olyan mezőgazdasági üzemtörvényre épülhet, amely
· a teljes földalapra, minden árutermelő gazdaságra kiterjed, kötelező érvénnyel;
· megvalósítja az „egyetlen üzem és törvényi maximális üzemméret” követelményét;
· a rendezést összeköti az üzemfenntartó közösségi és kiegészítő agrártámogatásra jogosultságával;
· kidolgozza valamennyi gazdaságtípus részére a „mezőgazdasági üzemmé” átalakulás közgazdasági - jogi feltételeit és határidejét.
2/ Az AKI
kutatásszervezési megbízása alapján (talajtani, üzemgazdasági és egyéb
szakértők bevonásával) országosan, régiók, tájegységek és kistérségek
szerint ki kell munkálni – művelési ágak, termesztéstechnológia, a helyi földellátottság és egyéb releváns ismérvek alapján – a minimális és maximális üzemméret általános meghatározását, az attól való eltérés feltételeit és százalékos arányait.
A jogalkotónak nem a földtulajdon és a földbérlet egyes termelőkre
irányadó korlátjait kell meghatározni, hanem a bármely földműves által
létesíthető üzemtípusok legkisebb és legnagyobb mértékét kell
rögzítenie.
3/ Amennyiben az
Fttv megváltoztatja a földtulajdonszerzés és a földhaszonbérlet hatályos
alanyi térmértékét, úgy ezt csak a jogalanyok (a földpiaci és
földbérleti szereplők) szektoregyenlősége és a versenysemlegesség
követelménye alapján teheti, vagyis semmilyen hátrányos
megkülönböztetést (diszkriminációt) nem alkalmazhat az egyes gazdálkodó
csoportok terhére.
2012. szeptember 14.
Prof. Tanka Endre, az MTA doktora, ny. egyetemi tanár, tantárgyfelelős
[1]
Az Ütv tervezete nem ismert, arról sincs senkinek köztudomása, hogy az
már elkészült - e. Viszont, szakmai körök megismerhették az Ütv
koncepcióját Kurucz Mihály: Egy üzemszabályozási törvény indokoltsága c.
tanulmányából, amit 2012. tavaszán a Gazdálkodás c. folyóiratban való
közlésre készített.
[2]
A kiépített jogintézményi rendszeren túl a jogalkotónak ezt az
alapállását az Fttv indokolása is leleplezi. E szerint ui. „a kormány a
nagyobb birtokok számát, a gazdaságok közötti súlyát és arányát
csökkenteni akarja, de anélkül, hogy felszámolásukra törekedne.”
Általános ind. 52. o.)
[3]
Ezek a tényleges üzemméret közhatalmi meghatározása során nagyfokú
rugalmasságot biztosítanak. Így – a francia szabályozásnál – a
regionális meghatározás az országos átlagtól az előírt százalékos
arányban eltérhet. A kertészet – pl. a nizzai üvegházi szegfű –
birtokmaximuma 0,5 ha, míg az alpesi legelőé 250 ha.
[4] Ld. „A földművesek közötti különbségtétel elsősorban gazdaságuk mérete és termelési képessége, továbbá tevékenységük birtokpolitikai megítélésére épül…” (Általános ind. 52. o.)
[5] Ld. Az új földtörvény vitaanyaga. VM . 2012. 7. o.
[6]
Pl. vannak „biogazdák”, akik ma őstermelőként 50 ha alatti szántójukon
„bio- búzát” termesztenek. Az ilyen őstermelő, azonban, akkor sem
szerezhet 50 ha-t meghaladó földet, ha az eredményes gazdálkodása
megengedné az üzemméret növelését. Az Fttv a nagyüzemek valós
birtokszerkezeti uralmától cinikusan eltekint, amikor a tulajdonszerzés
zsinórmértékének meghatározását azzal a hamis érvvel támasztja alá, hogy „..a
családi birtokok képezik a szerzési preferenciák elsődleges tárgyát,
mivel azok alkotják a középbirtokok derékhadát, a magyar mezőgazdaság.
gerincét..” ( Általános ind.52. o.)
[7] Ez
aligha cáfolható arány, mivel a földalap 90 % - át művelő nagyüzemek
(főként a tőkés társaságok) 90 százalékának a haszonbérlet a
földhasználati jogcíme. Csak a szántók 69 % -a haszonbérletben áll. A
nagyüzem ezt a vételi elsőbbségét már azzal létrehozhatja, ha az
ügyletet megelőző 1 éven belül székhelyet vagy telephelyet létesít a
föld fekvése szerinti településtől legfeljebb 20 km –re.
[8]Hiába
szerepelteti az Fttv a nagyüzemi cégtulajdonos és a tőkeberuházók utáni
rangsorban a pályakezdő fiatal földművest és a helyben lakó szomszédot,
mivel ők csak arra a földre tarthatnak szerzési igényt, ami nem kell a
nagytőkéseknek.
[9]
E rangsor – elsőbbség koránt sem biztosíték arra, hogy az állam
földvásárlásai – közérdekből – a közvagyont gyarapítják, ami alapja lesz
a közcélú földkészlet – gazdálkodásnak, a családi gazdák, a fiatalok
használati címen való földjuttatásának, a kis – és középüzemek
erősítésének. Egyrészt, ui. az Nfa tv (2010: LXXXVII. tv.) szerint az NFA elsődleges rendelteltése, hogy a tulajdonában lévő (kerülő) földeket – birtokpolitikai célok indokoltságát feltételezve – magán – vagy jogi személyek tulajdonába adja.
(18. § /1/ a. pontja) Másrészt, nincs és a jövőben sem várható a
szükséges költségvetési forrás az állami földvásárlásra, amit az állam
még a legégetőbb közigények teljesítésére sem tud létrehozni. (Ld. a 930
ezer ha természetvédelmi földalap állami tulajdonba vételének gátjait.)
Ezért nem reális az olyan várakozás, hogy az állami elővásárlási jog
majd katalizátora lesz a birtokszerkezet közérdekű átalakításának.
[10]
Ld. „mezőgazdasági termelő: a gazdálkodó szervezetnek minősülő,
Magyarországon nyilvántartásba vett, belföldi vagy tagállami székhelyű
jogi személy, ill. jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet…
(amelynek… a folytatás további együttes feltételeket ír elő az
alaptevékenység, az éves árbevétel, a vezető tisztségviselő
szakképzettsége, stb. igazolására.) [Fttv 5. § /1/ 14. pontja]
[11]
Megjegyzendő: az Fttv normaszövege itt – mint több helyen is -
önellentmondó, zavaros és pontatlan. A 43. § (4) megfogalmazása ui.
kétségtelenné teszi, hogy az állam elő – haszonbérleti joggyakorlásról
való lemondása után kötelező a nagyüzemi jogosultakat – mint mezőgazdasági termelőket – kijelölni a jogszerzésre.
(Az elsőbbség jogcíme itt is a volt haszonbérlői minőség.) Ha ez így
van, érthetetlen, hogy ezt a rangsort miképp változtathatja meg a
családi gazdálkodó beruházói jogcíme?
[12]
Az érvelés szerint „A nagyobb birtokok is fontos szerepet kaphatnak a
nagytömegű és azonos minőségű, piacképes mezőgazdasági termékek
előállításában.. Ezt meghaladóan az új termelési módszerek bevezetése
mellett a munkanélkülieknek a munka világába visszavezetésében, a
segélyekhez kötött kiszolgáltatottság helyébe lépő önellátási képesség
visszaszerzésében is fontos szerepet kell betölteniük. Integrálhatják a
munkavállalók...háztáji, őstermelők, kistermelők gazdaságait…”(Vitaanyag
9.o.)
„A mezőgazdasági termelőnek minősülő jogi személyek körében – a hosszú idő alatt kialakult és stabilizálódott üzemszerkezeti korrekciókkal fenntartása mellett – az új tv. több feltétel mellett megengedi a nagyobb birtokok fennmaradását és a törvényben meghatározott birtok méretekig terjedően földhasználati jogaik megújítását, új birtokok kialakulását.” Ennek feltétele a foglalkoztatási képességük és az üzemvezető szakképzettsége. (Fttv részl. ind. 64- 65. o.)
„A mezőgazdasági termelőnek minősülő jogi személyek körében – a hosszú idő alatt kialakult és stabilizálódott üzemszerkezeti korrekciókkal fenntartása mellett – az új tv. több feltétel mellett megengedi a nagyobb birtokok fennmaradását és a törvényben meghatározott birtok méretekig terjedően földhasználati jogaik megújítását, új birtokok kialakulását.” Ennek feltétele a foglalkoztatási képességük és az üzemvezető szakképzettsége. (Fttv részl. ind. 64- 65. o.)
[13] E szerint „a törvény nem zárja ki, hogy külön törvényben a haszonbérlet más – pl. forgalomképes – formája
is szabályozást nyerjen, de ezt ebben a törvényben nem teszi lehetővé.„
(részl. ind. 63. o.) „A vállalkozói haszonbérleti törvény célja szerint
a haszonbérlet új szabályozása …lehetővé tenné az üzletszerűen és
élethivatásszerűen mezőgazdasági tevékenységgel foglalkozó, nagyobb
gazdasággal rendelkező agrárvállalkozó haszonbérlők termelési,
beruházási céljainak realizálást a nélkül, hogy ezt a lehetőséget a
személyes munkavégzésen alapuló haszonbérletekre is kiterjesztené.” (Vitaanyag, 32. o.)
[14] A birtokpolitikai indok itt is a tőkeerős nagyüzem – hamisan tételezett –társadalmi hasznossága: „jelentős foglalkoztatást biztosít és előmozdítja a falu lakóinak foglalkoztatását.”
(Vitaanyag 32. o.) A jogintézmény lényege az opció (vételi jog) és a
nyíltvégű lízing sajátos vegyítése, amivel az agrárvállalkozó
földbérlőnek a bérelt földre „kvázi tulajdonosi” használatot,
haszonszedést és rendelkezési jogot nyújtanak, beleértve a bérelt föld
eladását, megterhelését, al - haszonbérbe adását is. Az időtartama
ugyan csak határozott lehet, viszont egyedül a haszonbérlő ügyleti
akaratától függ, hogy azzal kíván – e élni, avagy e jogcímet eleve, az egyoldalú vételi jognyilatkozatával földtulajdonszerzésre használja, akár az NFA állami földtulajdonának a terhére is.
Az 1200 ha „birtokmaximum” itt is csak jelképes korlát, mivel a
jogosult cég a tagjaitól (részvényeseitől) bérelt földek beszámítását
mellőzve, azt korlátlan üzemméretté növelheti. (A koncepcióra ld. Vitaanyag 31 – 37. o.)
[15] Ld. pl. „A letelepedés szabadságával valamint a tőkeáramlás szabad biztosításával (helyesen: a szabad tőkeáramlás biztosításával!!) összefüggő követelmények” kifejtését. (Vitaanyag, 6 – 7. o.)
[16]
E súlyos jogi működészavar a miatt állt elő, mert a jogalkotó az
üzemszabályozás rendeltetését összetéveszti a földforgalom
szabályozásával. Törvényesen ui. nem a földtulajdon és a földbérlet
új mértékét kell (lehet) rendeznie, hanem a mezőgazdasági üzem legkisebb
és legnagyobb méretét.
[17] A korábbi Alkotmány szerint, állami feladat a vállalkozás jogának és a gazdasági verseny szabadságának a biztosítása. (9.§ /2/)
[18]
Megvalósíthatósági tanulmánynak kellene tisztázni, hogy a hatósági
engedélyezési rendszer létrehozása és működtetése – ami bizonyítottan a
nagybirtokrendszert szolgálja – milyen haszonáldozati költségekkel jár
az adófizetők, a közpénz terhére. Valószínű: e forrás lényegesen
hozzájárulna a forgalomképtelen állami kincstári földvagyon
gyarapításához, abból a közcélú földkészlet gazdálkodás megalapozásához,
a kis – és középüzemek erősítéséhez.
[19]
A Csatlakozási Szerződés 3. része, amely „A tőke szabad mozgása” címet
viseli, (2) bekezdésében a következőket tartalmazza: „Valamely tagállam
polgára, illetve egy másik tagállam jogszabályai szerint létrehozott
jogi személy, a mezőgazdasági földterület megszerzése
vonatkozásában nem részesíthető kedvezőtlenebb bánásmódban, mint
amilyenben a csatlakozási szerződés aláírása napján részesült. Valamely tagállam állampolgárára nem vonatkozhatnak szigorúbb korlátozások, mint a harmadik országok polgáraira.”
[20] Ld.
”Az előzetes hatósági eljárást a közösségi jog nem tiltja, a magyar
csatlakozási szerződés kifejezetten rendelkezik róla és azt a közösségi
bírósági joggyakorlat is megengedettnek minősíti.” (Részl. ind. 57. o.)
[21] V.
ö. 1994: LV. tv. (a termőföldről) 3. § r/ és s/ pontja az elsődleges és
másodlagos lakóhely fogalmáról, továbbá 88. § (1) Az utóbbi rendelkezés
szerint „külföldi jogi vagy magánszemély termőföldnek nem minősülő ingatlan tulajdonjogát
… a Kormány ingatlan fekvése szerint illetékes általános hatáskörű
területi államigazgatási szervének az engedélyével szerezheti meg.” Az
Ftv a külföldi ingatlanszerzés kérdéskörét a CsSz végrehajtásaként
emelte be a termőföld – törvénybe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése