Kajászó, 2012. október 17., szerda, 16 óra 20 perc
A Fejér Szövetség a 2012. október 16-án országgyűlési vitára bocsátott
földtörvényről (szakjogászok és
mezőgazdasági szakértők véleménye alapján)
A földtörvény (Ftv) sérti a közösségi jogot, a Római
Szerződést azzal, hogy éppen a földpiac hazai milliós szereplőit sújtja jogtalan
hátránnyal.
A jogalkotók nyilvánvalóan a tőkés
nagybirtokrendszernek alávetett javaslattal éltek, miközben 2014-től minden
magyar föld tőkének minősül.
1.
bevált
megoldással: mezőgazdasági üzemszabályozással, szektoregyenlőség és
versenysemlegesség biztosításával
2.
kizárják a nagybirtokrendszert és az azzal
járó külföldi földspekulációt.
3.
csak egyetlen
üzem létesítését engedélyezik
4.
kizárják, hogy a
gazdálkodó jogi személyek (cégek) kiváltságokat élvezzenek a természetes
személyekkel (gazdákkal) szemben
5.
különösen a
térmértéki kiváltságot tiltják, azaz egy cég maximális üzemmérete nem
haladhatja meg a magángazdákét, a legkisebb és legnagyobb üzemméret független
az üzemfenntartó személyétől.
Ezzel szemben mi a hazai helyzet, mit tesz a Ftv és a
tervezett hazai üzemtörvény (Ütv), miközben 2014 májusától minden magyar föld –
jogi értelemben – tőkének minősül?
1.
A hazai Ftv és
Ütv nem kívánja a nagybirtokrendszert lebontani, sőt, végleges megszilárdítását
célozza, szolgálja.
2.
Kiváltságaival a
földalap 90 százalékát birtokló nagybirtokok további növelését segíti.
3.
Az Ütv nem lesz kötelező, a nagyüzemet
feloldja az „egyetlen üzem” kötelem alól.
4.
A nagyüzem cégtulajdonos
„földműves”-nek, cége „mezőgazdasági termelő”-nek és „helybeli illetőségű”-nek
minősülve azonos tulajdonszerzési jogokkal bír a természetes személyekkel.
5.
A föld-haszonbérletnél
– nyíltan áttörve a piaci szereplők hátrányos megkülönböztetésének az uniós
tilalmát – korlátlan üzemméretet biztosító kiváltságrendszert létesít a
nagyüzem javára
a.
az új
jogcímekkel, mint a „vételi jog” és a „nyíltvégű lízing”
b.
egyoldalú nyilatkozattal
a földet megveheti
c.
tagjait bővítve
tetszőlegesen átlépheti az 1200ha-t is
d.
külföldi
tőkeberuházó elsődleges elő-haszonbérleti jogával élve 1200ha feletti
földtulajdont szerezhet.
6.
Hamis
közgazdasági indokra alapoz, ugyanis tény, hogy az iparszerű, nagytáblás
művelés és gépesített mezőgazdaság nagyüzemi élő munka igénye (félkész termék
előállítás mellett) csekély, nyereségigénye miatt csökkenő, s a mai
(letaglózott) egyéni gazdaságok élőmunka igényének negyede-nyolcada csupán.
Térmérték kiváltság nem ezeket, hanem éppen a gazdákat illetné.
7.
A max. 50ha-os
őstermelők önfoglalkoztatók, egyéni vállalkozók és családi gazdák hátrányos
megkülönböztetése égbekiáltó a Ftv-ben. Csökkentett haszonbérleti jogukkal
sohasem juthatnak 50ha-t meghaladó földhöz, míg a nagyüzemek a térmértéki
kiváltságaikkal, az elsődleges elővásárlási és elő-haszonbérleti jogaikkal
1200ha felett is korlátlanul szerezhetnek földtulajdont tagjaikon keresztül.
8.
Mindezek mellett,
az alaptörvényben a föld nem vagyon, hanem a „nemzet öröksége”. Jogi értelemben
azonban az állami és az önkormányzati földtulajdon nemzeti vagyon, de nem forgalomképtelen
kincstári, illetve törzsvagyon, hanem „üzleti vagyon”, amit bárki
megvehet. A közvagyon korlátlan forgalomképessége a tőkeberuházók
ingatlanszerzését szolgálják, hiszen az önkormányzatok akár a legértékesebb
termőföldet is a kívánt mértékben belterületbe vonhatják, hogy azt aztán
ingatlanként akár külföldi tulajdonba is adhassák.
A Ftv a nagyüzemi tőketulajdonosok átfogó
kiváltságrendszerének létrehozásával átgázol a kormány földprogramján és a
saját célképzetén.
Fejér Szövetség Sajtószolgálat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése