A 2012. március 27.-i 119. Hétvezér Este előadó vendége Tanka Endre professzor úr lesz, aki a földkérdésnek és a vidékfejlesztésnek vitathatatlan szakértője, s akinek az e hónapban már másodszor jelent meg elemzése a magyarországi földkérdés végzetes félresiklásáról.
Az előző cikk címében éppen legutóbbi könyvének címét idézte ("Nem én kiáltok, a föld dübörög"), melynek bemutatójával összekötött fehérvári szereplését már alig várja a Fejér Szövetség keretében együttműködő jónéhány családi vállalkozó.
Bár olvastuk az elképesztő és lekicsinylő minisztériumi véleményt leendő vendégünk korábbi ugyancsak a Magyar Nemzetben megjelent cikkéről, akárcsak Ángyán Józsefről, ami miatt a minap egyik szövetségesünk tollat ragadott, mégis örömmel üdvözöljük, hogy Tanka Endre nem adta fel mégsem és Szabó Csabának válaszolt.
Bár olvastuk az elképesztő és lekicsinylő minisztériumi véleményt leendő vendégünk korábbi ugyancsak a Magyar Nemzetben megjelent cikkéről, akárcsak Ángyán Józsefről, ami miatt a minap egyik szövetségesünk tollat ragadott, mégis örömmel üdvözöljük, hogy Tanka Endre nem adta fel mégsem és Szabó Csabának válaszolt.
Ajánljuk minden jó magyar földért és vidékért aggódó ember figyelmébe ezt az írást a Magyar Nemzet hasábjairól.
A
földpolitika irányváltása és a Darányi-terv
Hogyan védi kormánybiztosunk a mundér becsületét?
(forrás: Magyar
Nemzet, 2012. II. 24. 6. o. Az írás alcíme: Átgondolt kritikával kötelességünk
segíteni a kormány birtokpolitikáját.)
Szabó Csaba kormánybiztos úr a lap 2012. február 3-i
számában válaszolt a földpolitika töréspontjait elemző cikkemre. Nem várt
válaszadóként, mert írásom legkevésbé sem a végrehajtónak, hanem a
földpolitikai döntéshozónak szól, aki meghatározza a birtokrend (a
földtulajdon, a földhasználat, a földvédelem és a földügyi igazgatás) közérdekű
reformját, annak intézményrendszerét. Persze, bárkit megillet a szabad véleménynyilvánítás,
sőt, a szerzőnek ez akár a kötelessége is lehet. Csakhogy, a biztos úr ezt
olyan „lőállásból”, a szubjektív idealizmus és a közhatalom golyóállónak vélt
mellényében feszítve teszi, ami természet adta jogának tekinti a vitapartner
személyén való átgázolást. E miatt, a vélekedését nem hagyhatom figyelmen
kívül, még ha e lap műfaja (ésszerűen) kizárja is olvasóinak szakmai
kérdésekkel terhelését. Ez utóbbi okból lemondok az intézményi részletekről,
csak néhány alaptényre utalok, amelyek
fényt derítenek a földpolitika torzulásaira.
A szerző szerint írásom a „valótlanságok és elhibázott
következtetések” tárháza, „érthetetlen rosszindulaton” alapul, „állításai
tarthatatlanok”. Vajon miért? Talán elfogult, sanda rosszmájúság az a
tudományos igény, amely szembesíteni merészeli a közérdekű kormányprogram
ígéretét („mindent megteszünk azért, hogy a termőföld nemzeti
hatáskörben és a gazdálkodó családok kezében maradjon...”) a jogintézményi valósággal?
Lássuk az „állatorvosi ló” egyik esetét, a Nemzeti Földalap (NFA)
földjuttatásait, amelyek cáfolhatatlanná teszik, hogy a felvállalt stratégia
rendszertani okokból vérzik el.
A
családalapító fiatal gazdáknak szánt állami földhaszonbérlet 65 ezer hektár
(lehet), a földalap egy százalékát sem éri el, tehát eleve alkalmatlan a
birtokszerkezetben a nagyüzem nyomasztó túlsúlyának csökkentésére. Ehhez járul
az NFA pályáztatási rendje, ami nem szűkül a magánszemélyek földbérlethez
juttatására, hanem ezt a nagyüzemeknek is biztosítja. (Ezért szerepel a
pályázati feltételek közt maximum 1200 hektár földbérlet lehetősége, miközben a
magánszemély legfeljebb 300 hektárra jogosult.) Elfogadható (a kormányprogramot
teljesítő) birtokpolitikai cél-e, a kis- és középüzemek terhére, a
nagyüzemek bérelt földkészletének a további növelése, amikor már a földalap
közel 70 százalékát bérlik? Továbbá: miért nem teljesíti a jogalkotó az uniós
tagságunktól fogva kötelező közösségi jogátvételt arra nézve, hogy a gazdasági
társaságok és a szövetkezetek térmértéki kiváltságait a földbérleti piacon meg
kell szüntetni, mert az súlyosan torzítja az azonos versenyfeltételek állami
biztosításának a követelményét? (Ugyanis ezek a gazdaságok 2500 hektár föld
bérletére jogosultak, amit egyéb „törvényes” jogcímek a korlátlan üzemméretig
növelnek.) Ha a földpolitika tényleg elszánt arra, hogy a nagybirtokrendszer
egyeduralmát a kötelező üzemszabályozással (a működtethető „egyetlen és
korlátozott mértékű agrárüzem” alapelvével) megtörje, úgy e stratégiát miért
nem a törvényesség helyreállításával kezdi, amely – a nagyüzemi haszonbérlet
felső határát a magánszemélyekével azonosan, 300 hektárban rögzítve – útját
állná itt a tőkeerő közérdekbe ütköző terjeszkedésének?
Miért
nincs elég föld a gazdálkodó fiatalok és mások földhöz juttatásához, amikor megmaradásunk a népességzuhanás
mérséklését és az elöregedő agrárnépesség fiatalokkal való utánpótlását igényli?
Az ilyen közcélú földszerzésnek csak két reális forrása lehet. Egyik, az állami
földtulajdon forgalomképtelen közvagyonként megőrzése, mértékének a lehető
legnagyobb növelése és rugalmas földhasználati jogcímekkel a gazdálkodó
természetes személyek részére - az élelmiszertermelés számon kért
követelményével (a termelői és beruházói biztonságukat szavatoló) -juttatása.
Erre vezetne a 2 millió 176 ezer hektár állami föld forgalomképtelen kincstári
vagyonná minősítése, a 930 ezer hektár természetvédelmi területnek – az állami
elővásárlási jog gyakorlásával – fokozatos felvásárlása. Ugyanígy, stratégiai
távon a Natura 2000 természetvédelmi földalap zömének állami tulajdonba vétele,
végül az 1,5 millió hektárnyi részarány tulajdonú földek állami megvétele. Másik
forrás a nagybirtokrendszer fokozatos lebontása lehet, amely az üzemszabályozás
eredményeként – a törvényi parancs és a gazdasági szabályozók együttes hatására
– 5-10 éven belül kénytelen lenne földkészletének a középüzemi mértéket
meghaladó részét (2018-ig a kvótajoggal biztosított termelőképessége nagyobb
hányadát is) a kis – és középüzemi földművelésnek átengedni. A nagybirtokrendszer
végét jelentő, ilyen fordulatot azonban
csak olyan üzemtörvény alapoz(hat)na meg, amely kötelező érvénnyel a teljes
hazai földalapra, az összes árutermelő gazdaságra kiterjed, az uniós és a
kiegészítő nemzeti támogatásra való jogosultságnak, pedig egyik feltételévé
tenné az agrárüzemi nyilvántartásba való bekerülést. A reform harmadik eleme a
földvédelem „paradigmaváltását” hozná, ami meggátolná, hogy a tőke
nyereségigénye felszámolhassa termőföldjeink élelmiszertermelő közfunkcióját.
A
kitűzött földprogramot – hazai földkészletünk zömének a „gazdálkodó családok
kezében” megtartását, illetve a kis – és középüzemeknek juttatását - azonban
derékba töri a nemzeti vagyonról szóló sarkalatos
törvény. Ez ugyanis az NFA kezelésében lévő állami földeket
és az önkormányzatok termőföld – és ingatlanvagyonát egyaránt üzleti vagyonnak
minősíti, amelyet 2014. május 1-jétől bárki (bel- és külföldi, természetes és
jogi személy) megvehet. A föld magántulajdonosától, viszont a közhatalom sem
kérheti számon a közcélú földkészlet gazdálkodást: sem a földnek
élelmiszertermelésre fordítását, még kevésbé azt, hogy tulajdonát avagy annak
egy részét adja át a fiatal gazdáknak. Ugyanakkor tovább virágozhat – immár
alkotmányos garanciákkal is megerősítve, az előző cikkemben jelzett – két
évtizedes földpiaci gyakorlat, amely – az önkormányzat technikai, időleges
tulajdonszerzésének közbeiktatásával – bármely külterületi termőföldet,
tetszőleges nagyságban (a belterületbe vonással és övezeti átsorolással) „kiragad”
a forgalomképtelenséget jelentő termőföld minősítésből, ami helyett azt – a
beruházó tőketulajdonos javára – korlátlanul forgalomképes ingatlanná
változtatja. Mivel a földtörvény ma tiltja a külföldiek és a gazdálkodó jogi
személyek termőföld tulajdonszerzését, melynek 2014. április 30-ig fenntartását
a csatlakozási szerződés garantálja, jogi szempontból kétségtelen: a külföldi
földtulajdonszerzés ilyen intézményes érvényesítése súlyos jogsértést, a hazai
és a közösségi jog megkerülését jelenti.
A
szerző helytállóan rója terhemre azt a tévedést, hogy az NFA földbérleti
pályázata nem egy hektár bérletét köti két állategység fenntartásához, hanem
két hektár bérletéhez kell egy állategység. (Egyébként ez egy számelírás
következménye.) Nem osztom, viszont azt a nézetét, hogy ez „mecsoda különbség”,
ráadásul ez a számadat olyan alapállításom, ami ”nem igaz, tehát akkor a
többivel már nem is kellene foglalkoznunk.” (Nyilván, minden állításom hamis.)
Egyrészt, itt nem a valós állatszám a lényeg, hanem az, hogy a pályázati
feltétel a növénytermesztés és az állattenyésztés 20 éve megbontott
egyensúlyának a javítását épp attól (a program szerint kedvezményezettnek
jelölt) tőkeszegény fiatal gazdától kéri számon, aki azt képtelen teljesíteni,
így földhöz sem juthat. Ennek csak a nagyüzemi földbérlő tehet eleget, akinek a
maximális földigényét az NFA 1200 hektárban ismeri el. Másrészt, a cikkem
bizonyítja: mondandóm döntően nem a demográfiai földprogramról, hanem a teljes
intézményrendszer hiteles felvillantásáról szólt. Ezért ha a szerző azt a
hamisság előfeltételével, a megismerését is elutasítva elveti, e módszer csak
őt minősíti.
Végül,
vissza kell utasítanom azt a szerzői állítást, mely szerint kiinduló tételem,
hogy „a jelenlegi kormány mindegy, mit beszél, célja úgyis a magyar termőföld
átjátszása a külföldieknek.” Ez igen súlyos és hamis vád. Főleg azért igaztalan, mert nemcsak a bírált
cikkemből, de minden e tárgyú írásomból kiderül: a kormány közérdekű
földprogramjával egyetértek és a neoliberális földpolitika 20 éves
intézményrendszerét épp azért bírálom, hogy annak felszámolásával a kormány az
értékalapú földpolitikát sikeresen végrehajtsa.
Szerző: prof. Tanka Endre, az MTA doktora
Fejér Szövetség Sajtószolgálat
Fejér Szövetség Sajtószolgálat
Vonatkozó bejegyzéseink:
Nagy János NFA elnökhelyettes "nagyot alkotott", miután a GMO értekezletről távozott,
FMH - "A Vidék élni akar" volt a cím és mi megint "civilek" voltunk,
FMH - "A Vidék élni akar" volt a cím és mi megint "civilek" voltunk,
...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése