A
mai sajtótájékoztatón Fuksz Sándor, az MVSZ Petőfi Bizottságának
koordinátora bejelentette, hogy a Magyarok Világszövetsége emlékművet
fog létrehozni Szibériában, az 1849-ben cári fogságba hurcolt
honvédeknek és leszármazottaiknak.
A sajtótájékoztatón, amelyen jelen volt Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke, valamint Dr. Vadász Sándor történészprofesszor, Kiss Endre József, a
Petőfi Bizottság tagja, a Sárospataki Református Nagykönyvtár
igazgatója ismertette azokat az adatokat, amelyeknek alapján az MVSZ
Petőfi Bizottsága bizonyítottnak tekinti, hogy 1849-ben a cári seregek
sok magyar honvédet vittek hadifogságba Szibériába.
Az MVSZ Petőfi Bizottsága reméli, hogy a ’48-as honvédek oroszországi fogságának feltárása segíti majd Petőfi Sándor földi maradványainak felkutatását és méltó körülmények között történő eltemetését a haza földjében.
Kiss Endre József, a Hamvaidnak elhozása végett… című, a Magyarok VIII. Világkongresszusa
keretében megtartandó konferencia elnöke ekként foglalta össze azokat a
szempontokat, amelyek álláspontja szerint mindmáig akadályozzák a
Petőfi-ügyben az igazság kimondását:
A
Kiegyezés után az akkori viszonyok azt a Petőfi-képet követelték, amely
a csatában hősi halált halt költőt ábrázolja, aki lehetőleg egy orosz
dzsidától leheli ki a lelkét.
Az
ateista diktatúra időszakában nem sikerült azt a proletár Petőfit
megtalálni, aki egy szocialista vagy kommunista forradalom költője, bár
próbálkozások történtek erre, úgy Magyarországon, mint a Szovjetunióban.
Az
új évezred hajnalán a nemzeti és a világszabadság költőjéről könnyen
elképzelhető, hogy veszedelmesnek nyilvánítják azok, akik joggal
tartanak attól, hogy nemcsak Magyarországon, de az egész világon
fölrázhatja, öntudatra ébresztheti az egyébként rabszolgasorsra
kárhoztatott tömegeket. [21]
Sajtószolgálatunk alább közzéteszi Kiss Endre József összeállítását.
OROSZ FOGSÁG 1849-BEN
A barguzini Petőfi-maradványok hivatalos elutasítása és a szükséges
kutatásoktól, vizsgálatoktól történő elzárkózás többek között arra való
hivatkozással történt, hogy az 1848–1849. évi szabadságharcunkat leverő
cári, katonai beavatkozás egyáltalán nem vitt magyar hadifoglyokat
Szibériába. Következésképpen ott nem keresendők, mert nem találhatók
magyar hadifoglyok földi maradványai. [1]
Erről azután nyilatkozat-háború kezdődött a MEGAMORV Petőfi Bizottság
és a MTA Petőfi Bizottsága között, melyeknek az állításai számtalan
újságcikkben, végül könyvekben láttak napvilágot. [2] A MTA és a Petőfi Társaság által képviselt hivatalos véleménnyel szemben – többek között – elsősorban Kiszely István [3] és Kéri Edit [4] bizottsági tagok, a barguzini expedíció résztvevői adtak hangot eltérő meggyőződésüknek.
Miután Patrubány Miklós, az MVSZ elnöke meghirdette Petőfi Sándor végtisztesség adásának nemzeti programját, [5]
a MVSZ megalakította Petőfi Bizottságát, Fuksz Sándor felvidéki elnök
vezetésével. A Bizottság kezébe a tájékozódása során olyan dokumentumok
kerültek, amelyek egyrészt meggyőzően bizonyítják azt, hogy van alapja
az 1849-es hadifoglyok utáni kutatásnak Szibériában, másrészt érthetővé
teszik, hogy miért rendült meg a közvélemény bizalma a legtekintélyesebb
szakmai fórumok hivatalos nyilatkozatait illetően. Az alábbiakban
ezekből a dokumentumokból ismertetünk néhányat, a teljesség igénye
nélkül.
Levéltári
dokumentumokra hivatkozhatott Kéri Edit, aki átnézte a bécsi levéltár
korabeli minisztertanácsi jegyzőkönyveit, megtalálva bennük a rebellis
magyarok külföldre deportálásának javaslatát és Haynaunak az ezt közzé
tévő kiáltványát. Arra a következtetésre jutott, hogy a deportálást
végrehajtó orosz határozatot – hallgatólagos osztrák jóváhagyással –
titokban tartották a szélesebb nyilvánosság előtt. [6] Ő tekintette át Kováts Istvánnak ezt a témát tárgyaló, még kéziratban lévő, német nyelvű doktori értekezését is. [7]
Balajthy András gyártásvezető, operatőr 1988-ban számolt be a moszkvai
levéltárban végzett kutatásáról, melynek eredményeképpen Bem tábornok
elveszettnek gondolt irattárára bukkant, valamint 1849-ben elvitt magyar
foglyok 1714 fős listájára és azok kihallgatásának 1800 jegyzőkönyvére,
melyeket fotó-másolatban elhozhatott.
Vadász Sándor és Józsa Antal az Oroszországi Központi Levéltár anyagát feldolgozva jelentették meg könyvüket. [8]
Szerintük az osztrák és orosz diplomácia nem tudott megegyezésre jutni a
legyőzött lázadókat érintő bánásmódról, s végül a cári diplomácia saját
hatáskörében rendelkezett róluk. Az akkori Magyarország – azaz a
Kárpát-medence – területéről elhurcolt magyar, lengyel, német és egyéb
nemzetiségű foglyok száma akár több tízezerre tehető. „Nem tekintem igazolhatónak azt az álláspontot, hogy 1849-ben nem vittek ki Oroszországba hadifoglyokat.” – olvashatjuk könyvükben. [9]
Tőlük tudjuk, hogy már a múlt század elején magyar hadifoglyokat vontak
be a magyar vonatkozású levéltári anyagok feldolgozásába. [10]
Korabeli
sajtótudósítások között idézhető a bécsi hivatalos lapnak, a Wiener
Zeitungnak az 1849. augusztus 12-i száma, amely a fehéregyházi csatáról
tudósítva félezer orosz fogságba esett magyar hadifogolyról tud. [11]
A kortárs memoár - irodalomban figyelemre méltó az özvegy, Szendrey Júlia ritkán idézett vallomása : „Látod, mindenki azt mondja, hogy Sándor meghalt. Pedig az nem igaz. Sándor nem halhatott meg, mert én éreztem volna…” [12] A meghitt barátok között Jókai Mór javasolja, hogy Oroszországban kell kutatni Petőfi után. [13] Arany János versben fogalmazza sejtését:
„Ki nékem álmaimban
Gyakorta megjelensz,
Korán elhunyt barátom,
Van-é jel síri fádon,
Mutatni, hol pihensz?” [14]
A Petőfi után kutakodók egyre inkább „…a Szibériába hurcolását kezdték emlegetni…”, [15]
olyannyira, hogy 1877-ben követelték a kormánytól az 1849-ben
elhurcoltak ügyének kivizsgálását. A vizsgálat sikere – feltehetően
politikai nyomásra – elmaradt. Visszatekintve azonban, egyetértően
idézzük ezt a véleményt: „Ameddig egy egzakt, józan vizsgálat el nem
dönti a hadifogoly-kérdést, nem szükséges, nem is szabad minden
szibériai Petőfi - legendát eleve légből kapott csalásnak vagy jóhiszemű
tévedésnek minősítenünk…” [16]
Már azért sem, mert a szakmai publikációk, levéltári dokumentumok és
sajtóközlemények mellé odasorolhatjuk a szájhagyomány forrásait:
nemzedékek tanúvallomásait, amelyek a maguk sajátos módján támasztják
alá az írásos emlékek üzeneteit. Csupán néhányat kiemelve közülük:
Dr. Gyárfás Samu az I. világháború során orosz fogságba esve,
Alma-Atában a piacon magyarul beszélő honfitársunkkal találkozott, aki
az 1849-es hadifoglyok leszármazottjának tudta magát. Sorsukat
illusztráló dokumentumokat hozott tőle haza, s adta át azokat Bethlen
István miniszterelnöknek, aki nyitott volt arra, hogy a magyar
hadifoglyok ügyét kivizsgálják, a szovjet hatalom azonban ezt akkor nem
tette lehetővé. [17]
A Neues Wiener Tagblatt 1936. évfolyamában számol be arról, amit
1849-es, oroszországi magyar hadifoglyokról hallott két magyar és egy
orosz tiszttől.
Ahogyan Varga Béla régész a barguzini ásatásokról szóló előadásában
megjegyezte, népünk a költő halálának rejtélyét és hiányát az „eltűnt, mint Petőfi a ködben” – mondásával fejezi ki. Másképpen: „Senki sem látta meghalni, senki sem ismeri sírját…Eltűnt, mint az üstökös.” [18]
Az 1960-as években Rosztov környékén egy magyar klub tagjai tervezik az
1849-es hadifoglyok leszármazottainak a találkozóját. [19]
Józsa Antal az 1950-es években több tucat egykori hadifogollyal beszélt
személyesen, akik valamennyien arról számoltak be, hogy találkoztak a
’48-as hadifogoly honvédek leszármazottaival.
Fuksz
Sándor bizottsági elnök személyesen találkozott egy felvidéki
településen az 1849-es magyar hadifoglyok leszármazottaira emlékező
tanúval. [20]
Az illető a Bajkál-tó melletti Vengerszkaja településen raboskodott az
I. világháború után, ahol – az állítása szerint – nemcsak magyar
hadifoglyokkal, hanem Petőfi leszármazottjával is találkozott és látta a
költő sírját.
Ma még
föl sem mérhetjük, hány tucat hasonló vallomás őrzi a
nemzedékről-nemzedékre, szájról-szájra hagyományozott ismereteket az
elhurcoltakról, Petőfiről. Ezért kérdezhetjük: ha csupán egy is
látókörünkbe kerül ezek közül, nem kötelességünk-e alaposan utánajárni,
feldolgozni, közzétenni, akár laikusként is, mert ezzel egész nemzetünk
előtt adósok vagyunk? Nem beszélve az írott forrásokról! Hát még ha ez a
hivatalbéli vagy szakmai kötelességünkhöz tartozik! Mert ha nem ez
történik, akkor könnyen támadhat a gyanú, hogy a 19. században éppúgy,
mint a 20-ban és napjainkban, politikai döntések húzódtak meg a
„tudományosnak” mondott döntések és véleményezések mögött. A Kiegyezés
után az akkori viszonyok azt a Petőfi-képet követelték, amely a csatában
hősi halált halt költőt ábrázolja, aki lehetőleg egy orosz dzsidától
leheli ki a lelkét. Az ateista diktatúra időszakában nem sikerült azt a
proletár Petőfit megtalálni, aki egy szocialista vagy kommunista
forradalom költője, bár próbálkozások történtek erre, úgy
Magyarországon, mint a Szovjetunióban. Az új évezred hajnalán a nemzeti
és a világszabadság költőjéről könnyen elképzelhető, hogy veszedelmesnek
nyilvánítják azok, akik joggal tartanak attól, hogy nemcsak
Magyarországon, de az egész világon fölrázhatja, öntudatra ébresztheti
az egyébként rabszolgasorsra kárhoztatott tömegeket. [21]
A MVSZ Petőfi Bizottsága számára az eddigi ismeretei alapján sem kérdés
az, hogy az 1849-es magyar hadifoglyok emlékeinek és leszármazottaiknak
a kutatása napirenden kell, hogy maradjon és ki kell, hogy teljesedjen.
A MVSZ felajánlja a magyar hadifoglyok barguzini emlékhelyének
létesítéséhez személyes kapcsolatait, szellemi erőforrásait, tárgyi
adományait, együttműködve az ottani és hazai támogatókkal. [22]
Tartozunk ezzel a nemzet költőjének, akinek emlékét, tiszteletét
idegenszívű döntések feszítik keresztre jó másfél évszázada, s aki már
ifjú éveiben így énekelt:
„Keresztúton állok, Akármerre megyek, Mért nem tudom, hol vár
Merre tartsak? Mindegy nekem, A halál rám?
Ez kelet felé visz, Mindenütt szomorú Hogy egyenesen
Sárospatak – Budapest, 2012. március 6.
Kiss Endre József
[21]
A maoista diktatúrából ébredező kínai ifjúság 1989-ben Petőfi-sorokat
skandálva tüntetett a hatalommal és az őket brutálisan leverő katonai
erővel szemben: „Szabadság, szerelem, e kettő kell nekem…” MVSZ Sajtószolgálat. Patrubány Miklós közlése.
[1] MTA: Petőfi nem járt Barguzinban. Bp. 1991. XII.5. - Nem Petőfi! Szerk. Kovács László. Bp. 1992.
[2] Kovács László: Csalóka lidércfény nyomában. A szibériai Petőfi – kutatás csődje. Bp. 2003.
[3] Kiszely István: Szerintem Petőfi! = Magyar Nemzet 1989. júl. 31. - Mégis Petőfi? Bp. 1993. - Meghalt Szibériában. Bp. 2000.
[4] Kéri Edit: Petőfi Szibériában?! Bp. 1990.
[5] Patrubány Miklós István Ádám: El kell temetnünk Petőfi Sándort. Kolozsvár – Budapest, 2010. július 31.
[6] MVSZ Sajtószolgálat. Patrubány Miklós közlése: Kéri Edit: Szolgaföldben. = Magyar Nemzet 2002. VIII. 31.
[7] Kováts István: Az 1849. évi orosz katonai intervenció Magyarországon. Innsbruck, 1985. = Századok 1991/3-4.
[8] Vadász Sándor – Józsa Antal: Az 1949-es cári intervenció Magyarországon. Bp. 2001.
[9] Id. m. 110. p.
[10] MVSZ Sajtószolgálat. Fuksz Sándor közlése: Józsa Antal kutatást sürget. 2012. 03. 04.
[11] MVSZ Sajtószolgálat 2011. március 3.
[12] Szendrey Júlia. Bp. 1930. 55. p.
[13] Vasárnapi Újság 1861.
[14] Arany János: Emlények. 1851. In: Költemények, fordítások. Bp. Szépirodalmi Kvk. 1975. 336-337. p.
[15] Szana Tamás: Petőfiné. Bp. 1891. 100. p.
[16] Várkonyi Nándor: Az üstökös csóvája. Pécs, 1957. 179. p.
[17] MVSZ Sajtószolgálat. Patrubány Miklós közlése: Dr Gyárfás Samu a Szibériába elhurcolt ’48-as honvédekről. Bp. 2012. III.2.
[18] Szigetvári Iván: A százéves Petőfi. Bp. 1922. 255. p.
[19] Vadász – Józsa: id. m. 116. p.
[20] MVSZ Sajtószolgálat. Fuksz Sándor közlése: Hallon Jozef tanúságtétele. 2012. március 4.
[21]
A maoista diktatúrából ébredező kínai ifjúság 1989-ben Petőfi-sorokat
skandálva tüntetett a hatalommal és az őket brutálisan leverő katonai
erővel szemben: „Szabadság, szerelem, e kettő kell nekem…” MVSZ Sajtószolgálat. Patrubány Miklós közlése.
[22]
A barguziniak többször keresték meg a magyar hivatalos szerveket,
erkölcsi, szellemi és anyagi támogatást remélve annak a
Petőfi-kultusznak az elmélyítéséhez, ami náluk nem kérdőjelezhető meg, s
tudomásunk szerint, eddig mindannyiszor elutasításban részesültek.
[23] Petőfi Sándor: Keresztúton állok… Miskolc, 1844. In: Összes költeményei. I. Bp. 1966. 70. p.
MVSZ Sajtószolgálat
7433/120306
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése